]]>

Det vil 2022 kræve af mellemledere

Interview med Lilian Mogensen, forfatter til "Håndbog for mellemledere".

Lederskab

20.12.21

Snart følger et nyt år og dermed nye udfordringer. Hvad vil 2022 kræve af dig som mellemleder – og hvilke kvaliteter skal du pejle efter? Vi har spurgt professionelt bestyrelsesmedlem og forfatter til ”Håndbog for mellemledere” Lilian Mogensen, som du kan møde på Djøfs arrangement 'Nytårsinspiration til mellemlederne' 12. januar.

Af journalist Tina Juul Rasmussen

Først en god nyhed:

Der vil i 2022 mere end nogensinde være brug for sådan nogle som dig. Som mellemleder er du helten i midten, der oversætter topledelsens og omverdenens budskaber og skaber rammerne for, at medarbejderne kan udfylde deres opgave.

Det er dig, der giver topledelsen de uforfalskede og klare beskeder, og det er også dig, der sætter retning og mening for såvel medarbejdere som borgere og kunder, så de føler sig set, hørt og forstået.

Som mellemleder leder du op, ned, ud, ind og til siden og kitter din organisation sammen.

Og så en mindre god nyhed: 

Forandringerne står i kø, og kompleksiteten i organisationer har nået et hidtil uset niveau. Markedsvilkår og dagsordener ændrer sig med buldrende hast – og det kommer de også til i 2022.

Du kan derfor ikke blot gøre, som du altid har gjort, men må følge udviklingen og tilpasse din profil.

Sådan lyder det fra Lilian Mogensen, professionelt bestyrelsesmedlem og mangeårig topchef i blandt andet ATP og Udbetaling Danmark, hvor hun har arbejdet med hundredvis af mellemledere. Sammen med professor emeritus fra CBS Henrik Holt Larsen har hun skrevet 'Håndbog for mellemledere' fra Djøf Forlag, hvor de to erfarne ledelseseksperter beskriver rollen som mellemleder 360 grader rundt og giver bud på de væsentligste opgaver og dilemmaer.

Profil af mellemlederen anno 2022

Med udgangspunkt i flere af tidens ledelsesudfordringer vil der ifølge Lilian Mogensen særligt være fem kvaliteter, som du som mellemleder med fordel kan pejle efter i det nye og i de kommende år.

De kommer her i kort form, og på Djøfs arrangement 'Nytårsinspiration til mellemlederne' den 12. januar kan du høre mere, når Lilian Mogensen gæster Djøf sammen med Henrik Holt Larsen.     

1. Helstøbt, autentisk med selvindsigt og mod

- Det gjaldt i 2021, og det gælder også i 2022. Det kommer du ikke uden om. Bundbrædderne skal ligge rigtigt – som mellemleder skal du have et godt selvværd, for hvis du er i tvivl om dig selv og dit værd, kommer du i tvivl om andre og kan ikke håndtere dem. Og det er noget, mange overser. Jeg har oplevet mange ledere hænge med neglene i bordkanten, hvor det ville være bedre at give slip. Det kræver selvindsigt. Det er en god ide at drøfte sit potentiale med sin chef, fordi man kan blive lidt blind på egen hjemmebane og urealistisk i vurderingen af sig selv. Nogle forfalder måske endda lidt til titel og prestige frem for at være drevet af opgaven og af at få tingene til at lykkes for medarbejderne. Som mellemleder bør man derfor også søge feedback fra omgivelserne – og for alt i verden lytte til, hvad der bliver sagt!

- Modet har mellemlederen brug for til at afdække dilemmaer og turde gå med sine valg og beslutninger, som er et konstant vilkår ved at være leder. Man skal turde være upopulær, når man træffer de hårde beslutninger, og det kan være en ensom post. Og så skal man erkende og stå ved sine fejl frem for at dække over dem. Det gør den autentiske mellemleder.

2. Globalt indfødt med samfundssind og moralsk kompas

- Det globale udsyn er mere og mere vigtigt og hænger tæt sammen med hele den bæredygtige dagsorden, som heller ikke er til at komme uden om, næsten uanset hvor og hvad man arbejder med.

- Samfundssind handler om, hvilken virkning organisationen har på samfundet, og hvordan den spiller sammen med omgivelserne, som også er mellemlederens opgave at følge med i. Etikken og det moralske kompas er det, som sikrer, at du ikke misbruger kommunens kreditkort, har sort rengøring derhjemme eller giver lidt ’ekstra drikkepenge’ på firmaets regning. Der skal være orden i penalhuset, for som leder er du rollemodel hele vejen igennem: til julefrokosten, i forhold til #metoo, i din kommunikation osv. Alle kigger på lederne, og hvis de kan tillade sig ting, kan vi andre også. Så opfør dig ordentligt. Og hvad ’ordentligt’ betyder, er hele ledelsen nødt til at genbesøge igen og igen, fordi det opfattes så forskelligt.

