Djøf

Uopfordret ansøgning

Kom godt i gang med din uopfordrede ansøgning. Få gode råd og tips til, hvordan du skriver en god uopfordret ansøgning.

Fordele ved uopfordret ansøgning

Mange djøfere lander det næste job gennem uopfordrede ansøgninger og netværk. Når du henvender dig uopfordret, viser du, at du har valgt virksomheden og er motiveret. Virksomhederne kan også spare tid og penge på en rekrutteringsproces, hvis den rette kandidat selv banker på døren.

For dig som ansøger er der mange fordele ved at søge uopfordret:

  • Du er selv med til at skabe dit kommende job og vælger selv, hvilke kompetencer du vil bringe i spil.
  • Du er ikke i direkte konkurrence med andre ansøgere.
  • Du udstråler, at du er en person, der kan tage initiativ og er handlekraftig.
  • Du har mulighed for at nå ud til mange virksomheder på kort tid.

Processen med at søge uopfordret rummer særlige udfordringer: 

  • Du skal tale ind i et behov i virksomheden, uden at du har et stillingsopslag, hvor behovene beskrives.
  • Du skal ramme virksomheden på et tidspunkt, hvor den er klar til at ansætte en kandidat med dine kompetencer.
  • Hvis ikke du har en plan for, hvordan du vil gribe processen an, kan den indledningsvist virke meget uoverskuelig.

Det behøver dog ikke være svært at skrive en god uopfordret ansøgning, som ikke virker anmassende.

Vær konkret og målrettet i din ansøgning

Skriv den gode uopfordrede ansøgning, som om den faktisk var opfordret. Det handler om at sige meget konkret, hvad du kan bidrage med i den virksomhed, du søger ind i.

Når du søger uopfordret, beder du om, at modtageren giver dig lidt af sin tid. Det er derfor vigtigt, at du målretter dit materiale og sætter dig ind i virksomhedens konkrete profil og fremtidige udfordringer. Derved bliver det også nemmere for dig at forestille dig, hvordan en interessant stilling i virksomheden kunne se ud.

Sådan finder du interessante virksomheder

Du kan finde virksomheder gennem forskellige metoder. Her er nogle ideer.

Brug erhvervsportalen BIQ til at finde virksomheder i vækst

Gennem Djøf har du adgang til erhvervsportalen BIQ, hvor du gennem forskellige søgekriterier kan finde relevante virksomheder. Du kan fx søge på brancher, geografi, størrelse eller vækst. Du kan også søge på Gazelle-virksomheder, Top 100 og Great Place To Work-virksomheder.

Abonnér på nyhedsbreve fra de brancheforeninger, som er relevante for dig

Mange brancheforeninger og brancheorganisationer har på deres hjemmeside en liste over deres medlemsvirksomheder. På hjemmesiden kan du også få et indblik i, hvad der rør sig i branchen og i de enkelte virksomheder. 

Brug LinkedIn i din søgning

Gennem LinkedIn kan du undersøge, om du kender nogen – eller nogen, der kender nogen, der arbejder i en spændende virksomhed. Brug kontakterne til at få viden om virksomhedens opbygning og dens udfordringer lige nu.

Se også på virksomheder, som har samarbejdet med dine tidligere arbejdspladser – fx leverandører, kunder og konsulenter.

Genbrug jobopslag og nå ud til flere

Hvis du har søgt en opslået stilling, så brug den viden, du har fået i processen, til at sende dit cv til virksomhedens konkurrenter. Der er gode chancer for, at de står med tilsvarende udfordringer og behov.

Du kan også finde ud af, hvad virksomheder i forskellige brancher efterspørger ved at kigge på gamle stillingsopslag på jobunivers.dk eller jobindex.dk.  

Udtøm branchen

Den viden, du får i den indledende fase, kan du med fordel bruge til at ”udtømme branchen”. Har du brugt tid på research til en uopfordret ansøgning til én virksomhed i branchen, kan du bruge din viden til også at byde ind på stillinger i lignende virksomheder.

