- Mine mange forskellige kontakter med både medarbejdere og ledere i organisationen gør, at jeg har fingeren på pulsen. På den måde lykkes det ofte at opfange og løse situationer, før det bliver til egentlige problemstillinger – det kan for eksempel være en situation hos en kunde, som godt kunne udvikle sig, hvis vi ikke fik taget hånd om den, forklarer han.
Omfavn forskellighed
En anden vigtig faktor i at opnå succes er at favne og omfavne forskellighed. Efter Henrik Bodskovs opfattelse er diversitet selve fundamentet for innovative virksomheder. IBM er en global virksomhed, hvor diversitet ikke er et spørgsmål, men en realitet. Og det afspejler sig i virksomhedens innovation, hvor IBM gennem mange år ligget nummer et på listen over flest tildelte patenter.
- Ser jeg på mit eget lederteam, så bruger jeg også aktivt, at vi kan have forskellige holdninger til tingene, når vi skal tage beslutninger. Det skal ikke forveksles med konsensusledelse, men en uenighed, der ikke hæmmer beslutningsprocessen, skaber i min optik bedre løsninger, siger Henrik Bodskov.
Drop nulfejlskulturen
Tillid er et ord, som går igen, når han taler om at skabe resultater i fællesskab. Man kan ikke nødvendigvis måle, om tilliden er til stede, eller i hvor høj grad, men det kan mærkes, når den er fraværende:
- Vi er mennesker, og vi laver alle sammen fejl. Derfor skal der være en tillid til, at det er okay at fejle, hvis du har udført en opgave efter bedste evne. Det gælder både for medarbejdere og ledere. Derfor er jeg stor modstander af den såkaldte nulfejlskultur. Vi skal alle gøre vores bedste. Vi skal være ærlige og holde vores ord. Hvis den tillid er mødt, så må vi efterfølgende finde ud af, hvordan vi kan gøre det bedre og undgå samme fejl igen.
Henrik Bodskov har under corona-nedlukningen i øvrigt noteret sig en effekt af, at der har været meget få mennesker på kontoret, og at de uformelle kontakter dermed har været begrænset. Hvor mange sager med kunder normalt kan tages i opløbet, fordi man taler sammen og løser problemerne, så er der ’lidt flere”’ sager, der formelt rammer hans bord efter nedlukningen. Derfor er han også glad for, at mange er tilbage, og han ser frem til den dag, IBM igen opererer med fyldte kontorer.