Kursus

Politisk kommunikation og strategi

Påvirk dagsordener med politisk kommunikation.

Startdatoer

29/04-19
Hovedstaden
20/11-19
Hovedstaden

Tid og sted

09:00
København Ø

Pris

10.200 kr. ekskl. moms
Medlemmer

Se alle priser

Hvem henvender kurset sig til?

Du vil sætte netop din sag på den politiske dagsorden og sikre, at debatten ikke løber af sporet. 
Du arbejder som embedsmand, og du vil gerne blive bedre til at forstå og påvirke den politiske dagsorden.

På kurset får du:

  • En introduktion til de specifikke spilleregler, der gælder i samspillet mellem medier, politikere, embedsmænd og organisationer
  • Konkrete værktøjer og metoder til at bruge kommunikation strategisk i den politiske proces
  • En større forståelse for, hvilken rolle medierne spiller i den politiske proces
  • En mere forfinet metodik til at påvirke og sætte den politiske dagsorden
  • Et større kendskab til, hvordan du varetager politiske interesser.

Kursets indhold

Kurset klæder dig på til at arbejde strategisk med politisk kommunikation, og du får et bedre afsæt for at agere i en politisk styret virkelighed. Du får konkret viden og redskaber til at påvirke den politiske dagsorden, fx gennem pressen og sociale medier. Du lærer metoder til at nå de politiske mål, din organisation har sat sig, og hvordan du arbejder med spin og framing på en saglig og lødig måde. 

Vælg startdato

  • Dag 1

    Politiske beslutningsprocesser og strategi

    29. april 2019, kl. 9.00-16.30

    På kursets første dag dykker du ned i de politiske beslutningsprocesser. Du analyserer, hvordan beslutningstagere agerer, og hvordan du kan påvirke dem. Du får konkrete eksempler, modeller og værktøjer, som gør dit strategiske arbejde med politisk kommunikation mere effektivt, når du fx skal betjene politikere, udvikle ny policy eller lignende.
    Dagen giver dig svar på:

    • Hvordan politiske beslutninger bliver truffet
    • Hvordan forskellige politiske aktører arbejder 
    • Hvordan samspillet mellem politiske aktører og medierne fungerer i de forskellige faser
    • Hvilken rolle sociale medier spiller i politikdannelsen
    • Hvordan du kan arbejde strategisk med at sætte politiske dagsordener
    • Hvordan holdningsdannelse fungerer på den lange bane
    • Hvilke strategiske muligheder forskellige aktører har.
    Læs mindre
  • Dag 2

    30. april 2019, kl. 9.00-16.30

    Kursets anden dag tager fat i den politiske retorik, og du arbejder med forskellige argumentationstyper og framingmetoder. Du får indblik i, hvordan du kan bruge medier og sociale medier aktivt i organisationens politiske og strategiske arbejde. Du får konkrete værktøjer til, hvordan du vinkler dine politiske sager, så de hverken løber af sporet eller ud i sandet.
    Dagen giver dig svar på:

    • Hvordan du kan arbejde med argumenter og retorik for større politisk gennemslagskraft
    • Hvad spin er, og hvordan du arbejder med virkemidler på en saglig og lødig måde
    • Hvordan du kan gøre dine politiske sager egnede til presse og sociale medier
    • Hvordan du vurderer, om dine sager – frivilligt eller ufrivilligt – kan ende med at sætte dagsordenen
    • Hvordan du kan bruge pressen, SoMe og eksterne stakeholders aktivt i politikdannelsen – og engagere de rette modtagere.

Hvem underviser?

Anthon A. Nødskov

Anthon A. Nødskov
Kommunikations- og public affairs-rådgiver, Operate A/S

Anthon er cand.scient.pol. fra Københavns Universitet. Han arbejder som projektleder med strategiske public affairs-indsatser og landsdækkende politiske kampagner på tværs af platforme og kanaler. Han har tidligere erfaring fra Undervisningsministeriet og politisk kampagnearbejde.
Kirstine Lauridsen

Kirstine Lauridsen
Direktør og kommunikationsrådgiver, Operate A/S

Kirstine er cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet. Hun har i flere år arbejdet med politisk interessevaretagelse, rådgivning og kommunikation på sundhedsområdet, bl.a. i Sundhedsministeriet, en interesseorganisation og i Dansk Sygeplejeråd.

Kursets form

Undervisningen veksler mellem oplæg og øvelser. Alle emner tager udgangspunkt i aktuelle cases.

Pris og praktisk info

  • Pris
  • Medlemmer
    10.200 kr. (ekskl. moms)
  • Medlem af Danske Advokater/Danske Virksomhedsjurister
    10.200 kr. (ekskl. moms)
  • Ikke-medlemmer
    11.300 kr. (ekskl. moms)
  • Dato og tidspunkt
  • 29.-30. april 2019, kl. 9.00-16.30
  • Sted
  • CfL, Folke Bernadottes Allé 45, 2100 København, Denmark
  • Kursets referencenr.
  • 30444
  • Frist
  • Tilmeldingsfrist
    29. marts 2019


    Afmeldingsfrist
    29. marts 2019
  • Yderligere info, kontakt
  • Margit Jørgensen

    Margit Jørgensen
    Kursusansvarlig
    maj@djoef.dk
    33 95 98 73

  • Virksomhedskursus
  • Dette kursus tilbydes også som virksomhedskursus.
    Læs mere her.
  • Behandling af personoplysninger
  • Når du deltager i et arrangement hos Djøf, behandler vi nogle personoplysninger om dig. Du kan læse mere om Djøfs behandling af personoplysninger i vores privatlivspolitik

Se alle