Djøf

Advarsel og afskedigelse TR

Hvordan hjælper du dine medlemmer i advarsels- og afskedigelsessituationer?

Hvad er en advarsel?

En advarsel er ledelsens skriftlige meddelelse om, at en medarbejder ikke lever op til ledelsens forventninger, og at der skal ske en ændring af en bestemt adfærd – det kan være samarbejdsform, kvalitet i arbejdet eller andet.

En advarsel skal indeholde en detaljeret beskrivelse af, hvad det er for forhold, ledelsen er utilfreds med, og som skal forbedres, samt en orientering om at det vil få ansættelsesretlige konsekvenser (opsigelse eller bortvisning), hvis medlemmet ikke retter ind. Samtidig skal en advarsel give en rimelig frist til at medarbejderen kan ændre adfærd.

Hvordan gives en advarsel?

Normalt vil en medarbejder få en advarsel ved en ’tjenstlig samtale.’  En medarbejder har ret til at have en bisidder med ved en samtale, og hvis medarbejderen ønsker det, kan denne bisidder være tillidsrepræsentanten. Det kan være en god idé, at medarbejder og tillidsrepræsentant får talt sammen forud for den tjenstlige samtale, således at forventningerne til bisidderens funktion kan blive afstemt.

Få mere viden om opsigelse her 

Kontakt Djøf

Du bør altid opfordrer et medlem, som står overfor at få en advarsel, eller som har fået en advarsel, til at kontakte Djøf.

Djøfbladet

Fik job og 24.000 views på et LinkedIn-opslag

Se jobopslaget, der fik en masse opmærksomhed, og som ikke mindst førte til, at cand.merc. Line Dahl Pedersen i løbet af godt to uger var startet i nyt job.

Foto: Jill Christina Hansen
Djøf blog

Jeg har farve-koordineret ALLE mine apps!!

Jeg er typen, der ikke kan huske et eneste af bogstaverne på S-togslinjerne, men jeg kan ALLE farverne. Så når nogen spørger, hvilket S-tog der kører til Hillerød, så svarer jeg stolt: ”Det lyseblå og det lilla!”


Thomas Kantsø
Thomas Kantsø
Chefkonsulent