Pressemeddelelse

Du har flere digitale kompetencer end du tror

De fleste er i dag proppet med IT og teknisk viden. Og den viden kan sagtens blive større, uden at vi skal omlægge hele vores uddannelsessystem eller plastre undervisningen til med det, skriver formanden for Djøf Privat på sin blog i Børsen.

09.10.2018

Af Henrik Funder, formand for Djøf Privat

Når jeg igennem længere tid har argumenteret imod, at vi i fremtiden oversvømmer hele uddannelsessystemet med STEM-uddannelser og tekniske færdigheder, så skyldes det, at Danmark i den grad også har succes med andre kompetencer. Ikke mindst kan jeg på tæt hold følge, hvordan djøferne hurtigt får jobs, selvom de fleste ikke er teknisk skolet. Og sådan er det inden for rigtigt mange fagområder, ikke kun det tekniske.

Men når det er sagt, så bliver jeg også jævnligt kontaktet af Djøf-medlemmer, der, trods en klassisk samfundsvidenskabelig uddannelse, faktisk arbejder med fx digitalisering og de mere tekniske fag hver eneste dag – nogle af dem endda som eksperter indenfor disse områder. Og det er faktisk en tendens, jeg støder på oftere og oftere, hvilket er godt – ikke kun for den enkelte, men også for de danske virksomheder.

Der er mange samfundsvidenskabeligt uddannede, som bliver generalister efter endt uddannelse. Men også rigtigt mange der senere hen får et job, hvor det forventes, at de har indgående viden om de digitale og tekniske muligheder og udfordringer. Ofte er deres roller at binde tingene samme, videreformidle noget teknisk kompliceret – eller ligefrem fungere som eksperter inden for området, når det kommer til at hjælpe kollegaer, kunder og samarbejdspartnere.

De er vel nærmest en slags hybrider, der mestrer både deres uddannelsesmæssige faglighed og det tekniske lige godt.

En af dem er Kasper Abild hos Prophix Software. En virksomhed, der hjælper andre virksomheder med at gøre deres mange Excel-regneark til lige så støvet fortid, som ringbind er blevet. Ved hjælp af en software, der automatiserer indsamling og behandling af finansielle data, så der er styr på budgetter, rapportering og finansiel konsolidering. Og det var bestemt ikke den hylde, Kasper Abild efter endt uddannelse var selvskrevet til at lande på. Som kandidat i forvaltning fra Roskilde Universitet og med et speciale i International politik ville Udenrigsministeriet eller en mellemstatslig organisation nok have været lige i øjet.

Men sådan gik det ikke. Tiderne var sløje efter finanskrisen, og da han blev tilbudt et job som implementeringskonsulent, slog han til. Det blev en succes både for ham personligt og for canadiske Prophix, der er vokset fra at have to ansatte i Danmark til at have et kontor her, som dækker Europa, Afrika, Asien og Australien. 

Her syv år efter har han varetaget flere funktioner i virksomheden. Den ene var, at han skulle tage sig af de kunder, der havde problemer af den ene eller anden art med den software, de havde købt. I dag arbejder han med virksomhedens partnere i hele verden og har igen fået brug for sin viden om storpolitik. Og jeg er helt sikker på, at Prophix værdsætter den baggrund, Kasper kom ind med, og værdien han beviseligt har skabt med basis i hans faglige hybrid.

Og det er bare ét eksempel på, at skellet mellem tekniske og andre uddannelser ofte trækkes for hårdt op. Selvfølgelig lærer de fleste djøfere næppe at kode på professionelt niveau, men når man i årevis arbejder inden for det it-tekniske område, får man hurtigt en dybdegående viden på feltet, der i kombination med ens uddannelsesmæssige baggrund bliver en yderst værdifuld kombination. Det handler jo først og fremmest om at være lærenem, kunne suge viden til sig og formidle den videre til andre.  

Og faktisk er der i dag et utal af hybride jobfunktioner, hvor ens it-tekniske færdigheder er nødt til at være på et højt niveau. Tænk bare på en filmklipper eller social media manageren.

Derfor er jeg også – igen – en anelse skeptisk over for den triste forestilling, der bliver tegnet op, om at vi risikerer som land at ryge helt bagerst i køen i den digitale fremtid. At vi næsten alle er bagud fra start, og at massearbejdsløsheden truer forude.

Et tankeeksperiment. Forestil dig, du havde mulighed for at tage tilbage til 1985 med en iPhone, der jo i dag går for at være et masterpiece indenfor ”brugervenlighed”. Præsenter den for en tilfældig yngre person på gaden. Jeg kan levende forestille mig, hvor ubehjælpsomt fingrene ville famle hen over skærmen. Jeg gætter på, der ville gå et par måneder før vedkommende kendte og kunne bruge de basale funktioner.

Det lyder måske lovligt fantasifuldt, men min pointe er: De fleste er i dag proppet med it og teknisk viden. Og den viden kan sagtens blive større, uden at vi skal omlægge hele vores uddannelsessystem eller plastre undervisningen til med det. De færreste har taget et kursus i iPhone. De lærte det, da de havde behovet. Det kan vi også på andre områder.

Så lad os nu forsat satse på hele paletten. Vi skal helt sikkert have flere af de ypperste tekniske specialister, men samtidigt ikke være bange for at give andre fagligheder mulighed for at arbejde sig ind i det tekniske gennem praksis og ikke mindste efteruddannelse. Så vil vi se endnu flere faglige hybrider, der kan binde ting sammen på helt nye måder. 

Blogindlæg i Børsen bragt den 9. oktober 2018.

Abonnér på pressemeddelelse

Få besked hver gang Djøf udsender en pressemeddelelse

Skriv kommentar

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Djøfbladet

Sådan var det at være anklager i ubådssagen

Mød Jakob Buch-Jepsen, der førte efterforskernes arbejde frem i byretten under den nok mest intenst mediedækkede danske straffesag nogensinde. Det var ikke en kompliceret sag, siger han, ”men det er den, der har påvirket mig mest som menneske.”

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Djøf blog

Fight Night: Kom til kamp mellem det interne og det åbne kursus

Nogle gange er du på kursus internt på din arbejdsplads, andre gange hos en kursusvirksomhed eller et universitet. Hvis vi sætter de to varianter stævne i en boksekamp, hvem vil så slå den anden ud?


Line Frost Pedersen
Line Frost Pedersen
Udviklingskonsulent