Kontant bonus, når fagforeningen gennemgår din ansættelseskontrakt

Bedre løn og bedre vilkår er resultatet, når din fagforening gennemgår din ansættelseskontrakt inden du skriver under, viser en ny undersøgelse fra Djøf.

09.09.2019

Det kan godt betale sig at lade din fagforening gennemgå din ansættelseskontrakt, når du skifter job. Det viser en ny undersøgelse fra Djøf, som hvert år gennemgår ca. 3.500 ansættelseskontrakter fra medlemmer, der skifter job.

- Når arbejdsgiveren kommer med et forslag til kontrakt og ansættelsesvilkår, er det et oplæg til forhandling. Så i langt de fleste tilfælde kan det godt lade sig gøre, at få forbedret vilkårene, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

En ny undersøgelse fra Djøf blandt privatansatte medlemmer viser, at når medlemmerne valgte at tage en forhandling om arbejdsgiveres udspil, førte det til en bedre løn for 39 pct. af medlemmerne. Og 67 pct. fik bedre vilkår forhandlet ind i kontrakten. Det kan eksempelvis være forhold som længere ferie, bedre opsigelsesvarsel, hjemmearbejdsplads, en sundhedsforsikring eller fjernelse af en kunde- eller konkurrenceklausul.

- Et par tusinde kroner ekstra i løn er ikke ualmindeligt. Det er markante resultater. Men selvfølgelig skal man også være realist, når man vender tilbage til sin arbejdsgiver med sine ønsker. Man kan ikke få alt, så det er om at prioritere de vigtigste forhold. Men vores erfaring er entydigt, at man risikerer at snyde sig selv, hvis man ikke prøver at få forbedret arbejdsgiveres udspil. Det er velkendt, at det er lettere at forhandle sig til en lønstigning, når man starter i nyt job end når man først er etableret i jobbet, siger Henrik Funder.

"Højesteret bestemmer bare. På den måde bliver livet vist enklere."

Efter syv år på posten skifter Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, job og tager højesteretsdommerens vinrøde kappe på. "Jeg vil hellere have, at folk husker ombudsmandsinstitutionen end mig," siger han.

Foto: Daniel Hjort

Miljø, sæler og performancekultur. Jeg er fan.

Jeg har været i praktik som fuldmægtig. Her fortæller jeg helt konkret, hvordan man arbejder på Slotsholmen. Jeg synes, at mange flere skal prøve at søge job som fuldmægtig på den magtfulde ø. Søde kolleger, karrieremuligheder og en vigtig dagsorden.

Thomas Kantsø