]]>

Kursus

Adfærdsdesign – optimér kendte processer

Kombinér det bedste fra procesværktøjskassen med den nyeste viden om adfærdsdesign, og optimér eksisterende processer, så de bliver mere intuitive og brugbare for kolleger, kunder eller borgere.

Startdato og sted

07. oktober 2024
København K

Varighed

2 dage
09:00-16:00

Pris

11.000 kr. ekskl. moms
Medlemmer

Se alle priser

Hvem henvender kurset sig til?

Du arbejder med administrative processer inden for fx sagsbehandling, service eller økonomi.  

Du ønsker at gøre dine processer mere intuitive eller brugbare for dine kolleger, kunder eller borgere. Måske sigter du efter, at det skal være lettere at gøre det rigtige i dine processer – eller måske skal det være sværere at gøre det forkerte.   

Du kan både arbejde i det offentlige og det private. Det vigtigste er, at du har lyst til og ambition om at skabe løbende forbedringer for dine kunder, medlemmer, borgere eller dig selv.

På kurset får du:

  • viden om menneskelig psykologi og konkrete modeller og værktøjer til at arbejde med at forme adfærd  
  • indblik i, hvordan du bruger 5D-modellen 
  • metoder til at definere den ønskede adfærd hos din målgruppe 
  • træning i at diagnosticere, hvad der fremmer og hæmmer den adfærd, du ønsker  
  • redskaber til at designe løsninger til den specifikke kontekst, hvor adfærden er 
  • metoder til at dokumentere effekten af løsninger i et kontrolleret testsetup 
  • træning i at skalere (deliver) og implementere de løsninger, som har positive testresultater.

Kursets indhold

Kurset kombinerer den nyeste viden om hjernen, motivationsteori og vaner, så du får et virkningsfuldt afsæt for at arbejde med at forbedre dine administrative processer. Du lærer at bruge værktøjerne i adfærdsdesign, og hvordan du gør dine processer så intuitive for din målgruppe som muligt.  

Vi fokuserer på, hvordan du skaber adfærdsændringer og får de bedste forudsætninger for at lykkes med at implementere nye, forbedrede versioner af eksisterende processer – for en optimering sker først, når nogle gør noget andet end det, de plejer. 

Målet med kurset er at give dig det bedste afsæt for at: 

  • finde de største forbedringsmuligheder i dit arbejde med processer og mennesker 
  • vide, hvilke greb der skal til for at forbedre kendte arbejdsprocesser 
  • implementere forbedringer, som giver lyst, energi og motivation til at bevare de nye vaner.  

Undervejs får du rig lejlighed til at dele erfaringer og inspiration med kursets undervisere og de øvrige deltagere.  

  • Før start

    Inden kurset læser du en eller to korte artikler og svarer på nogle spørgsmål. Formålet er at hjælpe dig med at stille skarpt på, hvad adfærdsdesign er, og hvordan du kan bruge indsigter og tilgangen i dit arbejde.
    Læs mindre
  • Dag 1

    7. oktober 2024, kl. 9.00 - 16.00

    På kursets første dag får du en introduktion til adfærdsdesign som disciplin og nogle grundlæggende principper for, hvordan du flytter adfærd. Du får også en solid indføring i redskaberne og tankegangen til at spotte forbedringsmuligheder og barrierer for adfærd med adfærdsdesign.

    Vi fokuserer på at definere den ønskede adfærd og diagnosticere, hvad der står i vejen for den. De udgør de første to procestrin i 5D-modellen: define og diagnose.  

    Du lærer at:

    • anvende formlen for vaneændringer
    • anvende adfærdshjulet til at finde ud af, hvad der driver adfærden i din proces
    • tænke og drive forandring som en adfærdsdesigner
    • koble dine nye indsigter til din hverdag. 
  • Dag 2

    8. oktober 2024, kl. 9.00 - 16.00

    På kursets anden dag arbejder du videre med at koble adfærdsdesign til din hverdag og dine konkrete processer. Vi fokuserer på, hvad du kan gøre for at forbedre processer, og hvordan du bedst implementerer bedre løsninger i hverdagen gennem løbende test og læring.  

