Djøf

Psyken på overarbejde

Hovedpine. Lav tolerancetærskel. Ligegyldighed. Symptomerne og reaktionerne på stress og følelsen af at være udbrændt er mange. Kend dem, og få konkrete råd til, hvad du kan gøre.

Hvis din psyke er på overarbejde, kan nogle af symptomerne være:

  • Hovedpine, manglende appetit, kvalme
  • Problemer med at holde tråden – tankerne kører rundt i hovedet
  • Manglende overskud til at ses med vennerne og familien

Uanset om du er under hårdt psykisk pres i forbindelse med dit arbejde eller privat, reagerer dit krop og dit sind på presset. Vi kan reagere meget forskelligt. Og det kan gøre det svært at se, om f.eks. din kollega føler sig helt overbelastet. For hvis han eller hun reagerer på en helt anden måde, end du gør, kan det være svært at afkode, at det faktisk er det, det handler om. Og det kan være ekstra svært, hvis kollegaen heller ikke selv har erkendt det.

I den lille pjece 'Psyken på overarbejde – hva' ka' du gøre?', kan du læse mere om:

  • I hvilke situationer vi typisk kommer ud for hårdt psykisk pres
  • De forskellige reaktioner vi hver især kan have på presset
  • Hvordan presset kan udvikle sig til en reel krise, hvis belastningen bare bliver værre og værre
  • Hvad du konkret kan gøre, hvis din psyke er på overarbejde

Psyken på overarbejde – hva' ka' du gøre?

Føler du dig sat under pres på dit arbejde, kan du som medlem af Djøf ringe og sparre med en af vores konsulenter mandag til fredag kl. 9-16 på 33 95 97 00. Er du ansat på overenskomst, kan du også tale med din tillidsrepræsentant. Måske er der andre på arbejdet, der har det på samme måde som dig?

Djøfbladet

Hold op med at fokusere på trivsel, stress og fravær!

Debatindlæg: Der er masser af grunde til at få gjort op med myten om, at trivsel er helt afgørende for medarbejderne, mener arbejdsmiljøforsker Tage Søndergård Kristensen.

Foto: Privat
Djøf blog

Gå på ferie uden stress

Få nogle fif til hvordan du prioriterer dine opgaver, inden du går til ferie.


Mette Sommer
Mette Sommer
Chefkonsulent