Toplederen som social modvægt til digitaliseringen
Undersøgelsen peger på, at det voksende behov for sociale toplederkompetencer især bliver udløst af den voksende automatisering og digitalisering, som rammer flere og flere arbejdspladser. En forklaring, Anders Drejer er enig i.
- Når mere og mere på arbejdspladsen bliver automatiseret, bliver det at kunne relatere sig til andre mennesker vigtigere for at skabe værdi i organisationerne. For en topleder skal de kompetencer især bruges til at fremme tværfaglige samarbejder både inden for og uden for organisationen og til at skabe samarbejde mellem forskellige interessenter og partnerskaber. Derfor bliver det afgørende at have den empati og imødekommenhed, der skal til for at skabe gode relationer, siger ledelsesprofessoren, som også peger på en ændring i medarbejderholdningen som en anden årsag til den øgede efterspørgsel efter sociale kompetencer i toppen af fremtidens organisationer.
- Medarbejdere opholder sig kortere og kortere tid i samme organisation. Derfor er man som arbejdsplads, som leder og som topleder nødt til at betragte de ansatte som nogle, man kun har til låns, indtil de finder en organisation, som appellerer mere til dem. Vil man låne dem så længe som muligt, er man derfor nødt til at behandle dem ordentligt og altså investere i dem, forstå dem og bruge tid på dem. For en topleder betyder det, at man ikke længere kan opfatte medarbejdere som en ressource, man bruger og smider væk, for gør man det, går folk bare et andet sted hen. Derfor bliver toplederen fremover nødt til at udvise større menneskelighed og udvikle stærkere sociale og empatiske kompetencer end hidtil, siger Anders Drejer.
Systemkompetencer handler også om empati
Det andet opsigtsvækkende resultat i Djøfs kompetenceafdækning for toplederne er en markant vækst i efterspørgslen efter såkaldte systemkompetencer, som er steget med 26 procent siden 2012. De kompetencer, der handler om at kunne forstå, analysere og evaluere både sociale og organisatoriske systemer og forandringer, er altså blevet markant vigtigere på bare fem år. Og undersøgelsen peger desuden også på, at de bliver blandt de vigtigste kompetencer for topledere i fremtiden.
- Også det er en markant stigning, som også ligger i tråd med den forventede udvikling. Verden bliver mere kompleks, og organisationer skal kunne forandre sig hyppigere og hurtigere. Hvis man som topleder skal bruge mere tid på at udvikle agile systemer og skabe transformationer, kræver det en uhyre god evne til at forstå den måde, systemer virker på. Og med systemer mener jeg samspillet og krydsfeltet mellem individer, organisationer, opgaver og løsninger, siger Anders Drejer og uddyber, at da det alt sammen er systemer bestående af mennesker, så beror denne kompetence også i høj grad på en menneskelig forståelse og altså både empati og sociale færdigheder.