Vælg din strategi, når du tager kontakt til en virksomhed

Vi anbefaler, at du ringer op til virksomheden for at få svar på spørgsmål, som du ikke umiddelbart kan finde svar på via virksomhedens hjemmeside eller andre kilder.

Du kan bruge forskellige strategier for din henvendelse:

"Hej, du taler med xxx. Jeg har hørt meget om jer, og synes det kunne være spændende at arbejde for jer. Må jeg have lov at sende jer mit cv?"

Denne strategi er hurtig og effektiv, men du går glip af muligheden for at få informationer til brug for din ansøgning og cv. Du er heller ikke nødvendigvis i dialog med den person, der skal modtage dit materiale. Du risikerer, at din ansøgning blot havner i en bunke.

Ring op og spørg efter den person, der ansætter inden for det område, du gerne vil byde ind på. Når du kommer frem til den rette person, skal du sikre dig, at vedkommende har tid til at tale med dig. Hvis ikke, så forsøg at aftale et andet tidspunkt.

I din opringning kan du fx sige:
"Hej, du taler med xxx. Jeg er netop blevet færdig med mit speciale indenfor xxx og er nu på jagt efter mit første job. Når jeg ringer til dig, er det fordi, jeg har hørt om jeres virksomhed gennem xxx, og synes det lyder spændende med xxxx. Har du et øjeblik?"

Stil spørgsmål som fx:

  • Hvordan ser virksomhedens/afdelingens behov ud lige nu?
  • Hvad lægger I vægt på, når I ansætter nye medarbejdere?
  • Er du interesseret i at modtage en uopfordret ansøgning fra mig?

Ved et ”nej” til sidste spørgsmål, så spørg, om der er andre områder i virksomheden, hvor dine kompetencer kunne være relevante.

Med denne strategi får du informationer, som du kan bruge til at målrette dit materiale. Du taler med den rette person og viser motivation. Det øger chancerne for, at din ansøgning bliver læst.

Undersøg, om du har en person i dit netværk, der kender virksomheden. Det kan du fx gøre på LinkedIn ved at søge på den virksomhed, du er interesseret i. LinkedIn viser dig, hvordan du og virksomheden er forbundet. Hvis du kender en, der er eller har været ansat i virksomheden, har du mulighed for at få flere oplysninger om virksomheden og den person, du gerne vil i kontakt med.

Med den netværksbaserede strategi kan du få oplysninger om den person, du gerne vil tale med. Og endnu bedre – måske vil en i dit netværk lægge et godt ord ind for dig, inden du kontakter din potentielt kommende chef.

Uanset hvilken model du vælger, så drop facaden og afgiv kontrol. Når du ringer, er du den opsøgende. Du ikke kan tvinge eller overtale nogen til at tale med dig eller til at give dig et job. Hvis dit indledende pitch er skarpt nok, og virksomheden ser en værdi i at fortsætte samtalen, så fortsætter den. Oplever virksomheden modsat, at der ikke er et match, kan du stadig afslutte samtalen med din værdighed intakt.

Denne model er en udvidelse af den målrette og gribes an på samme måde. Har du en god dialog med den person, du er kommet igennem til, så stil endnu flere spørgsmål som fx:

  • Har I travlt? – Med hvad?
  • Har I opgaver, I må sige nej til? – Hvorfor?
  • Hvilke udfordringer står I overfor inden for de næste par måneder?
  • Hvor er jeres virksomhed om et år? Hvordan sikrer I, at det sker?
  • Hvordan ser jobmulighederne ud hos jer?
  • Har I en forventning om at skulle ansætte en med min profil i den nærmeste fremtid?
  • Hvilke faglige og personlige kompetencer vægter I højst?
  • Har du et godt råd til mig, der drømmer om at arbejde i din branche?

Ved at bruge denne strategi får du flere informationer, som både kan bruges til at målrette dit materiale og anvendes bredt i din jobsøgning inden for branchen.

