Spildtid i byggeriet er ingen naturlov

Spildtiden på landets byggepladser er voldsom stor, viser et nyt forskningsprojekt. SMVdanmark og Djøf Privat mener, at en god del af løsningen er at ansætte flere akademikere i de små og mellemstore virksomheder.

02.10.2018

Af vicedirektør Jakob Brandt, SMVdanmark og Henrik Funder, formand for Djøf Privat

Enhver der har færdedes på en byggeplads ved, at det kan være et kompliceret puslespil at få tidsplan og opgaver til at arte sig undervejs. Også vejret spiller ind. Derfor er det trist at se sort på hvidt, men ingen kæmpe overraskelse, når et forskerhold for nylig konstaterede, at to tredjedele af håndværkernes arbejdstid er spildtid.

Noget spildtid er uundgåelig, forklarede forskerne fra Ingeniørvidenskab ved Aarhus Universitet. Forberedelse og oprydning hører også med til, at byggeriet skrider fremad, og at ingen går og falder over udstyr eller er omgivet af skidt og møg. Det siger sig selv, at arbejdsmiljøet skal være på plads.

Men når det er sagt, så er det både for håndværkerne, bygherren og entreprenøren en kilde til irritation i hverdagen, når tingene ikke glider som planlagt. Det koster dyrt, når mureren ikke kan komme til for maleren, og hvad der ellers kan opstå af unødig ventetid.

Vi tror ikke, der er en enkel snuptagsløsning, der kan rydde alle forhindringer af vejen i byggeriet. Det handler fx om, at de bureaukratiske processer også er omfattende og tager megen tid væk. Men mindst ét godt kneb, ved vi virker, og vi ved, at det stadig ikke bliver brugt nok ude i virksomhederne. Især ikke i byggeriet.

Der er brug for flere højtuddannede i de 80% af de små og mellemstore virksomheder, som ingen har i dag. Fordi de blandt andet vil kunne bidrage med nye metoder til at forbedre arbejdsgangene.

I 2016 lavede Djøf og SMVdanmark (dengang Håndværksrådet) en undersøgelse, der viste, at små og mellemstore virksomheder har brug for op mod 31.300 højtuddannede. Det kan lyde af mange, men behovet er der - det gav virksomhederne selv udtryk for i undersøgelsen.

En højtuddannet kan være med til at kigge kritisk og bidrage med andre vinkler på både forretning og arbejdsgange. Og samtidig vil smv-ejerne kunne få aflastning på andre områder. De savner helt konkret også hjælp til markedsføring, salg og kommunikation.

Men selvom det kan virke oplagt, så er det tydeligt, at denne udvikling ikke kommer af sig selv. En barriere er, at såvel universiteter som studerende kan have svært ved at se mulighederne i en smv. Og at højtuddannede ikke helt er forberedt på, at et job i en smv er langt mere alsidigt. Den barriere vil både SMVdanmark og Djøf gerne rive ned.

Til gengæld håber vi, at planer, som regeringen er gang med at tænke omkring de små og mellemstore virksomheders vækst, også vil indtænke nye kompetencer og gerne flere højtuddannede. Det er med sikkerhed en vigtig del af opskriften, hvis vi skal have gjort byggeriet og de mindre virksomheder mere effektive.

Debatindlægget blev bragt på Avisen.dk den 2. oktober 2018.

Nye tal: Så meget tjener andre med samme titel som dig

Chefkonsulenter tjener i snit 64.000 kr. om måneden, og økonomidirektører får næsten 130.000. Men hvad med aktuarer, projektleder og adm. direktører? Se hele listen over, hvilken løn forskellige jobtitler giver i den private sektor.

Foto: Fizkes/Shutterstock

Analyselammelse

Første skridt på vejen til at bryde et mønster er bevidsthed om, at mønsteret eksisterer.

Tom Hedegaard