Nyuddannede løber med lønstigningerne

Startlønnen for privatansatte nyuddannede er rekordhøj, selv om den årlige lønstatistik for 2017 for privatansatte djøfere viser en behersket samlet lønudvikling på 2,9%.

09.11.2017

Den gennemsnitlige startløn for nyuddannede djøfere i den private sektor har sat ny rekord, viser 2017 lønstatistikken fra Djøf Privat.

- Det er meget glædeligt at se fremgangen i begyndelseslønningerne for nyuddannede. Med et gennemnit på 37.500 (inklusiv pension og bonus) har startlønningerne aldrig været højere – på trods af et stigende antal kandidater fra universiteterne. Det er positivt, at arbejdsgiverne er opmærksomme på at rekruttere dygtige nyuddannede, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

Han hæfter sig ved, at fremgangen sker på trods af, at fremdriftsreformen har medført en kraftig stigning i antallet af kandidater fra universiteterne.

- Det er flot og vidner om, at arbejdsgiverne efterspørger de nyuddannedes kompetencer – og er villige til at betale for det. Selv om vi ind imellem hører, at der bliver uddannet for mange og kritik af, at de nyuddannede kan for lidt, lyver lønchecken ikke. De kan rigtig meget. Ellers ville de ikke få så høj en løn. De skaber værdi og bidrager med ny viden og ideer. Og heldigvis kan arbejdsmarkedet opsuge det stigende antal kandidater, så ledigheden ikke er steget. Tværtimod falder dimittendledigheden, konstaterer Henrik Funder.

Behersket lønstigning for flertallet

Til gengæld har den gennemsnitlige lønudvikling for de øvrige medlemmer af Djøf Privat været mere beskeden.

- En gennemsnitlig lønstigning på 2,9% må siges at være en behersket udvikling i forhold til den stigning, vi så sidste år på 4,2%. Men samlet set er der tale om en fremgang i reallønnen, og det er tilfredsstillende, anfører Henrik Funder og fortsætter:
Lønudviklingen i år er på niveau med årene fra 2013 til 2015,  hvor den også lå på omkring 3%. Sidste år var ekstra god, men det er næppe en lønstigning, vi kan forvente hvert år.

Den gennemsnitlige lønudvikling på 2,9% dækker over betydelige udsving mellem direktører/chefer og medarbejdere. Medarbejderne har haft en lønudvikling på 3,9% og det ligger nogenlunde på niveau med de foregående år for medarbejdere uden ledelsesansvar.

Gode tider i it- og konsulentvirksomhederne

Lønstigningen for de menige medarbejdere er størst i konsulent- og it-virksomheder, hvor lønstigningen har været på omkring 5% mens den har været lavest for ansatte i handels- og transportvirksomheder med knap 2%. I langt de fleste brancher ligger den gennemsnitlige lønstigning under sidste års stigning.

I hovedstadsområdet har lønstigningen været på 4,0% mens lønnen blandt ansatte i provinsen er steget med 3,5%.

Det er cand.merc.erne, der har haft den største lønstigning med 4,8%, mens juristerne er steget mindst med 2,2%.

Lønfesten på chefgangen er aflyst

Til gengæld har lønudviklingen for chefer med en stigning på 1,9% og for direktører med 1,5% været mere beskeden end Djøfs lønstatistikker traditionelt har vist.

- I medierne tegnes der ofte et billede af, at der er lønfest på direktionsgangene. Det kan vi ikke genfinde ude i virkelighedens verden. Den beskedne lønudvikling for disse grupper trækker den samlede lønudvikling ned, konstaterer Henrik Funder.

Djøf Privats lønstatistik 2017

Henrik Funder træffes for yderligere kommentarer på tlf. 27 79 07 44

Liste: Hvem har fået de største lønstigninger i år?

Lønstigningen blandt privatansatte djøfere har generelt set været beskeden det seneste år. Men der er store variationer i stigningerne alt efter jobtitel. Trækker din løn op eller ned på gennemsnittet?

Foto: Shutterstock

Klar til jobsamtale?

Typiske spørgsmål og gode fif til jobsamtalen

Mette Sommer