Djøf

Hvorfor blive tillidsrepræsentant?

På denne side finder du de gode grunde til at blive tillidsrepræsentant.

Som Djøf-tillidsrepræsentant er du selv aktivt med til at forøge din markedsværdi. I rollen som tillidsrepræsentant får du nemlig mange nye udfordringer, og du er med til at fremme djøfernes interesser på din arbejdsplads.

Den ene dag forhandler du løn og arbejdsvilkår med ledelsen. Den anden dag hjælper du en kollega i krise. Du udvikler vigtige og efterspurgte kompetencer plus personlige egenskaber, som naturligvis skal med på dit CV.

Hvordan kommer du i gang?

Har du fået lyst til at blive Djøf-tillidsrepræsentant på din arbejdsplads? Eller vil du gerne høre mere om det at være tillidsrepræsentant? – Så er du velkommen til at kontakte Djøf på telefon 33 95 97 00.

Djøfs tillidsrepræsentantsuddannelse

For at ruste dig bedst muligt til udfordringerne som tillidsrepræsentant tilbyder Djøf dig en tillidsrepræsentantuddannelse. Uddannelsen består af en række kurser, som du selv kan vælge imellem. Der er et introduktionskursus og kurser om løn, forhandlingsteknik, mægling og konfliktløsning og mange flere.

Kurserne er gratis for dig, og du har ret til tjenestefrihed (med løn) til at deltage i kurserne. Du skal naturligvis aftale tidspunkterne med din chef.

Se en oversigt med TR-kurserne her

Få tillidsrepræsentantsrollen på cv’et

De mange forskellige arbejdsopgaver som tillidsvalgt betyder, at du skal agere i mange forskellige roller. Det kan være rollen som forhandler, strateg, rådgiver eller formidler.

Som Djøf-tillidsrepræsentant kan du udvikle kompetencer inden for:

Forhandling

Som tillidsvalgt står du for lønforhandlingerne for alle djøferne på din arbejdsplads, og du vil typisk få mulighed for at forhandle vigtige arbejdsvilkår. Du vil skærpe og udvikle dine evner for at opnå et resultat gennem forberedelse, analyse og dialog med din forhandlingsmodpart.

Strategisk tænkning

Som tillidsrepræsentant er du meget synlig på din arbejdsplads – både i forhold til ledelsen og dine kolleger. Du skal omsætte din synlighed til indflydelse overfor ledelsen. Det kan være ved at kende sin ’besøgstid’ – evne til at udnytte muligheden for at få sagt dit budskab til ledelsen, når chancen opstår. For at opnå gode resultater, må du også udvikle dine evner til at uddelegere og sikre et aktivt bagland.

Rådgivning og vejledning

Ved store organisationsændringer eller eventuelle afskedigelser har tillidsrepræsentanten krav på at blive inddraget. Det betyder, at du vil være i tæt kontakt med Djøf, og skal rådgive og vejlede en kollega, som typisk står i en uønsket situation. Dine medlemmer vil typisk søge støtte, omsorg og sparring hos dig. Du hverken kan eller skal løse alle problemer på din arbejdsplads - men du kan udvikle dine evner til at hjælpe en kollega frem til den bedst mulige løsning.

Formidling

Hvordan får du budskabet frem? Hvordan får du ledelsen til at lytte? Dine formidlingsevner vil blive udfordret og udviklet, fordi du skal kommunikere med mange forskellige grupper – ledelsen, djøferne, de øvrige faggruppers tillidsrepræsentanter med flere.  Ikke alle opfatter et budskab på den samme måde, som du troede.

Vurdér indhold

At rådgive de bedste forpligter. Derfor arbejder vi hele tiden på at blive bedre. Vurder gerne artiklen nedenfor.

Djøfbladet

Hver anden døjer med støj

Flere og flere i djøf-brancher føler sig generet af støj på arbejdet – de fleste, fordi de sidder i storrumskontorer, vurderer ekspert. Kontorstøj giver hovedpine og reducerer effektiviteten. Alligevel sværger arbejdsgivere stadig til storrum.

Foto: Nima Stock/Ritzau
Djøf blog

Skal man have et andet job, før man siger op?

Måske har du brugt din sommerferie på at overveje din jobsituation. Men du tør ikke sige dit job op, før end at du har et andet på hånden. Hvornår skal man sige et job op? Hvornår er det smart at blive?


Thomas Kantsø
Thomas Kantsø
Chefkonsulent