Kursus

Markedsføringsjura for praktikere - ny markedsføringslov

Nye markedsførings- og persondataregler - muligheder og faldgruber

Udnyt mulighederne, når du markedsfører virksomhedens produkter eller ydelser. Du lærer at udfordre konkurrenterne, og hvordan du undgår faldgruberne. På kurset får du praktiske eksempler og indblik i gældende regler samt nyhederne i både markedsføringsloven og persondataforordningen. Og du bliver godt klædt på til i praksis at håndtere reglerne. Deltag uanset din uddannelsesmæssige baggrund, hvis du arbejder med markedsføring.

I 2017 træder en ny markedsføringslov i kraft og den nye persondataforordning træder i kraft i 2018.  Et godt kendskab til reglerne i markedsføringsloven er vigtigt ved udarbejdelse af nye markedsføringskampagner, og Persondataforordningen med sine markant forhøjede bøder må du ikke overse. Arbejder du med markedsføring, er det derfor to regelsæt, som du skal kende, hvis du vil udnytte mulighederne og styre uden om faldgruber.

Den digitale udvikling er baggrunden for persondataforordningen, som indebærer væsentlige skærpelser i forhold til de gældende regler om behandling af persondata. Samtidig giver det tætte og komplekse samspil mellem markedsførings- og persondataretten nye udfordringer og faldgruber, som kan påvirke dit markedsføringsarbejde i praksis.

Udbytte
På kurset lærer du:

  • Hvordan du identificerer forretningsmulighederne. Hvor går grænserne, og hvordan undgår du at udsætte virksomheden for risici, dårlig medieomtale og/eller bøder. 
  • Hvordan du håndterer spamreglerne (uanmodet elektronisk markedsføring) og undgår faldgruber som sammenlignende reklame, vildledning og skjult reklame.
  • Hvad konsekvenserne af persondataforordningen er for din brug af kundeoplysninger.
  • Hvornår du skal være opmærksom på digitale krænkelser, brugen af eksempelvis kendte personers navne og forbrugeraftaleloven.

Deltag
Deltag uanset din uddannelsesmæssige baggrund, hvis du arbejder med markedsføring i en virksomhed eller organisation. Måske er du virksomhedsjurist, advokat eller dommer og ønsker en praktisk tilgang til området.

Indhold
Med udgangspunkt i forskellige former for markedsføring får du gode råd, når vi gennemgår de former for markedsføring, som typisk giver anledning til spørgsmål i praksis ved tilrettelæggelse og gennemførelse af markedsføringskampagner.

Du kommer igennem:

  • ”God markedsføringsskik” – hvornår og hvad er det?
  • Vildledning: Hvilke tilfældegrupper er mest typiske, og hvad gælder særligt i forhold til markedsføring af besparelsesudsagn/prismarkedsføring?
  • Skjult reklame, herunder brug af bloggere, sociale medier og apps – hvad bør du være opmærksom på?
  • Permission Marketing: Hvornår må du henvende dig til nogen pr. mail i markedsføringsøjemed? Hvordan bør en samtykketekst formuleres?
  • Hvordan må du bruge personoplysninger som led i markedsføring? Hvilke særlige forpligtelser gælder ifølge persondataforordningen?
  • Hvilke muligheder har du for at kommunikere sammenligning af produkter/tjenesteydelser?
  • Hvad må du (ikke) frit anvende fra internettet? Hvad gælder i forhold til YouTube?
  • Hvad skal du være opmærksom på, når du markedsfører præmiekonkurrencer?
  • Sanktioner og risiko. Du får indblik i blandt andet bevissikring, forbud, erstatning og Forbrugerombudsmandens rolle. Hvad er din risiko ved en konkret kampagne?
  • Hvornår skal du særligt være opmærksom på de forpligtelser, der følger af forbrugeraftaleloven?

Form
Kurset er baseret på gennemgang af praktiske eksempler og cases, så du får et grundigt indblik i grænserne for lovlig/ulovlig markedsføring. 

Praktiske oplysninger
Kurset svarer til 7 kursuslektioner.

Kurset udbydes i samarbejde med Danske Advokater.

Undervisere
Mikkel Friis Rossa, LL.M., er advokat og partner hos Bech-Bruun advokatfirma. Han har siden 2005 rådgivet om markedsføringsretlige problemstillinger, herunder clearet markedsføringskampagner for en række danske og udenlandske virksomheder. Han har stor erfaring med oplæg og foredrag om markedsføringsret, immaterialret og persondataret for virksomheder og foreninger, og han har blandt andet undervist i markedsføringsret på Aarhus Universitet. 

Marie Albæk Jacobsen, er senioradvokat hos Bech-Bruun advokatfirma. Marie har gennem 10 år beskæftiget sig med persondata- og markedsføringsret, e-handel og forbrugerret. Inden for disse områder rådgiver Marie blandt andet om permission marketing og loyalitetsprogrammer/kundeklubber. Desuden har hun stor erfaring med at gennemføre juridiske tjek af hjemmesider og clearing af markedsføringskampagner. Herudover rådgiver Marie også inden for alle aspekter af persondataretten.

Sådan får du mere ud af dit kursus
Få viden og inspiration til, hvordan du selv og din virksomhed får et markant større udbytte af dit kursus. Både i din forberedelse inden kurset. Når du er afsted på kurset. Og når du skal implementere det, du har lært, i dit arbejde.   

Lær hvordan på vores gratis workshop ’100% læring’ i København.

 

Vælg kursusdato

  • Tirsdag den 24. oktober 2017
    Klokken 9.00-16.30
  • MBK Kursuslokaler
    Pilestræde 61, 1, 1112 København K