Topledelser skal starte med at anerkende, at de skal være der meget mere for hele mellemlederniveauet. Det er ikke kun mellemledere, der skal spille deres topledere gode
- Topledelser skal starte med at anerkende, at de skal være der meget mere for hele mellemlederniveauet. Det er ikke kun mellemledere, der skal spille deres topledere gode. Det skal gå begge veje, siger hun.
Det betyder, at topledelser skal anskue sin egen rolle over for mellemledere på en nye måde, mener Lilian Mogensen. Man skal hjælpe dem meget mere, gøde jorden for dem og i det hele taget rydde flere sten af vejen for ledelsesniveauerne under sig.
- De skal hjælpe med at styre ustyrligheden for deres mellemledere. Det kræver, at de starter med at interessere sig oprigtigt for mellemlederniveauet og for deres vilkår, stiller de rigtige krav og er meget mere nysgerrige på, hvad der får mellemledere til at trives, og så støtter dem i det, siger hun.
Noget, man som topledelse ikke bare skal gøre for at være rar. Men fordi det er afgørende for at kunne skabe succes for virksomheden og dermed også for sig selv.
- Lykkes du med det at skabe stærke mellemledere, så får du en virkelig solid organisation. En, der hænger sammen og når sine mål og dermed også sine resultater. Men negligerer du det, så taber du til gengæld det samme på gulvet.
Topledelsens konkrete handlinger
Konkret mener Lilian Mogensen, at topledelser skal sætte ind på flere måder.
- Som altid, skal topledelsen starte med at lave en klar strategi og en klar retning. Men man skal inddrage mellemlederne meget mere i den proces, siger hun.
Det handler blandt andet om at investere mere tid i dialogen med mellemlederne. En dialog om, hvordan strategien, retningen og værdierne skal forstås, og ikke tage for givet, at det er noget, ledere på niveauerne længere nede selv kan tænke sig frem til.
- Konkretiser over for mellemlederne, hvad vi mener, når vi for eksempel snakker etik, effektive produktionsprocesser eller god kundeservice. Hvad er det for en adfærd, vi gerne vil se? Man skal simpelthen som topledelse bistå mellemlederne med den oversættelse, så man gør deres egen oversættelse ud i organisationen lettere derfra.
Samtidig skal topledelser bidrage langt mere til, at mellemledere lærer at samarbejde på tværs. Og selv agere rollemodeller, der kan bane vejen for det.
- Vi ved, at de bedste organisationer er dem, der formår at se sig selv som et hold. Der, hvor man taler i VI og ikke i JEG. Derfor er det så afgørende, at topledelser også stiller krav til mellemlederniveauet om, at det ikke er OK at suboptimere sin egen forretning. Man skal kunne samarbejde på tværs og hjælpe hinandens forretninger, og det skal selvfølgelig starte i toppen, siger hun.
Skab kultur af tillid
Og endelig slår Lilian Mogensen på vigtigheden af, at topledelser gør livet lettere for mellemledere ved aktivt at bidrage til åbne og ærlige kulturer. Kulturer, der bygger på dialog og tillid og en udpræget accept af fejl.