]]>

Mere til fælles – godt i gang

Få en update på kampagnens første uger.

Djøfs kampagne ’Mere til fælles’ er kommet godt fra start. Få et overblik over de første reaktioner fra magthavere, medier og medlemmer. Vi hører også gerne fra dig.

Mere til fælles-kampagnen gik i luften mandag 20. januar med tv-spottet ’Djøferne kommer’ på forskellige tv-kanaler og med et ambitiøst udspil til regeringens nærhedsreform om at sikre mere tid til det borgernære arbejde.

Det fælles budskab er, at vi kan løfte den offentlige sektor endnu bedre, hvis vi lytter til hinanden og samarbejder om nye løsninger på tværs af faggrænser. 

Du kan få en hurtig opdatering på Mere til fælles-kampagnesiden og  i Djøfbladets artikel ’Djøf viser medlemmerne som zombier. Hvad er meningen?’ hvor Djøfs formand Henning Thiesen står på mål for kampagnens formål og baggrund.

Godt modtaget fra mange sider

Vores tilgang med at række hånden frem til øget samarbejde er blevet rigtig godt modtaget. Det samme er forslaget om at sikre mere faglig frihed og 10 timers mere ansigt-til-ansigt tid til velfærdsmedarbejdere.

Regeringen, Venstre, SF, KL, Danske Regioner, FH og FOA har alle bakket vores udspil op og rost Djøf for at gå med ind i kampen mod unødvendigt bureaukrati.

Kampagnen - og særligt udspillet til nærhedsreformen - har også slået virkelig godt igennem i pressen. Vi lagde ud med en forsidehistorie i Politiken, som blev grebet af Ritzau og derefter kom godt rundt i medielandskabet. 

Over de sidste uger har Djøfs formand Henning Thiesen, Djøfs formand for offentligt ansatte Sara Vergo og Djøfs administrerende direktør Tomas Therkildsen deltaget i programmer og artikler i medier som TV2 News, P1, P3, P4, den nye Radio4, DR SYD, TV2 Bornholm, Politiken, Berlingske med flere.

Aviser - Djøf

Vi er også glade for, at andre griber den bold, vi har kastet op og viser, at de gerne vil debatten.

Se fx:

Reaktioner fra medlemmer

Omkring 100 medlemmer har sendt mails til Djøf, der spænder over meget forskellige tilbagemeldinger.

  • Fra: Tiltrængt ny vinkel, gode konkrete forslag, gode videoer, god kampagne.
  • Til: Spild af penge.

Langt de fleste tilkendegivelser er positive og særligt fra Djøfs privatansatte medlemmer har opbakningen været stor, fx med udsagn som:

  • Tak for et godt - og tiltrængt - initiativ. Håber kampagnen giver genlyd og baner vejen til konstruktiv dialog både i den offentlige og i den private sektor.

Djøfs formænd og sekretariatet besvarer alle mails og henvendelser, positive som negative.

Sociale medier

På sociale medier har kampagnen nået en større og bredere målgruppe, end vi plejer, og som forventet har det medført en del kommentarer om kampagnen og djøfernes rolle i samfundet.

Du kan følge med på formændenes og Djøfs Twitter, Facebook og LinkedIn, se fx Sara Vergos FacebookSara Vergos Twitter, Djøfs Facebook, Djøfs Twitter.

Næste skridt

I den næste tid fokuserer vi på at fastholde det gode momentum. Med dagbladsannoncer og opslag på sociale medier fortsætter vi dialogen om, hvordan vi kan afskaffe unødvendigt bureaukrati og sikre mere tid og faglig frihed i de borgernære kerneopgaver. 

Sideløbende sætter vi videoer med medlemmer, der fortæller om deres arbejde, i spil på sociale medier.  

Endelig er vi ved at planlægge laboratorier med tre andre faglige organisationer, hvor medlemmer kommer til at mødes og arbejde sammen om at finde nye løsninger på vores fælles udfordringer. Som tillidsrepræsentant i Djøf får du mere at vide om dette inden længe.

Det kan du gøre

Kampagnens budskaber kommer bedst ud, hvis medlemmerne hjælper dem på vej. Det kan du gøre på forskellig vis:

  • Tag dialogen, hvor du møder den, og vis i ord og handling, at vi kommer længst ved at lytte åbent til hinanden.
  • Støt kampagnen med en Mere til fælles-badge på dit eget profilbillede. Du kan hente den fra Djøfs Facebookside.
  • Følg med på Djøfs og Sara Vergos profiler på sociale medier, og giv et like eller del opslag med Mere til fælles-budskaber.

Bestil vores lille flyer om kampagnen, og del den ud på din arbejdsplads. Skriv til dk¤djoef¤meretilfaelles og angiv antal og kontaktoplysninger.

Vi hører også meget gerne om dine egne oplevelser med kampagnen lokalt: 

  • Hvad siger medlemmerne?
  • Hvad siger dine andre kollegaer?

Skriv til dk¤djoef¤meretilfaelles eller direkte til Sara Vergo på dk¤djoef¤sgv.