Lockout er en aggressiv optrapning

Djøf håber fortsat på en forhandlingsløsning via Forligsmanden i de igangværende overenskomstforhandlinger.

07.03.2018

- En lockout er et legitimt fagligt skridt fra de statslige arbejdsgivernes side i en faglig konflikt. Men vi må konstatere, at det er en aggressiv optrapning fra Sophie Løhdes side, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig.

Djøf har varslet strejke for knap 2.000 statsansatte medlemmer, og med lockoutvarslet kan op til ca 17.000 statsansatte djøfere yderligere blive kastet ud i en konflikt.

- Vi håber ikke, at lockoutvarslet er et signal om, at arbejdsgiverne har opgivet at finde en forhandlingsløsning med hjælp fra Forligsmanden i Forligsinstitutionen. Det er vores klare prioritet at finde en løsning inden en konflikt bryder ud, tilføjer Sara Vergo.

Djøf beklager de gener, en eventuel konflikt vil påføre borgerne og virksomhederne.

- Men vi er nødt til at insistere på, at offentligt ansatte også skal have del i de gode økonomiske konjunkturer i samfundet og garanteres en reallønsfremgang. Ligesom vores arbejdsvilkår ikke skal forringes, som de statslige arbejdsgivere har ønsket ved at sætte spørgsmålstegn ved den betalte frokostpause. Den offentlige sektor skal fortsat kunne tilbyde medarbejderne attraktive løn- og ansættelsesvilkår, fastslår Sara Vergo.

Læs mere om OK18 og konflikt

Sonja Lundqvist

Det foreslås, at samtlige ansatte i ministerierne og evt. regionerne og kommunerne, der ikke allerede er udpeget til strejke eller lockout, bliver udpeget til strejke. Jeg går ud fra, at man ikke også kan udpege de ministre, der har uddannelser, der i øvrigt udpeges, til strejke!? Men det er jo stillinger og ikke uddannelser, der udpeges. Det ville ellers være interessant at lade ministrene smage deres egen medicin!

Michael Pedersen

Når man ser på situationen ud fra et almindeligt "avislæser og sociale medierbruger synspunkt" kan nedenstående betragtninger trænge sig på. Er det helt ude i hampen ? :

Vi har et politisk flertal i stat, kommuner og regioner, der er villig til at koordinere og bruge den magt, der ligger i på en gang at være arbejdsgiver og lovgiver. I denne dobbeltrolle kan - og formentlig vil, jvf. det aggressive lockoutvarsel - man reelt diktere løn- og arbejdsvilkår for ansatte i den offentlige sektor. Sandsynligvis anses storkonfliktens konsekvenser for samfundet og det tilhørende efterfølgende lovindgreb for nødvendig for "den nødvendige politik" og har den fordel - set fra den sammenblandede rolles synsvinkel - at strejkekasserne bliver tømt, lønmodtagerne trynet og lidt positiv bivirkning i form af lønbesparelser. Så når den berømte danske model er reelt ikke fungerende for offentligt ansatte, skal lønmodtagerorganisationerne ikke lade sig lokke ind i en kamp, der er tabt på forhånd. Alternativt skal man tage, hvad man kan få i denne omgang uden konflikt, og i den kommende overenskomstperiode massivt sætte ind med diskussion og politisk pres for klarhed om, hvorvidt der er reelt ønske om, at den danske model skal gælde for det offentlige arbejdsmarked og hvis ikke hvad alternativet skal være.Og så fylde mere op i strejkekasserne til næste gang.

"Uffe er også ambitiøs, men ikke på samme måde som mig"

Uffe Foged Jespersen var super-ærgerlig over at måtte springe i målet til et job som inhouse-advokat. Men nu skriver han med stolthed ’expat far, medrejsende husbond og domestic manager’ øverst på sin LinkedIn-profil. På hustruen Helle Brydes profil står der Novo Nordisk ’Head of Commercial IT – Region Latin America’.

Foto: Jacob Nielsen

Skal ALLE opgaver virkelig nås inden jul?

Jeg magter ikke at have så travlt, blot fordi Jesus blev født. Jeg vil ikke være udbrændt inden jul.

Thomas Kantsø