Djøf

Uddannelse og studerende

Fra udbredelse af studiejob til de studerendes holding til fremdriftsreformen. Læs undersøgelser om uddannelse og studerende.

Hvad mener de studerende?

Læs alt om studerende og hvordan de oplever deres studieliv. Få faktarak om SU-reformen og undersøgelser om, hvad de studerende mener.

Studielivsundersøgelsen 2016 

Djøf gennemførte i foråret 2016 to mindre studielivsundersøgelser. De to undersøgelser har omhandlet forskellige temaer omkring det at være studerende anno 2016.

Resultater fra studielivsundersøgelsen

  • Overordnet set er de studerende godt tilfredse med deres studieliv
  • De studerende er generelt meget aktive i studiegrupper. Mere end tre fjerdele benytter deres studiegruppe mindst én gang om ugen
  • Samtidig er der en gruppe, der føler sig ensomme på deres studiested. Hver femte studerende er enige eller helt enige i, at de føler sig ensomme
  • 17% af de studerende har været i praktik forbindelse med studiet, og blandt dem vil 80% i høj grad anbefale andre at tage et praktikophold
  • De studerende blev desuden bedt om at tage stilling til, hvordan de ville blive påvirket af en reform, som erstattede SU’en på kandidaten med et statsgaranteret lån, og det ville få 36% til at overveje at stoppe efter bacheloren
  • Ydermere fremgår det, at det i høj grad ville få de studerende til at arbejde mere ved siden af studiet, samt at de ville droppe studieophold og praktikophold. En fjerdedel mener, at de ville komme hurtigere igennem deres uddannelse på grund af reformen
  • De studerende efterlyser mere kontakt til underviserne og i særdeleshed mere feedback og vejledning i forbindelse med opgaveskrivning og projektarbejde
  • En fjerdedel af de studerende angiver, at de har betalt sig til privatundervisning. 

Den første del af studielivsundersøgelsen er gennemført i april 2016 og bygger på svar fra 541 studerende, mens den anden del er gennemført i maj og bygger på svar fra 1.040 studerende.

Studielivsundersøgelse 2016

Faktaark for studielivsundersøgelsen 2016

Praktik 

SU

Tidligere Studielivsundersøgelser:

Studielivsundersøgelsen 2015

Studielivsundersøgelsen 2014 

Studielivsundersøgelsen 2013

Studielivsundersøgelsen 2012

Typisk livsforløb for en studenterårgang 2015

Med databaggrund i en registeranalyse og en survey beskrives de typiske livsforløb for studenterårgang 2000 - hvilke uddannelsesvalg har de taget, og hvilket socialt, økonomisk og arbejdsmæssigt liv har de nu.

I registeranalysen ses på indkomst, ledighed, samfundsøkonomisk bidrag, bopæl, familiemæssig status og gennemsnit fra studentereksamen for studenterårgang 2000 på 27.961 unge.

I surveyen belyses tilfredshed med arbejde og privatliv, arbejdsvilkår og tilfredshed med arbejde og forbrugsmuligheder for dem i aldersgruppen 28-38 år, der har en adgangsgivende eksamen. 

Registeranalysen er foretaget i samarbejde mellem Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Djøf på baggrund af Danmarks Statistiks registre.

I surveyen er der indsamlet data fra 1.002 beskæftigede, selvstændige, ledige og studerende i alderen 28-38 år. Data er indsamlet af Epinion i marts 2015.

Læs faktaarkene

Tillykke med huen - her er dit liv

Faktaark 1: Tillykke med huen - Profil af en studenterårgang

Faktaark 2: Tillykke med huen - Økonomi og beskæftigelse

Faktaark 3: Tillykke med huen - Familie og bolig

Faktaark 4: Tillykke med huen - Lykke

Faktaark 5: Tillykke med huen - Arbejdslivet

De studerende om uddannelseskvalitet 2012

Djøf har sammen med Epinion foretaget en undersøgelse om uddannelseskvalitet – hvad mener de studerende?

Kvaliteten af de danske universitetsuddannelser er ofte til debat. Men man hører sjældent de studerendes røst. Djøf har derfor spurgt danske universitetsstuderende inden for alle hovedområderne om deres syn på uddannelsernes kvalitet, herunder særligt deres omfang, og deres vurderinger af konsekvenserne heraf. 

Læs "Universitetsuddannelsernes kvalitet ifølge de studerende". 

Undersøgelse af SU-reformen 2013

Djøf gennemførte i januar 2013 en mindre undersøgelse blandt studerende medlemmer af Djøf. Undersøgelsen har fokus på SU-reformen og dens konsekvenser.

En mindre undersøgelse blandt studerende medlemmer af Djøf viser, at knap 60% af de kandidatstuderende ikke har gennemført deres aktuelle uddannelse på normeret tid. De hyppigste årsager til forsinkelsen er studiejob, ikke-meritgivende praktikophold samt en bevidst forsinkelse pga. beskæftigelsessituationen for nyuddannede.

De studerendes planlægning er generelt set ikke påvirket af de politiske ønsker om, at de studerende skal hurtigere gennem studiet. Størstedelen af de studerende siger, at det ikke påvirker deres planlægning eller det er vigtigere at have studierelevant arbejde og andre aktiviteter ved siden af deres studie.

Undersøgelsen er gennemført i januar 2013 på baggrund af spørgeskemabesvarelser fra knap 1.300 studerende på de samfundsvidenskabelige og erhvervsøkonomiske uddannelser.

Djøf-undersøgelse: SU-reform 2013

Tænk længere

DeFacto

Djøfbladet

Økonomisk vagthund deles op: Kamp om pladserne i København venter

Økonomiministeren har pludselig besluttet at bevare en lille del af De Økonomiske Råds sekretariat i København. Seks økonomer har allerede sagt op – og kun tre har sagt, at de flytter med til Horsens. Der bliver ikke plads i København til alle de dygtige folk, som sekretariatet gerne vil beholde, siger direktør.

Foto: DØRS
Djøf blog

It takes three to tango

SU- og fremdriftsreformen understreger, at der er tre aktører bag gode uddannelser: Den studerende, uddannelsesinstitutionen og arbejdsgiverne. Det fordrer et hidtil uset samspil kombineret med evnen til at se muligheder og kende sine begrænsninger.


Wenche Marit Quist
Wenche Marit Quist
Forsknings- og uddannelsespolitisk chef