02.11.2021
1. Definér det rigtige problem at løse
Inden du går i gang med din analyse, er du nødt til at finde kernen i det problem eller den udfordring, som din analyse skal bidrage til løsninger på. Du skal definere og frame dit problem, så det står helt klart for alle interessenter, hvad kernen i jeres udfordringer er.
Du kan bruge forskellige metoder til at nedbryde problemet og finde frem til de bagvedliggende årsager. Det vigtigste er, at du arbejder dig ind til kernen og ikke lader dig forblænde af overfladiske symptomer.
På kurset ’Strategisk problemløsning’ får du flere metoder til at komme bag om komplekse problemer. En af metoderne er issue-træer, hvor du bruger en fast struktur til at identificere potentielle kilder til dit problem. Strukturen hjælper med at skitsere kilderne, så de er dækkende uden at overlappe. På den måde bliver det lettere for alle interessenter at se årsagerne til problemet.
Når dit problem og årsagerne er på plads, kan du bedre lave en køreplan for din analyse. På kurset arbejder du også med at generere idéer og opstille løsninger, og hvordan du opbygger gode beslutningsoplæg.
2. Udnyt Excels funktioner i din analyse
Langt de fleste bruger fortsat Excel til at bearbejde forskellige typer af data, og det er der god grund til.
Du kan nemlig bruge Excel til at behandle og sammenstille data og til at belyse en problemstilling fra flere vinkler. Excels funktioner giver dig også mulighed for at automatisere analyser af større datamængder i rapporter og dynamiske datamodeller. Det er bl.a. det, du får redskaberne til på kurset ’Forretningsbaseret dataanalyse’.
Har du brug for at drage konklusioner baseret på statistik, kan du på kurset ’Statistik med Excel’ lære at koble Excels funktioner til statistiske beregninger.
Excel er et (næsten) uudtømmeligt redskab til at bearbejde og omsætte data til beslutninger. Så brug det.
3. Servér dit beslutningsoplæg med en god historie
Når du har identificeret problemet, bearbejdet data og fundet konklusionerne, skal du selvfølgelig præsentere dit beslutningsoplæg for dine vigtige interessenter.
Selvom du måske har lyst til at holde dig nøgternt til fakta og tal, skaber det faktisk større opbakning, hvis du bruger storytelling, når du præsenterer. Med en godt fortalt historie om dine findings og konklusioner, som også tør tale til hjertet og følelserne, vil du langt lettere få dine interessenter til at lytte og engagere sig.
På kurset ’Storytelling i projekter og forandringer’ lærer du at puste liv i dine pointer, så de bliver forstået, hørt og husket. Du lærer, hvordan du slår en krog i dine modtagere, og hvordan du løsriver dig fra uvæsentlige detaljer og giver dit oplæg en tydelig rød tråd.
Samtidig kan visualisering af dine data være en effektiv måde at underbygge dine pointer på og skabe dialog. På kurset ’Datavisualisering – klar formidling’ lærer du at bruge ni forskellige visualiseringstyper til at understøtte dine budskaber.