Kursus

Lær at nudge med kommunikation

Kommunikér dig til handling

Gør gode intentioner til handlinger - brug nudging aktivt i din kommunikation. Lær de gyldne tricks til, hvordan du flytter din modtagers handlinger uden at flytte holdninger, vifte med pegefingeren eller dele gulerødder ud. Deltag, hvis du vil bruge din kommunikation til at skabe adfærdsforandringer med plads til dømmekraft hos medarbejdere, kunder eller borgere.

Overalt møder du kommunikation, der vil have dig til at gøre noget, lade være med noget eller købe noget. Som alle andre lever du sikkert et travlt, kompliceret liv, hvor der ikke er tid til at standse op og analysere al kommunikation, du møder.

I hverdagen støder du allerede på en række forskellige psykologiske virkemidler, som ikke burde betyde noget i princippet, men gør det i praksis (nudges). Nudging er derfor vejen frem, hvis et budskab skal blive til handling i stedet for at drukne i kommunikationsstrømmen.

Dit udbytte på kurset

  • Du får indsigt i, hvad der får mennesker til at agere på en lang række adfærdspsykologiske virkemidler.
  • Du får konkrete metoder til, hvordan du kan indarbejde og evaluere nudges i din egen kommunikation.
  • Du bliver bedre til at sikre dig, at dine modtagere omsætter de gode intentioner til handling.

Deltag
Deltag, hvis du gerne vil arbejde mere effektivt og hensynsfuldt med adfærdsforandringer hos medarbejdere, kunder eller borgere. Du kan være:

  • ansat i en offentlig organisation og arbejde med f.eks. kommunikation, ledelse eller sundhed
  • ansat i en privat virksomhed og arbejde med interne organisatoriske projekter, eksempelvis inden for arbejdsmiljø, CSR eller effektivisering.

Indhold
På kurset lærer du at arbejde med adfærdsforandrende kommunikation på baggrund af reel evidens og viden forankret direkte i forskning. Vi vil komme ind på følgende emner:

  • Hvorfor der ofte eksisterer en kløft mellem gode intentioner og handling
  • Hvordan psykologiske mekanismer kan indarbejdes i kommunikation og arbejde for os i stedet for imod os
  • Hvordan andre danske institutioner og organisationer succesfuldt arbejder med nudgetilgangen
  • Hvordan du konkret kan udvikle og teste nudgetiltag i din kommunikation
  • Særlige problemstillinger forbundet med adfærdspåvirkning i offentlige institutioner og internt i organisationer
  • Indsigt i de etiske rammer for legitim adfærdspåvirkning.

Nudging med kommunikation er ikke let – vi giver dig teknikker til at kommunikere med nudges og gør dig parat til at arbejde med din kommunikation på en ny måde, når du kommer tilbage til kontoret.

Form
Kurset bygger på den seneste forskning og de nyeste erfaringer med implementering af nudges i krydsfeltet mellem adfærdsøkonomi og kognitiv- og socialpsykologi. Kurset er baseret på en vekselvirkning mellem ny læring og løsningsmuligheder på udfordringer fra dit eget arbejde med mennesker.

Undervisningen bygger på interaktion mellem deltagere og underviser, der hjælper dig med at skærpe din kommunikation med henblik på at skabe forandringer, der mærkes.

Underviser
Pelle Guldborg Hansen, ph.d. og adfærdsforsker, CBIT, Roskilde Universitet. Formand for Dansk Nudging Netværk, leder af iNudgeyou (www.inudgeyou.com) og forfatter til en række internationale forskningsartikler inden for økonomi, filosofi og adfærdsforskning. 

Sådan får du mere ud af dit kursus
Få viden og inspiration til, hvordan du selv og din virksomhed får et markant større udbytte af dit kursus. Både i din forberedelse inden kurset. Når du er afsted på kurset. Og når du skal implementere det, du har lært, i dit arbejde.   

Lær hvordan på vores gratis workshop ’100% læring’ i København.

 

 

Vælg kursusdato

  • Mandag den 27. november 2017
    Klokken 9.00-16.00
  • MBK Kursuslokaler
    Pilestræde 61, 1, 1112 København K
  • Tirsdag den 6. februar 2018
    Klokken 9.00-16.00
  • MBK Kursuslokaler
    Pilestræde 61, 1, 1112 København K
  • Onsdag den 12. september 2018
    Klokken 9.00-16.00
  • MBK Kursuslokaler
    Pilestræde 61, 1, 1112 København K