En benhård anledning
”Konkurrencen bliver skærpet i en krisetid, og derfor spørger de små virksomheder sig selv, hvad de kan gøre for at øge deres produktivitet, udvikle sig og finde nye kundesegmenter. En akademiker kan bidrage med det boost af ny viden og tænkning, der skal til for at komme styrket ud af krisen,” siger Sidsel Dyrholm, chef for MMV & Entrepreneurship hos DI og fortsætter:
”Når vi i dag ser en fordobling i antallet af små virksomheder, der ansætter akademikere, skyldes det både behov og tilvænning. Flere har fanget budskabet om, at det kan betale sig. Og krisen har givet en benhård anledning til at handle.”
Ifølge DeFactos analyse kan en virksomhed, der ansætter sin første akademiker, regne med at se resultater allerede inden for tre år. De har en beskæftigelsesudvikling, der er 7,1% større end arbejdssteder, der ikke har ansat en akademiker, og det svarer til, at hver akademiker skaber job til 1,2 faglærte eller ufaglærte kolleger.