3. Innovatør med kundefokus og forretningsforståelse

Vi så tydeligt under covid-19, hvor hurtigt mange store forandringer kan opstå, og det kræver udsyn og vidsyn for at kunne gå nye veje

- Ligesom alle andre må også mellemlederne tænke nye tanker. Vi så tydeligt under covid-19, hvor hurtigt mange store forandringer kan opstå, og det kræver udsyn og vidsyn for at kunne gå nye veje. Det gælder også, når markeder ændrer sig, eller bundlinjen bløder.

- Når en mellemleder skal sende en masse medarbejdere hjem, som man gjorde under corona, har man blandt andet brug for at kende de nye digitale værtøjer for at kunne implementere dem i organisationen. Mellemlederen er også typisk tættere på både kunden, borgeren og medarbejdere og kan derfor hurtigere aflæse nye behov og bevægelser og så videre. Men selvfølgelig er det også topledelsens opgave at være på forkant med udviklingen.

4. Ambassadør for purpose, visioner og værdier

- Det er helt enkelt mellemlederens opgave at få solgt formål, visioner og værdier videre ned igennem organisationen: Hvorfor er vi her, og hvilke visioner og værdier styrer vi efter? Det er det, som tiltrækker og fastholder medarbejdere og gør, at de gerne vil gå den ekstra mil for at nå i mål. Her spiller mellemlederens kommunikation selvfølgelig en særlig vigtig rolle.

- Det er supervigtigt, at du som mellemleder kan sælge virksomhedens purpose, vision og værdier på en troværdig måde, og at du kan være en god rollemodel for at leve det ud i din adfærd som mellemleder i hverdagen. Derfor skal du have det helt ind under huden. Hvad man ikke tror på som leder, kan man ikke sælge troværdigt, og så får man udfordringer med den personlige integritet. Det er ikke nok at lære udenad, at bide tænderne sammen og genfortælle, hvad topledelsen har formuleret.

5. Holdspiller, der spiller alle gode

- ’It’s all about people’. Mellemlederne skal sætte det rigtige hold, og der er faktisk næsten ikke noget sværere. Så hvis du kan det, kan du det meste. Det handler om at se, udnytte og udvikle medarbejdernes talenter. Og mellemlederen skal spille alle gode ved at sikre sig og se forskellighederne på holdet, så han eller hun ikke kun kører med fortroppen eller de tre stjerner. Jeg plejer at sige, at der skal være mere end én Mikkel Hansen på holdet for at vinde en håndboldkamp.

- Her gælder også, at hvis mellemlederen har taget fejl og for eksempel fået for mange egoer ombord eller ansat Rip, Rap og Rup (nogle, der minder for meget om hinanden, red.), skal hun erkende det og tage konsekvensen og rydde op. Mellemlederen er som dirigenten, der skal kunne høre, hvem der spiller de rigtige toner.

Bliv skarp på din profil som mellemleder

Disse værktøjer kan du bruge til at overveje din profil og rolle som mellemleder:

  • Formulér et ledelsesgrundlag

    Heri giver du udtryk for dine personlige og ledelsesmæssige værdier. Tag en dialog med dine medarbejdere om, hvordan de ser sammenhæng mellem troværdighed og integritet i din ledelsesstil.

  • Overvej, hvilke ledelsesstilarter du oftest bruger

    Drøft det med dine medarbejdere, og hør deres oplevelse af og feedback på de ledelsesstilarter, du bruger mest. Drøft, om du med fordel kan supplere, måske nedtone eller give mere energi til nogle ledelsesstilarter frem for andre.

  • Bruger du din tid til at skabe værdi?

    Kig i din kalender for den seneste måned. Fordel dit tidsforbrug (procentvis) i forhold til kategorierne: Kunder, innovation, driftsledelse/planlægning, faglig sparring med medarbejdere, ledelse opad. Se på oversigten, og overvej, om du har brugt din tid, som du helst vil skabe værdi eller sætte dit fodaftryk. Hvad kan du gøre for at ændre det, så du står endnu stærkere som mellemleder?

  • Lav en oversigt over dine must-win-battles det næste halve år

    Se på virksomhedens strategi, og lav en oversigt over, hvilke must-win-battles du skal nå sammen med din afdeling for at bidrage bedst muligt til virksomhedens strategi. Drøft oversigten med dine medarbejdere, og lås den fast. Følg op hver måned på, hvor langt I er kommet.

Om Lilian Mogensen

Lilian Mogensen

Lilian Mogensen er professionelt bestyrelsesmedlem og rådgiver inden for digitalisering, strategisk forretningsudvikling, HRM og ledelse. Tidligere koncerndirektør og HR-direktør i ATP, direktør i Udbetaling Danmark og har haft direktørstilling i Danske Bank med koncernansvar for personale- og ledelsesudvikling. Har vundet HR-priser til ATP, deltaget i udvalg og komiteer for skiftende regeringer, holder oplæg på konferencer og er medforfatter til to bøger om ledelse, blandt andet 'Håndbog for mellemledere' (Djøf Forlag 2021) med Henrik Holt Larsen.

Arrangementer

Arrangementer og netværk for dig, der er leder eller overvejer at gå ledervejen

Se alle arrangementer