Hvis du, som mange andre topledere, baserer din tænkning på konventionelle økonomiske logikker, så vil du også være tilbøjelig til at se dine medarbejdere som selviske aktører
Her præsenterer de en ny model for purpose-ledelse, der kan give organisationer et skub i den rigtige retning og over hurdlen med at få omsat det overordnede formål til noget, der giver mening for de ansatte og får motivationen og engagementet til at stige.
Og ofte går det galt, viser erfaringerne, fordi ledere måske nok tilslutter sig purpose-tilgangen på papiret, men ikke konfronterer de konventionelle ledelsesrationaler, der basalt set præger adfærden i deres organisationer. Rationaler, der er i direkte modstrid med de principper, som den formålsdrevne ledelse baserer sig på.
- Hvis du som mange andre topledere baserer din tænkning på konventionelle økonomiske logikker, så vil du også være tilbøjelig til at se dine medarbejdere som selviske aktører og følgeligt designe organisationens kultur og processer herudfra, pointerer de to professorer og peger på, at det er den direkte vej til fiasko, hvis man vil indføre purpose-ledelse og omsætte formålet til handling.
Glem ideen om, at du kan opfinde formålet
Og derfor anbefaler de to professorer, at ledere tager en række skridt, der ifølge deres studier og konsultationer med flere hundrede organisationer, har vist sig effektive for organisationer, som vil skabe mere purpose-drevet adfærd og mere mening for de ansatte, der kan bidrage til at øge energien og kreativiteten i arbejdet.
Et af de skridt handler om at acceptere, at ledere ikke kan sidde i toppen af organisationen og opfinde formålet.
- Formålet findes allerede i hver og en af medarbejderne, og måden at få det frem på er ved, at du som leder engagerer dig i en helhjertet samtale med dem. Ved at stille provokerende spørgsmål, lytte og reflektere, lyder det fra Quinn og Thakor.
Formålsledelse bliver ved
Et andet afgørende skridt handler om, at du som leder accepterer, at formålsdreven ledelse ikke er en engangsmanøvre. Men en ledelsesopgave, der bliver ved og ved.
Mange ledere tror fejlagtigt, at purpose-ledelse stopper, når alle i organisationen er bekendte med organisationens overordnede formål. Men hvis en organisations formål skal bundfældes og kunne kobles med de ansattes eget arbejde, er det nødt til at blive artikuleret, tydeliggjort, eksemplificeret og fremhævet igen og igen fra ledelsen. Og derfor er arbejdet med purpose en vedvarende ledelsesopgave, pointerer de to professorer.