Djøf

Advarsel og afskedigelse TR

Hvordan hjælper du dine medlemmer i advarsels- og afskedigelsessituationer?

Hvad er en advarsel?

En advarsel er ledelsens skriftlige meddelelse om, at en medarbejder ikke lever op til ledelsens forventninger, og at der skal ske en ændring af en bestemt adfærd – det kan være samarbejdsform, kvalitet i arbejdet eller andet.

En advarsel skal indeholde en detaljeret beskrivelse af, hvad det er for forhold, ledelsen er utilfreds med, og som skal forbedres, samt en orientering om at det vil få ansættelsesretlige konsekvenser (opsigelse eller bortvisning), hvis medlemmet ikke retter ind. Samtidig skal en advarsel give en rimelig frist til at medarbejderen kan ændre adfærd.

Hvordan gives en advarsel?

Normalt vil en medarbejder få en advarsel ved en ’tjenstlig samtale.’  En medarbejder har ret til at have en bisidder med ved en samtale, og hvis medarbejderen ønsker det, kan denne bisidder være tillidsrepræsentanten. Det kan være en god idé, at medarbejder og tillidsrepræsentant får talt sammen forud for den tjenstlige samtale, således at forventningerne til bisidderens funktion kan blive afstemt.

Få mere viden om opsigelse her 

Kontakt Djøf

Du bør altid opfordrer et medlem, som står overfor at få en advarsel, eller som har fået en advarsel, til at kontakte Djøf.

Djøfbladet

Forskning: Økonomistuderende er kolde og kyniske

Studerende på økonomi er mere hensyns- og samvittighedsløse end medstuderende på andre samfundsvidenskabelige fag, viser nyt dansk studie. Det er ønsket om magt og penge, som tiltrækker de kolde typer, mener forsker bag undersøgelsen.

Illustration: Shutterstock
Djøf blog

Prokrastination - hvorfor er det godt at kende til?

Hvorfor gør vi ikke de ting, vi ved, vi burde gøre? Svaret er prokrastination, og vi lider alle sammen af det.


Tom Hedegaard
Tom Hedegaard
Chefkonsulent