Konference om stress og studietrivsel på Christiansborg

Alarmerende mange studerende er plaget af stress og mistrivsel på uddannelser landet over. Det skal der gøres noget ved. Derfor inviterer en række studenterorganisationer til konference, hvor eksperter og politikere sammen skal finde løsninger på problemstillingen med mistrivsel blandt studerende.

04.10.2017

Det har både personlige og samfundsmæssige konsekvenser, når studietilværelsen er præget af ensomhed, søvnproblemer eller depression.

Derfor afholder Dansk Magisterforenings studerende, Foreningen af danske lægestuderende (FADL), Djøf Studerende, Danske Mediestuderende, SUL – studenteransattes Landsforbund og Dansk Psykolog Forenings Studentersektion konference om problemernes omfang og løsninger på mistrivsel blandt studerende. Konferencen finder sted på Christiansborg den 9. oktober 2017.

Stress skal løses politisk

”Der er hårdt brug for, at mistrivsel blandt unge under uddannelse bliver taget alvorligt. Når så mange studerende i dag bukker under for presset, at der åbenlyst noget helt galt med rammerne omkring studielivet”, siger forkvinde for de studerende i Dansk Magisterforening, Lea Friedberg.

Christian Nør-Larsen, formand for Djøf Studerende supplerer:

”Ligesom et godt arbejdsmiljø er vigtigt på arbejdspladser, er god trivsel på studierne helt essentielt for, at den enkelte studerende kan realisere sit fulde potentiale, og samfundet få det optimale ud af investeringerne i uddannelserne. Derfor ser jeg meget frem til konferencen, hvor vi får synliggjort de menneskelige og økonomiske konsekvenser af et dårligt studiemiljø”.

Til konferencen taler eksperter og centrale aktører om problemernes omfang og sætter fokus på, hvilken betydning det får, når studerende i stigende grad mistrives. Derefter debatterer politikere på tværs af de politiske partier, hvilke politiske handlinger, der kan sætte en stopper for, at flere studerende bliver ramt af stress og mistrivsel.

”Reformer, uddannelsesnedskæringer, boligmangel og høj ledighed for nyuddannede presser de unge samtidig med, at præstationspresset i samfundet er kommet ud af proportioner. De udfordringer skal løses fra politisk side og ikke hos den enkelte studerende. Derfor ser vi frem til den politiske debat om mistrivsel i dag”, siger forkvinde for de studerende i Dansk Magisterforening, Lea Friedberg.

Mere om konferencen og program

Yderligere kontakt

Lea Friedberg, forkvinde i Dansk Magisterforenings Studerende, tlf.: 31 41 96 74

Christian Nør-Larsen, formand Djøf Studerende, tlf.: 60 17 30 63

Sine Lund Mortensen, SUL, tlf.: 61 69 50 67

Thilde Høybye, Danske Mediestuderende - de studerende i Dansk Journalistforbund, tlf.: 50 72 14 85

Claas Johannsen, Foreningen af Danske Lægestuderende, tlf.: 31 67 67 56

Katja Damgaard Andersen, Dansk Psykolog Forenings Studentersektion, tlf.: 42 72 61 36

”Politikernes respekt for dem, der rammes, er lille”

Der skal på ny flyttes statslige arbejdspladser ud af København. Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig, anerkender, at flytninger kan bringe Danmark i bedre balance, men regeringens måde at gøre det på er ikke i orden, mener hun.

Foto: Morten Holtum

Skal man have et andet job, før man siger op?

Måske har du brugt din sommerferie på at overveje din jobsituation. Men du tør ikke sige dit job op, før end at du har et andet på hånden. Hvornår skal man sige et job op? Hvornår er det smart at blive?

Thomas Kantsø