I stedet for at starte med ringe til virksomheden, kan du sende dit cv først. Send dit cv i en mail til en relevant modtager i virksomheden. Skriv en motiveret tekst, der præcist fortæller, hvorfor du henvender dig.

  • Hvad er din profil – herunder dine tidligere relevante erfaringer og uddannelse?
  • Hvorfor henvender du dig til lige præcis dem?
  • Hvilke opgaver – eller hvilken opgave – forestiller du dig, at du kan være med til at løse?

Pas på, at teksten ikke bliver for lang men i stedet kort og præcis. Du henvender dig uden at have en aftale, og det handler om at fange din modtagers interesse med det samme. Slut din mail af med at gøre opmærksom på, at du vedhæfter dit cv og vil ringe til din modtager inden for x antal dage.

I din opringning kan du fx sige:
"Hej, mit navn er xx. Jeg sendte dig i mandags en mail med mit cv. Har du mon haft mulighed for at læse det?"

Er svaret ja, så spørg:
"Hvad er der af muligheder hos jer for en person med min profil?"

Har personen ikke haft mulighed for at læse din mail, så sig: 
"Okay, hvornår kan jeg ringe til dig igen?"

Der kan være flere gode grunde til, at vedkommende ikke har nogen interesse i at tale med dig. Er det tilfældet så spørg, om han/hun kender en anden, det kunne være interessant for dig at tale med.

I denne strategi fungerer dit cv som et referencepunkt indledningsvist i samtalen. Har personen læst din mail, er han/hun forberedt på, at du ringer og har måske allerede gjort sig overvejelser om, hvordan samtalen kan blive relevant for både dig og virksomheden. Udfordringen kan være at få adgang til en relevant mailadresse.

Drop den traditionelle ansøgning

Vi anbefaler, at du sender din uopfordrede ansøgning på mail til en person, som du på forhånd har lavet en aftale med om at sende en ansøgning. Hvis det ikke er lykkedes dig at få en aftale, kan du fx sende ansøgningen til virksomhedens HR-afdeling.

For at vække interesse hos modtageren, skal du skrive meget tydeligt, hvorfor du henvender dig. Drop den traditionelle ansøgning og skriv i stedet kort og præcist direkte i mailen, hvorfor du henvender dig. Skriv fx:

  • om et match mellem dig selv og virksomheden: Hvorfor sender du din ansøgning til lige præcis dem og hvad er det, du kan byde ind med?
  • en kort beskrivelse af de af dine kompetencer, som er relevante for virksomheden?
  • en afrunding, hvor du fx lægger op til et kaffemøde, eller hvor du lader dem vide, at du planlægger at følge op fx på mail eller telefon
  • dit målrettede cv.

Mange skjulte job i små og mellemstore virksomheder

Der er mange job i små og mellemstore virksomheder (SMV’er), som aldrig kommer i udbud. Det skyldes, at SMV’erne i høj grad bruger deres netværk som rekrutteringskanal.

Brug dit netværk til at få specifikt kendskab til bestemte brancher. Få viden om, hvilke kompetencer, der lægges vægt på ved ansættelser, og viden om forskellige stillingers indhold samt om kultur og værdier i konkrete virksomheder. Dit netværk kan også bidrage som en direkte adgang ind i en virksomhed.

Få flere tip til, hvordan du kan bruge dit netværk i din jobsøgning og se hvordan du kan gribe jobsøgningsprocessen an i SMV’erne.

Vurdér indhold

At rådgive de bedste forpligter. Derfor arbejder vi hele tiden på at blive bedre. Vurder gerne artiklen nedenfor.

Djøfbladet

Sådan gennemskuer du, om din chef lyver

Michael Sjøberg underviser i kropssprog og løgnedetektion. Her giver den tidligere gidselforhandler gode råd, som du fx kan bruge til næste lønforhandling (og meget andet).

Foto: The Granger Collection/Ritzau Scanpix
Djøf blog

Analyselammelse

Første skridt på vejen til at bryde et mønster er bevidsthed om, at mønsteret eksisterer.


Tom Hedegaard
Tom Hedegaard
Chefkonsulent