]]>

Djøf

Bliv headhuntet

Hvad skal der til for at blive headhuntet? Se video og få viden om, hvordan du bliver headhuntet. Læs om, hvordan headhuntere og rekrutteringsvirksomheder arbejder og hvad du skal gøre, når du bliver fundet.

Sådan bliver du headhuntet

Vejen til at blive headhuntet går gennem dine resultater i din karriere og din evne til at pleje dit netværk. Her fortæller rekrutteringsvirksomheden Compass Human Resources Group, hvordan de arbejder, og hvad der skal til for at blive kontaktet af dem.

3 tips til at blive headhuntet

Headhunterens primære arbejdsredskab er LinkedIn. En forudsætning for, at du bliver fundet er en gennemarbejdet og offentlig tilgængelig profil. Din profil, især dit resume, skal også indeholde de ord, som headhunterne anvender i deres search.

For at gøre din profil søgbar skal du vide, hvilke ord der bliver søgt efter. Kig på stillingsopslag for den type stilling, du er interesseret i. Kender du nogle rekrutteringsfolk, så spørg dem, hvilke søgeord de bruger for den type stil­ling, du vil findes til.

Sørg for, at din profil fortæller historien om dig:

  • Beskriv din faglighed ved at fortælle, hvilken værdi du kan skabe. Lad især dine resultater og fremskridt skinne igennem.
  • List dine resultater under dine erfaringer.
  • Skriv både titel og roller i titeloverskrifterne under dine erfaringer
  • Fremhæv specialiseret viden - jo mere specialiseret viden du har, jo større sandsynlighed er der for, at du bliver kontaktet.

Hvis din profil signalerer, at du kan lidt af det hele og er interesseret i det meste, er der en stor risiko for, at din profil er utydelig. Derved reducerer du dine chancer for at blive headhuntet.

Med de rette indstillinger i din profil, bliver du også lettere at finde: 

  • Markér i dine indstillinger, at du er interesseret i nyt job.
  • Fremhæv hvilken værdi, du kan skabe for andre.
  • Skriv jævnlige opdateringer, hvor du deler ud af din faglighed – dine aktiviteter skal have sammenhæng til den type job, du gerne vil headhuntes til.
  • Fremhæv de af dine kompetencer, som passer til det område, du gerne vil arbejde med.

I vores guide til LinkedIn finder du flere gode råd til, hvordan du kan få en gennemarbejdet linkedInprofil. 

Vælg den rette headhunter at samarbejde med. Hvis du drømmer om at blive international leder i finansbranchen, skal du finde en headhunter, som arbejder inden for dette felt. 

På nettet er der talrige lister over headhuntere. Find de 2-4 bureauer, du vil gå videre med, ved at researche på bureauernes hjemmesider. Her præsenterer de blandt andet deres branche- og funktionsspecialer. Spørg også i dit netværk. Læg mærke til jobopslag, der kunne være interessante for dig, hvor relevante bureauer kan være nævnt som (med)rekrutterende.  Når du har udvalgt en headhunter, så ring og spørg ind til, hvordan de arbejder og om de er interesseret i at modtage et cv fra dig. Cv’et skal selvfølgelig være overskueligt og tydeligt vise dine relevante kompetencer.  

Måske bliver du kontaktet af en headhunter, som har en jobåbning, du ikke er interesseret i. Brug i stedet muligheden til at fortælle headhunteren, hvilke stillinger der kunne have din interesse. Har du en person i dit netværk, som stillingen rent faktisk kunne være interessant for, så hjælp samtidig headhunteren videre i processen med at finde den rette kandidat. På den måde kommer du til at stå skarpere i headhunterens hukommelse næste gang, der er en jobåbning.

Når du bliver fundet

Bliver du kontaktet af en headhunter eller en rekrutteringskonsulent, er det højst sandsynligt, fordi du har kompetencer, som er interessante for en arbejdsgiver.

Vær dog opmærksom på, at en henvendelse til dig enten via LinkedIn eller gennem et telefonopkald ikke nødvendigvis betyder, at du er den kandidat, som headhunteren leder efter. Headhunteren arbejder nemlig ud fra nogle kriterier opstillet af kunden (din potentielt kommende arbejdsgiver), som headhunteren først skal finde ud af, om du opfylder.

Sådan er headhunterens arbejdsproces

  • Udarbejdelse af virksomhedsanalyse, stillings- og kandidatbeskrivelse i samarbejde med kunden
  • Search og identifikation af potentielle kandidater – herunder eventuelt indhentning af cv’er fra mulige kandidater
  • Udarbejdelse af bruttoliste med relevante kandidater
  • Interviews med kandidater på bruttolisten
  • Udvalgte kandidater fra bruttolisten præsenteres for virksomheden
  • Udvælgelse og interview hos virksomheden
  • Udvalgt kandidat ansættes.

Udvælgelsesprocessen kaldes også for ”Search & Selection”. I den indledende fase (search) handler det om at afdække markedet og finde frem til kandidater, som matcher stillings- og kandidatbeskrivelsen. Ofte vil det være headhunterens searchere, der tager kontakt til dig for at blive klogere på dine kompetencer og ikke mindst dit lønniveau.

Den indledende kontakt er lige så vigtig som selve jobsamtalen. Lyt og stil eventuelt spørgsmål. Det er i øvrigt helt okay at aftale, at du ringer tilbage, når du har overvejet, hvad du gerne vil have fokus på i din dialog med headhunteren.

Når headhunteren har vurderet, at du er en interessant kandidat (selection), bliver du kaldt til samtale hos ham/hende og får formentlig først her at vide, hvilken kunde headhunteren arbejder for. Er du stadig interesseret, bliver du præsenteret for arbejdspladsen. 

Du er i konkurrence med andre kandidater

Headhuntere får deres løn for at matche talenter med virksomhedernes ledige jobs og opgaver. Er der den mindste risiko for, at du ikke kan levere til headhunterens kunde, bliver du ikke taget med i ”mappen”.

Du er gennem hele udvælgelsesprocessen i konkurrence med andre kandidater. Hvor mange andre afhænger af niveauet og graden af specialisering i den stilling, der er tale om. Er du oprigtigt interesseret i headhunterens tilbud, så sørg for at sende et cv, der er opdateret og finjusteret. Din egen proces bliver bedre, hvis headhunteren ikke er i tvivl om, hvad du kan, og nemt kan præsentere dig for arbejdsgiveren.

Se vores tips til dit cv og forbered dig på, at du formentlig bliver bedt om at tage forskellige rekrutteringstests.

Kend dine prioriteringer

Du er en del af et rekrutteringsforløb, hvor der ikke kun skal være tale om et match mellem arbejdsgiveren og dig men også den anden vej rundt. Derfor:

Afklaringen af, om du er den rette til jobbet foregår i høj grad som en dialog mellem dig og headhunteren. Men husk også at få svar på væsentlige spørgsmål, når du bliver præsenteret for din potentielt kommende arbejdsgiver i den sidste del af processen. Det er ikke headhunteren, du skal arbejde for, og headhunteren er ude af billedet, når du starter i dit nye job.

Vurdér indhold

At rådgive de bedste forpligter. Derfor arbejder vi hele tiden på at blive bedre. Vurder gerne artiklen nedenfor.