Vi skal nok holde jer op på jeres løfter om ligestilling

Mere end 150 folketingsmedlemmer og -kandidater har allerede underskrevet ligestillingsløftet. Forhåbentlig vil endnu flere politikere underskrive løftet og arbejde for at mindske de kønsbestemte uligheder, skriver Henning Thiesen, formand for Djøf, i et debatindlæg.

26.03.2019

Debatindlæg af Henning Thiesen, formand for Djøf

Kan det virkelig være rigtigt – i 2019 – at Danmark blot ligger på en 13. plads i Global Gender Gap Index? At vi ligger som nummer 95 i verden, når det handler om kvinders repræsentation i ledelseslagene i den offentlige og private sektor? Danmark ligger langt efter vores nordiske naboer.

Kvindernes Internationale Kampdag 8. marts blev for få uger siden markeret over hele landet med fokus på kvindernes placering og muligheder i samfundet.

En sådan markering er god og nødvendig. Men det kan ikke stå alene. For den systematiske ulighed mellem kønnene, vi desværre oplever i Danmark – og resten af verden – kalder på en indsats og fokus. Hver dag. Året rundt.

Kønsbestemte uligheder starter tidligt

Selvom Danmark af Verdensbanken er blevet kåret til et af de mest ligestillede lande i verden, er der en bagside. For en ting er, hvad de formelle regler og love siger.

Ja. Vi har en lov om ligeløn. Og kvinder og mænd har lige adgang til at stille op til valg eller søge indflydelse gennem et chefjob. Men der er også en virkelighed, hvor tallene taler for sig selv.

Kvinder aflønnes systematisk lavere end mænd – specielt i den private sektor. Og er klart underrepræsenterede i de folkevalgte forsamlinger og på chefgangene i både den offentlige og private sektor.

Det er desværre veldokumenteret, at de kønsbestemte uligheder allerede starter i børneårene og føres videre op gennem resten af livet helt frem til pensionsalderen.

At lade stå til er ganske enkelt alt for uambitiøst. Djøf har derfor introduceret ligestillingsløftet. Et løfte, vi gerne vil bede alle kandidater ved det kommende valg til Folketinget om at skrive under på.

Et løfte, hvor de eksempelvis lover at arbejde for, at drenge og piger ikke begrænses af stereotype forventninger til deres evner og ambitioner. Eller at gøre en indsats for at reducere stressniveauet hos unge kvinder. Eller at arbejde for, at mænd tager en større del af orlovsperioden med børn.

Udfordringerne må ikke glemmes

Også videre frem i arbejdslivet er der uligheder at sætte ind over for. Derfor beder Djøf vores kommende politikere om, at de vil arbejde for flere kvinder i ledelse. Og at arbejde for, at mænd og kvinder har lige muligheder som pensionister. I dag har mænd en pensionsformue, der er 30 procent højere end kvinders.

Foreløbig har flere end 150 folketingsmedlemmer og -kandidater skrevet under på løftet. I Djøf håber vi, at endnu flere vil tage løfterne til sig og arbejde for at reducere de kønsbestemte uligheder i vores samfund.

Hvordan løfterne kan omsættes til konkrete politiske forslag og initiativer, kan man altid slås om i folketingssalen. Men vi tror på, at hvis der er en fælles vilje til at gøre noget ved problemerne, kan der også findes fælles veje.

Fra Djøfs side vil vi til gengæld love, at vi følger op på, om politikerne lever op til deres løfter. Vi har nedsat en komité til at følge arbejdet. De vil hvert halve år lægge dokumentation frem for, hvordan udviklingen ser ud på de forskellige alderstrin i pigers og kvinders liv.

På bedste Djøf-vis vil vi benchmarke, måle og monitorere, hvad der sker. For udfordringerne må ikke gå i glemmebogen. Det er de ganske enkelt for alvorlige til.

Indlægget har været bragt på Altinget.dk den 23. marts 2019.

Anne Petersen

Det her indlæg og andre tilsvarende er udtryk for en total blindhed overfor egen magt.
DJØF er magt! Mange af medlemmerne er ledere.
Det er DJØF'ere ikke politikere, der bestemmer hvem der skal ansættes og forfremmes. Det er DJØF'ere der bestemmer, at kvinder skal have mindre i løn end mænd for samme arbejde.
Jeg er fuldstændig målløs over, at formanden for DJØF skyder det ansvar fra sig og over på politikerne.
Dette ligestillingsløfte burde rettes mod lederne blandt DJØFs medlemmer.

Andreas fik en god idé, der løser to problemer

FIK DU LÆST: Syv måneders feltarbejde, en kop kakao med en dement og en tur til Østrig er nogle af ingredienserne i iværksætterhistorien om Elderlearn og stifteren Andreas Reventlow. Han har skabt et firma, som bringer ældre og udlændinge sammen om at tale dansk. Tag med hjem til Tutter, som fik besøg af Robin fra USA. (Publiceret 8. marts)

Foto: Daniel Hjort

Bureaukrati, god projektledelse og masser af muligheder

Dette er anden artikel om at arbejde i et ministerie på Slotsholmen. Er det virkelig så bureaukratisk et miljø, som alle går rundt og siger? Det er ikke min oplevelse, men der er nogle spilleregler, man skal følge.

Thomas Kantsø