    Vi går fra diagnosen af, hvad der står i vejen for den ønskede adfærd, til at designe løsninger og overveje, hvordan vi tester og efterfølgende implementerer dem. Det er 5D-modellens tre sidste trin: design, document og deliver.  

    Du lærer at: 

    • designe nye procestrin, hvor forbedringsmulighederne (fra dag 1) er størst 
    • koble viden om mennesket med design af dine løsninger 
    • teste din idé til procesforbedringer 
    • være opmærksom på, hvad det kræver at gå fra idé til skalering.  

    Du får konkrete redskaber til, hvordan du optimerer implementering af processer med de nye greb. Du arbejder på at få adfærden og dine målgrupper tænkt med, når du søger at optimere processerne. 

    Du afslutter dagen med at definere din ambition for, hvad du ønsker at opnå baseret på kursets indhold. 

Hvorfor lære at bruge adfærdsdesign til at optimere processer?

Med adfærdsdesign bliver du klogere på, hvorfor mennesker handler, som de gør. Når kurset er omme, har du en større værktøjskasse at trække på, når du skal understøtte processer og forandringer internt i din organisation. Samtidig tilbyder disciplinen en alternativ tilgang og metode til, hvordan du for alvor får flyttet mennesker. 

Kurset sætter fokus på den udfordring, der ligger i at implementere procesforandringer, og tilbyder en ny tilgang med udgangspunkt i, hvordan vi mennesker fungerer. Det giver jordnære og konkrete værktøjer, som højner sandsynligheden for, at du lykkes hurtigere med de gode intentioner i dit procesarbejde.

Hvem underviser?

Christian Vedersø

Christian Vedersø
Konsulent, Implement Consulting Group

Christian hjælper til daglig organisationer med at forstå de mennesker, som deres processer er til for – og dem, som deres processer udgøres af. Han bringer et skarpt og mangefacetteret analytisk blik ind i diagnosen af, hvad der driver menneskers adfærd, og ikke mindst hvad der skal til for at ændre den.  
Mads Herskind

Mads Herskind
Konsulent, Implement Consulting Group

Mads er adfærdsdesigner og arbejder til daglig med at gøre strategi, proces og forandringer lettere at lykkes med ved at tænke mennesket med i løsningerne. Mads arbejder både som rådgiver på ledelsesniveau og med konceptudvikling. Hans fokus er på at sikre, at den adfærd, som kan give succes, er tænkt med i løsningerne.

Kursets form

Kurset ’Adfærdsdesign – optimér kendte processer’ veksler mellem oplæg, øvelser og diskussioner.  

Undervisningen er tilrettelagt ud fra følgende elementer: 

  • Oplæg og baggrund – uden at dvæle ved teorien. 
  • Introduktion af metoder – med fokus på at bruge dem i praksis. 
  • Praktiske caseøvelser i grupper – du får værktøjerne ind under huden og sat dem i perspektiv til dit eget arbejde.
  • Erfaringsdeling – om dit arbejde og brugen af tilgangen i hverdagen. 

Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på kurset med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. 
Log på portalen fra en browser, når som helst du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviserne at kende allerede før kurset.  

Det siger tidligere deltagere

Her ser du et gennemsnit af 40 tidligere deltageres tilfredshed.

Virkelig ekstraordinært godt kursus. De to dage gik virkelig hurtigt, og jeg står til slut med en følelse af at være blevet meget klogere og dygtigere.
Fie Lundsfryd, Fuldmægtig, Gældsstyrelsen

Pris og praktisk info

  • Pris
  • Ikke-medlemmer
    12.800 kr. (ekskl. moms)
  • Medlemmer
    11.000 kr. (ekskl. moms)
  • Dato og tidspunkt
  • 7. - 8. oktober 2024, kl. 09.00 - 16.00
  • Kursets referencenr.
  • 38304
  • Frist
  • Tilmeldingsfrist
    9. september 2024 kl. 15:00


    Afmeldingsfrist
    7. september 2024
  • Yderligere info, kontakt
  • Mette Loft
    Kursuskoordinator
    mel@djoef.dk
    33 95 98 30

  • Behandling af personoplysninger
  • Når du deltager i et arrangement hos Djøf, behandler vi nogle personoplysninger om dig. Du kan læse mere om Djøfs behandling af personoplysninger i vores privatlivspolitik.

Se alle