Guide: Personalelederen er det coachende bindeled

Særligt vigtige kompetencer for dig som personaleleder.

Lederskab

Læs her om de tre kompetencer, du som personaleleder skal være særligt opmærksom på at udvikle ifølge ny undersøgelse om djøferes kompetencer på fremtidens arbejdsmarked.   

Som personaleleder er du den klassiske mellemleder. Du har både ledelses- og personaleansvar, fx som leder af en afdeling eller sektion og indgår typisk i et ledelsesforum med andre mellemledere i organisationen.

Ressourcestyringskompetencer

Som personaleleder er rollen som coach overfor medarbejderne utrolig vigtig. Din vigtigste ressource er dine medarbejdere, så dem skal du både kunne rekruttere og lede. Du skal kunne sammensætte de rigtige teams og understøtte dem i at prioritere og bruge deres tid og kræfter på det rigtige. Dermed bliver du en vigtig coach for dem.

Sociale kompetencer

Som personaleleder indgår du i et hav af relationer: til medarbejdere, lederkolleger, chefer, borgere eller kunder og andre eksterne samarbejdspartnere. Derfor skal du være god til at samarbejde med mange forskellige personligheder og fagligheder og til at koordinere viden og handlinger. Du skal både kunne coache og motivere teams og medarbejdere og oversætte budskaber ovenfra på en meningsfuld måde, samtidig med at du skal lede opad mod topledelsen i samarbejde med andre mellemledere. Det kræver gode sociale færdigheder og kommunikative evner.

Personlige egenskaber

Som personaleleder er du under pres både oppe- og nedefra. Derfor skal du kunne navigere og udholde at være i det velkendte krydspres, der fordrer, at du som mellemleder kender både dig selv og din faglighed og kan stå ved dine valg, også når det blæser. Det kræver god selvindsigt og robusthed – at du kender dig selv og din faglighed. Og du skal på en gang være både personlig i din ledelsesstil, men samtidig professionel nok til at ikke tage det med hjem, når du har fri.

Styrk dine ledelseskompetencer

Som djøfer har du adgang til en bred palet af lederudviklingstilbud – både når du vil forberede dig på dit første lederjob, og når du allerede har erfaring med ledelse: 

Brug desuden Djøf, når du ønsker råd og sparring om jobsøgning, kontrakt og lønforhandling

Kurser

Kurser for ledere

Se alle kurser
Situationsbestemt Ledelse® II - Experience (grundforløb)
  • Hovedstaden
  • Fra 11.900 kr.ekskl. moms (medlemspris)
1:1 - individuel lederudvikling
  • Hovedstaden
  • Fra 28.000 kr.ekskl. moms (medlemspris)
Økonomistyring for offentlige ledere
  • Hovedstaden
  • Fra 12.900 kr.ekskl. moms (medlemspris)