Tillidsrepræsentantens rolle ved advarsler
Bisidder ved tjenstlige samtaler
Som tillidsrepræsentant har du ret til at deltage i en tjenstlig samtale som bisidder, hvis medlemmet ønsker det. Det kan være en god idé, at du inden samtalen holder et formøde med medlemmet.
Du kan rådgive medlemmet om rettigheder, advarslens indhold og et eventuelt partshøringssvar.
Hvis det er muligt, kan du som tillidsrepræsentant stræbe mod at undgå, at medlemmet får en formel advarsel, der bliver lagt på personalesagen. Det kan for eksempel være, hvis en advarsel er ude af proportion med medlemmets adfærd eller forholdene på arbejdspladsen.
Her kan det måske være nok med en mundtlig indskærpelse, som ikke bliver lagt på medlemmets personalesag.
Hvis medlemmet får en advarsel, skal du være opmærksom på, at:
-
Medlemmet får en reel mulighed for at rette op den adfærd, som advarslen bliver givet for – få fastsat nogle fornuftige milepæle, sikre oplæring/uddannelse, løbende møder med chef og andre nødvendige indsatser
-
Der bliver sat en tid på, hvornår advarslen bliver fjernet fra personalesagen – det kan du ikke altid sikre, men det kan have stor betydning for medlemmet