”Jeg vil være mere proaktiv i mit liv, i min jobsøgning. Jeg vil skabe mange flere kontakter. I lang tid, har jeg følt mig isoleret og alene på min bænk, nu vil jeg løfte blikket og kigge mig omkring. Kan du hjælpe mig med det, Thomas?”
Sådan sagde et medlem til mig efter længere tids isolation og hjemmearbejde. Stort JA, svarede jeg. Men kun hvis du husker de her fire pointer:
- skriv konkret, hvilke opgaver du kan løse for en virksomhed
- vis at du er meget motiveret og begejstret for dem du skriver til (arbejdsgivere taler gerne med folk, der vilde med ens produkt, ydelse eller virksomhed)
- accepter, at det er starten på en proces der kommer til at tage et stykke tid, men med garanti vil kaste frugt af sig
- vær aktiv – du SKAL søge på, kontakte, eller ringe til mindst EN om dagen.
Opgaven blev accepteret. Vi er nu gået i gang, og jeg glæder mig til at følge med.
Første hurdle
Den største udfordring er, at det er svært at komme i gang. At søge job uopfordret er noget vi alle taler om. Vi bekræfter hinanden i at det er en god idé. Men jeg kan godt love jer, at det er svært at finde nogle der faktisk aktiv, gør det. Men dem der gør det, får løbende muligheder og jobs tilbudt, som vi andre passive jobsøgende ikke ser. Du kan blive en af de få, der gør det professionelt og målrettet.
Jeg anbefaler, at du kommer i gang med uopfordret ansøgning, fordi det giver dig:
- en mulighed for at tale med mennesker du ikke kender
- du kan stille en masse spørgsmål, der giver dig viden om arbejdsmarkedet
- du kan bringe dit selv i spil til muligheder, du måske ikke havde turde drømme om
- du kan hurtigt hjælpe en virksomhed med et behov
- du kan i langt højere grad påvirke din egen karriere.
Når du går i gang med at skrive en uopfordret ansøgning, så anbefaler jeg, at du sætter den ind i en mail, hvor du har vedhæftet dit CV. Så sparer du modtager for et klik. I overskriftet skriver du ”Uopfordret ansøgning til stilling som marketingchef” eller ”Uopfordret ansøgning til kommunikationsafdelingen”.
– Jo mere konkret du kan være, jo bedre.
Husk, at du skriver til en person, der ikke har bedt dig om at kontakte dem. Derfor skal det være præcist og målrettet. Det gør ikke noget, hvis du skyder ved siden af. At du for eksempel sender til den forkerte afdeling, eller den forkerte person. Så sender du bare igen. Vi kan ikke vide alt på forhånd. Der er 117 forskellige måder at gøre det på i en virksomhed. Men du udviser interesse, hver evig eneste gang du sender, og det virker.
Når du har sendt, skal du ringe op
Den sidste sætning i din uopfordrede ansøgning er: ”Jeg vil tillade mig at ringe i løbet af den næste uges tid og følge op. Jeg ser frem til at tale med dig.”
En uopfordret ansøgning er ikke noget værd, hvis der ikke bliver fulgt op på den. Det er en god og professionel måde at komme i kontakt med folk på. Du har jo noget at tale om, når du ringer, du kan bare henvise til din mail. På skrift lyder det lidt kækt, men i praksis virker det fint. Jeg har selv prøvet det mange gang.
Det er ok at spørge: Hvordan ser en uopfordret ansøgning egentlig ud?
Måske er en af grundende til, at det er så svært at komme i gang med, at man har svært ved se skabelonen for sig. Derfor får du her en god skabelon du kan starte med:

Kom til webinar
Jeg sidder lige nu og arbejder på et webinar om den uopfordrede ansøgning. Det løber af staben den 11.juni kl. 9:00, og min kollega Pia Ravn og jeg, har fokus på at gøre det så konkret som muligt.
Vi præsenterer udsagn fra arbejdspladser der bruger uopfordrede ansøgninger i deres rekrutteringsprocesser og vi fortæller om medlemmer, der har haft succes med det. Vi svarer også på alle de spørgsmål der måtte være.
Vi kommer til, helt fra scratch, at tegne en skabelon du kan bruge, når du skal søge uopfordret.
”Herre i eget hus”
For øjeblikket er jeg meget optaget af, at være mere ”herre i eget hus”. Det er en vending jeg hører fra mange medlemmer.
Jeg tror det kommer af, at mange har siddet og arbejdet hjemme de sidste par måneder, og de har opdaget at de effektivt, gnidningsfrit og hurtigt selv er i stand til at løse komplekse opgaver. Det er ikke sundt, at være alt for isoleret, men det er heller ikke sundt, at være alt for afhængig af andre der bestemmer over dine karrieremuligheder.
Tag styrring. Tag kontakt og se hvad der sker. Men ha’ lidt tålmodighed. Det er en floskel omend sandt: Du sår nogle frø du kan høste de næste par år i din karriere.
Alle, jeg møder der har taget et stort spring i karrieren har selv været ude og tage kontakt først. ”Hej, det er en vild interessant arbejdsopgave I har, kan jeg være med til at løse den?”
Effektive one liners
Jeg er stor fan af effektive one-liners. Det er dem jeg prøver at videregive i dette blogindlæg. De virker som en god indgangsreplik og de kan skabe en dialog med et menneske, du ikke har mødt endnu.
Hvis Emma Gad havde levet, er jeg sikker på, at hun ville sige: ”Start med at anerkend dem du skriver til” – F.eks.
- jeg har fundet frem til dig…
- jeg er faldet over din profil på LinkedIn…
- fra mit netværk har jeg flere gange hørt dig omtalt…
DET virker!
Det værste der kan ske, er at du får et ’nej tak’
Et nej, ER det værste der kan ske!! Prøv lige at læse den sætning igen: Et nej, ER det værste der kan ske.
– Det er da ikke så slemt. Hvis du får et nej, så kvitter og sig: ”Tak for din tid og – må jeg lige høre dig, kan du anbefale mig nogle andre i dit netværk at tage kontakt til?”
Det skal ikke gøres mere kompliceret end det.
Hvem skal du kontakte:
- brug andet led i dit netværk. Altså alle dine venners venner. (Lidt flabet sagt: Hvis dit første led virkede, så havde de jo nok tilbudt dig et job allerede)
- en du ikke kender
- nogle du oprigtigt talt er fan af.
Sidste råd er, at du skal organisere din proaktive jobsøgning. Lav et excelark og hold styr på, hvem du har skrevet til, hvornår du skal følge op, hvad I aftalte og hvilke nye leads det bragte med sig.
GOD fornøjelse. Brug os – vi giver dig gerne sparring på din uopfordret ansøgning.
KH Kantsø