Vejen frem handler om at blive bedre til at tænke paradoksalt om relationen mellem det menneskelige og det organisatoriske. Et paradoks er som bekendt ikke et problem, der skal løses, men et vilkår, man skal lære at leve med
Set med filosofiske øjne gemmer der sig en pointe i Albæks forførende lidenskabsledelse. Igennem det meste af filosofihistorien har det bølget frem og tilbage imellem to konfliktende livsanskuelser, når det handler om at forstå den menneskelige eksistens: en æstetisk og en etisk.
Den æstetiske livsanskuelse handler om at forløse et vitalistisk engagement i livet. Det er en grundkode, der hylder en udviklingsoptimistisk menneskeopfattelse, og som fortæller, at man skal engagere sig lidenskabeligt og sanseligt i tilværelsen. Mennesket er grænseløst og skal forstås i plussums-kategorier.
Over for det æstetiske livssyn står det etiske. Det er en mere kritisk, reflekteret, realistisk og nuanceret tilgang, der finder det æstetiske projekt for sværmerisk, forførende og selvbedragerisk. Vejen til det gode handler ikke om at frigøre sig, men om at forpligte sig på værdier og fællesskab. Mennesket er ikke bare et grænseløst væsen, men bunden i en lang række nulsums-vilkår.
Denne eksistentielle konflikt imellem det æstetiske og det etiske livssyn er ikke bare en konflikt i filosofihistorien, men også en konflikt, som vi alle dagligt står i. Og så er det en konflikt, der kan kaste lys over kontroversen mellem æstetikeren Albæk og hans etiske kritikere.
Det går ikke op – og det er ok
Vejen frem handler om at blive bedre til at tænke paradoksalt om relationen mellem det menneskelige og det organisatoriske. Et paradoks er som bekendt ikke et problem, der skal løses, men et vilkår, man skal lære at leve med. Et paradoks er defineret som en tænkning, der på én gang abonnerer på to konfliktende logikker.
Konflikten mellem det æstetiske og det etiske livssyn er et paradoks, fordi relationen ikke går op. Uden etikken vil Albæks meningsprojekt gå til grunde. Omvendt kan etikken ikke af sig selv levere det lidenskabelige engagement, som vi alle dybest set længes efter. Løsningen kan heller ikke være at skrue arbejdslivet tilbage til industrisamfundets strukturelle adskillelse.
Vejen frem er derfor en evig vekslen imellem to grundhensyn, der ikke kan forenes, men som heller ikke kan undvære hinanden. Hvis vi skal lære to ting af kontroversen, må det være disse:
1. Stol aldrig på friktionsløse ledelsesfortællinger
2. Spejd altid efter det menneskelige midt i den organisatoriske praksis