Offentligt ansatte skal trygt kunne gå på arbejde

Der er meget tilfredsstillende, at Retten i Viborg har sendt et klart signal om, at samfundet selvfølgelig ikke tolererer overfald på offentligt ansatte i sagen om overfald på en medarbejder i SKAT, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig.

06.02.2018

- Vi har været vidende til en usædvanlig grov sag, hvor en medarbejder i SKAT er blevet overfaldet uden for sit hjem i forbindelse med, at hun blot har passet sit arbejde.

Det siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig i forbindelse med, at der i dag er faldet dom i sagen, hvor overfaldsmændene er blevet idømt hhv. 3 år og 11 måneders fængsel og 3 års fængsel samt udvisning af Danmark for bestandigt ved Retten i Viborg.

- Det er på ingen måde i orden, at medarbejdere skal føle sig utrygge ved at gå på arbejde. Derfor er det meget tilfredsstillende, at Retten i Viborg med dommene har sendt et klart signal om, at samfundet selvfølgelig ikke tolererer overfald på offentligt ansatte, siger Sara Vergo og fortsætter:

- Heldigvis ser vi kun få af den slags sager i Djøf, hvor medarbejdere fysisk bliver forulempet, men der er ingen tvivl om, at vi ser tegn på en forråelse i samfundet, hvor verbale overfald fx på de sociale medier, er blevet en del af omgangstonen.

Sara Vergo understreger, at det er arbejdsgivernes ansvar at sikre, at der er et godt arbejdsmiljø på arbejdspladserne og herunder at medarbejdernes sikkerhed er passende og tilstrækkelig.

- Arbejdsgiverne skal lytte til medarbejdernes bekymringer og overvejelser om sikkerheden på arbejdspladserne er i orden. Og vi oplever heldigvis, at arbejdsgiverne tager medarbejdernes sikkerhed alvorligt. Mange steder har man lokalt en fornuftig dialog om, hvordan man kan indrette arbejdspladsen sådan, at medarbejdernes sikkerhed også bliver tilgodeset.

Sara Vergo advarer dog samtidig mod, at den offentlige forvaltning bliver mere lukket:

- Både ansatte og klienter har en interesse i en åben og tilgængelig offentlig forvaltning. Der er jo altid en balance mellem hensynet til sikkerheden - og at en sagsbehandler i den offentlige sektor, uanset om det er i SKAT, i statsforvaltningen, på socialkontoret eller i jobcenteret skal kunne se borgerne i øjnene. Man får altså ikke den bedste dialog og forståelse, hvis kommunikationen foregår gennem en pansret glasrude.

- Der er desværre ingen nemme løsninger, men der er ingen tvivl om, at man i dagligdagen skal ruste medarbejderne til at kunne agere i situationer, hvor borgere eller klienter handler i affekt, når de skal modtage en ubehagelig afgørelse, slutter Sara Vergo

.

Konstant høje krav øger risiko for udbrændthed

Hvis tempoet og opgavemængden på jobbet slider på dig, er kuren ikke social støtte og mere råderum. Det er en myte. Din chef er derimod nødt til at sænke kravene, viser ny svensk-canadisk forskning.

Illustration: Shutterstock

Leger du blindebuk til MUS?

Er det tydeligt for dig, hvad der belønnes i dit job? Ellers må du selv opstille mål. Evnen til at dokumentere resultater er afgørende i udviklingen af din karriere. Både når du byder ind på opgaver, forhandler løn og skifter job.

Steen Vive