Oprettelse af special- eller chefkonsulent-stillinger
Det fremgår af overenskomsten på det kommunale område, at specialkonsulenter som udgangspunkt ikke har personaleledelse. Der er i øvrigt hverken i overenskomsterne eller ved forhandlingerne givet nærmere retningslinjer for, hvornår en stilling skal være en special- eller chefkonsulentstilling.
Det er ledelsen, som kan beslutte, om en stilling skal være en special- eller chefkonsulentstilling, mens tillæg skal aftales med tillidsrepræsentanten eller Djøf i de kommuner, hvor der ikke er en tillidsrepræsentant.
Tillidsrepræsentanten har dog altid mulighed for at tage en drøftelse med ledelsen af principperne for, hvornår en stilling skal være en special- eller chefkonsulentstilling, men der er ikke aftaleret på spørgsmålet.
Som vejledende principper anbefaler Djøf:
- At der aldrig knyttes personaleledelse til stillinger som specialkonsulent
- At der ikke eller kun i begrænset omfang er knyttet personaleledelse til stillinger som chefkonsulent, fx i forhold til andre personalegrupper end akademikere, eller kun i forhold til få akademikere
- At stillinger med særlige referenceforhold, fx direkte til kommunal-/regionsdirektør/forvaltningschef eller tilsvarende bør tale for en indplacering som chefkonsulent
- At funktion med koordinering/projektledelse i forhold til andre akademikere bør tale for en indplacering som chefkonsulent
- At der ses på, hvordan tilsvarende funktioner/stillinger er indplaceret
Djøf anbefaler, at der fx i lønpolitikken eller i en forhåndsaftale indgår nogle overordnede principper for, hvornår en stilling er en special- eller chefkonsulentstilling.