]]>

Djøf: Fint med lidt tidligere pension, men der skal investeres massivt i det gode arbejdsliv

Pensionskommissionens rapport indeholder gode pointer om at gentænke overgange mellem arbejde og pension. Vi bør have et langt større fokus på, hvordan danskerne kan have både lyst og kræfter til et langt arbejdsliv - for nogle ovenikøbet længere end den fastsatte pensionsalder. Det kalder på konkrete indsatser for at forbedre arbejdsmiljø og trivsel - og for muligheder for at skifte spor eller holde pauser undervejs, siger Sara Vergo, formand for Djøf.

04.05.2022

Fremover kommer flere danskere til at fejre 100 års fødselsdag, og derfor skal vi nytænke måden, vi udfolder arbejdslivet på. Hvis vi som samfund fremover skal have råd til velfærd og stærke fællesskaber, skal vi investere massivt i det gode arbejdsliv, så flest mulig danskere både har lyst til og kan holde til et længere arbejdsliv.

- Pensionskommissionens anbefalinger om at dæmpe stigningstakten i, hvornår man kan få folkepension, ser fornuftigt ud. Men vi skal også se på øget fleksibilitet, så vi gør det attraktivt at arbejde så længe som muligt. Gerne på deltid noget af tiden og med indbyggede pauser, fx fordi børnene er små eller fordi man tanker op med efteruddannelse for at skifte spor i arbejdslivet, påpeger Djøfs formand, Sara Vergo.

Djøf er positiv over for Pensionskommissionens forslag om at smidiggøre reglerne for eksempelvis at sætte udbetaling af ratepension på pause, så man kan vende tilbage til arbejdsmarkedet uden at blive modregnet. Økonomiske incitamenter er vigtige, men gør det ikke alene påpeger Djøfs formand:

- Manglende overblik over muligheder og tilskyndelse til at blive på arbejdsmarkedet gør i dag pension til det lette valg. Vi skal holde op med at se arbejde og pension som et enten-eller. Det handler også om at styrke medarbejdernes trivsel og motivation, så de både har helbredet og lysten til at tage en tørn mere, siger Sara Vergo.

Djøfs formand efterlyser et helhedsblik på de samfundsmæssige udfordringer, Danmark står over for:

- For få uger siden kom Reformkommissionen med en stor rapport om, hvordan vi kan øge arbejdskraftudbuddet og justere uddannelsessystemet, og nu kommer Pensionskommissionens rapport om pensionsalderen. Vi bliver nødt til at tage en samlet debat om, hvilket arbejdsliv vi ser ind i, og hvordan vi øger fleksibiliteten, så der bliver lettere at flytte sig og skifte spor undervejs. Corona har for alvor accelereret efterspørgslen efter job, der giver plads til det hele liv, og det kan være alt fra mere hjemmearbejde til 4-dages arbejdsuge. Det er nu, vi skal tænke nyt.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20