]]>

Kursus

Skab tilfredshed i sagsprocesser

Lær at ændre dynamikken i en sagsgang, så du både skaber større oplevet tilfredshed i sagsprocesser, får opbakning i svære sager og forebygger klager.

Startdatoer

03/03-23
København K
07/06-23
København K
26/09-23
København K

Varighed

1 dag
09:00-16:00

Pris

4.900 kr. ekskl. moms
Medlemmer

Se alle priser

Hvem henvender kurset sig til?

Du leverer nogle gange dårlige nyheder til en borger, en klient eller et medlem. Fx træffer du afgørelse på vegne af en myndighed, forhandler for et medlem eller hjælper en klient med en svær sag. 

Du savner en mere systematisk tilgang til at forbedre oplevelsen for borgeren, klienten eller medlemmet. Du ønsker at forebygge klager, og du har fokus på at skabe tilfredshed i sagsprocesser.

Måske er du jurist eller advokat, men du er velkommen uanset din faglige baggrund.

På kurset får du:

  • indsigt i teorien om procesretfærdighed
  • redskaber til at navigere i svære sager
  • kendskab til undersøgelser på området
  • metoder til at analysere og vurdere virkningerne af den valgte sagsgang
  • viden om kommunikationens betydning i processen
  • træning i at skabe tilfredshed i sagsprocesser til trods for afslag 
  • øvelse i at professionalisere din måde at kommunikere på, fx i forbindelse med afgørelser og undersøgelser
  • sparring og feedback på at håndtere konkrete sager.

Kursets indhold

På kurset lærer du at tilrettelægge en proces, der skaber tilfredshed og retfærdighed set med borgerens, klientens eller medlemmets øjne. Du lærer at give en større oplevelse af procesretfærdighed, så din succesrate bliver højere, og du mindsker risikoen for at møde klager og negativ feedback på fx SoMe.

Du får indsigt i, hvordan du skaber gode procesflow, som sikrer større tilfredshed i sagsbehandling med borgerkontakt eller fx bedre medlemsservice, bedre klientpleje eller mere effektiv klagebehandling.

Vælg startdato

  • Dagens opbygning

    Lær de fire grundelementer til at skabe tilfredshed i sagsprocesser

    3. marts 2023, kl. 9.00 - 16.00

    På kursusdagen får du et overordnet indblik i begrebet procesretfærdighed, og du arbejder med de fire grundelementer: neutralitet, tillid, respekt og det at føle sig hørt. 

    Ved at bruge de fire elementer og vælge måden, du agerer på i afgørelses- og beslutningssituationerne, kan du tydeligere påvirke oplevelsen af tilfredshed i sagsprocesserne. Du får værktøjer undervejs til at navigere optimalt i processen og til at koble metoderne til dit praktiske arbejde.

    Dagen giver dig:

    • metoder til at arbejde med procesretfærdighed
    • redskaber til at håndtere processen, så du skaber tilfredshed
    • træning i at være neutral, opbygge tillid og sikre, at alle parter føler sig hørt og respekteret
    • viden om, hvad der opbygger den enkeltes oplevelse af procesretfærdighed
    • teknikker til at analysere de svære sager.
    Læs mindre

Hvorfor lære om procesretfærdighed?

Procesretfærdighed er den enkeltes subjektive oplevelse af sagsgangen frem til en afslutning, fx i form af en afgørelse eller konklusionen på en advokatundersøgelse eller lignende. Jo større grad af procesretfærdighed, jo større tilfredshed vil man opleve, også selvom man ’taber’ sin sag.

Afgørelser falder ikke altid i god jord hos borgeren, og klienten bryder sig ikke altid om advokatens juridiske syn på sagen. Med fokus på procesretfærdighed kan selv svære afgørelser ende med accept. Det kan endda ende med tilfredshed, fordi borgeren, klienten eller medlemmet oplevede en fair og ordentlig proces.

Flere og flere borgere sætter større og større spørgsmålstegn ved myndigheders afgørelser. Der er forinden googlet, familiens advokat er spurgt til råds, eller en vens kone har haft en lignende sag. Vejen til klager, Facebook-modstandsgrupper og offentlig pegen fingre af den enkelte medarbejder er ganske enkelt blevet meget kort. 

Derfor giver kurset dig værktøjer til så tidligt som muligt at ændre sagsgangens destruktive dynamik. Det giver ikke blot mere tilfredse borgere, medlemmer eller klienter, det reducerer også din stress og de følelsesmæssige belastninger, som du kan blive udsat for – og det kan derfor resultere i større trivsel.

Hvem underviser?

Mie Marcussen

Mie Marcussen
Cand.merc.jur., mediator og master i konfliktmægling, forfatter og indehaver af Marcussen & Company

Mie underviser på KU’s masteruddannelse i konfliktmægling og er ekstern lektor på KU og SDU. Hun har mange års erfaring som mediator. Hendes primære område er konflikter på arbejdspladser, men hun har også mæglet i erhvervssager, volds- og drabssager, nabostridigheder og familiekonflikter. 

Mie har undervist i mange kommuner og styrelser med fokus på konflikter med borgere og forbedret borgerkontakt. Tidligere har hun været personalejuridisk rådgiver, forhandler for bl.a. DI og vært på DR’s program ’I krig med naboen’.

Kursets form

Kurset er bygget op af en række elementer, der understøtter din læring:

  • Du får præsenteret korte teoretiske oplæg, som skal åbne op for dialog og refleksion.
  • Du deltager i praksisnære øvelser og dialog i både grupper og plenum.
  • Du tager udgangspunkt i dine konkrete erfaringer og cases: Hvad oplever du? Hvad er svært eller udfordrende? 

Undervejs på kurset forstærker Djøfs digitale læringsportal din læring med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. 
Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviseren at kende allerede før kurset.

Pris og praktisk info

  • Pris
  • Medlemmer
    4.900 kr. (ekskl. moms)
  • Medlem af Danske Advokater/Danske Virksomhedsjurister
    4.900 kr. (ekskl. moms)
  • Ikke-medlemmer
    5.600 kr. (ekskl. moms)
  • Dato og tidspunkt
  • 3. marts 2023, kl. 9.00 - 16.00
  • Kursets referencenr.
  • 37091
  • Frist
  • Tilmeldingsfrist
    17. februar 2023 kl. 16:00


    Afmeldingsfrist
    27. januar 2023
  • Yderligere info, kontakt
  • Lene Petersen

    Lene Petersen
    Kursusansvarlig
    lpt@djoef.dk
    33 95 96 42

  • Behandling af personoplysninger
  • Når du deltager i et arrangement hos Djøf, behandler vi nogle personoplysninger om dig. Du kan læse mere om Djøfs behandling af personoplysninger i vores privatlivspolitik.

Se alle