Djøf blog

Fri mig for dårlige jobannoncer

Når virksomheder markedsfører sig selv i jobopslag og fylder dem med buzzwords, bliver de uforståelige. Så skriv nu hellere bare, hvad jobbet reelt går ud på.

Af Thomas Kantsø

Det sidste års tid har jeg oplevet rigtig mange nærmest uforståelige jobannoncer. Mange gange bliver jeg som karriererådgiver reelt nødt til at oversætte dem.

Det er blevet super svært at læse et jobopslag.  Virksomheder bruger meget spalteplads på at lave markedsføring af dem selv – kombineret med et hav af slidte floskler som ”du skal kunne have mange bolde i luften”, eller at du skal være ”robust og kunne arbejde selvstændigt, alene og være udadvendt og fungere godt i grupper … ”.

Inden man når til de obligatoriske bullet points, der beskriver helt konkret, hvilket arbejdsopgaver man skal løse, har man mistet pusten. Medlemmer beskriver det som, at man mister troen på sig selv.

En jobannonce skal netop gøre det modsatte. Den skal tiltrække, gøre dig nysgerrig og give dig mod til at tage et af de største spring, vi tager i vores liv.

Når et jobopslag er som en bordherre/-dame from hell

Du ved … typen, der bare taler om sig selv i lange beskrivende vendinger uden rigtig at have et budskab. Man bliver så træt, mister koncentrationen og vender sig om og taler med den anden bordmakker.

Det er ærgerligt, at virksomhederne ikke gør sig mere umage, når de skriver. De kan med fordel prøve at skrue ned for lixtallet og skrive i et mere imødekommende sprog. Arbejdsgivere risikere at skræmme den bedste medarbejder, som de aldrig har mødt, væk på forhånd.

Hvorfor er dette opråb vigtigt?

Fordi hver gang jeg oversætter et jobopslag, kan de fleste se, at de godt kan søge jobbet. Der er helt konkret flere gode jobmatch, hvis man skriver gode jobopslag. Du som arbejdsgiver ved ærlig talt ikke, hvad du går glip af. Men det ved jeg: Gode talentfulde og arbejdsomme profiler, som desværre allerede i linje to er blevet skræmt af buzzwords og præstationsord.

Uopfordrede gode råd til arbejdsgivere

Når jeg spørger arbejdsgivere, hvordan de gerne vil have, en ansøgninger ser ud, siger de alle sammen, at man skal få det vigtigste op først i sin ansøgning og skrive, at man matcher stillingen med faglige kvalifikationer og en stærk motivation for jobbet.

Måske er det tid at tage sin egen medicin. Få det vigtigste op først i jobannoncen. Fortæl, hvad du leder efter. Fortæl, hvad man skal kunne. Hvilken uddannelsesmæssig baggrund I foretrækker og et lille bud på jeres kultur.

Drop den lange indledning med buzzwords og beskrivelse af virksomheden. Tænk i stedet på, at jobannoncen er en lille bitte smagsprøve på jobbet og kulturen, så det er vigtigt, det står tydeligt frem – også i de første to linjer.

Vær ærlig

Vi ved godt, at et job ikke altid er lutter lagkage. Mange kandidater bliver fristet af ærligheden. Prøv at beskrive, hvordan en typisk uge eller arbejdsdag ser ud – det er til at forholde sig til. Det giver et ærligt billede.

Skru ned for floskerne. Få eventuelt en medarbejder i den afdeling, man skal arbejde i, til at give input til jobannoncen. Én som ikke til dagligt er vant til at skrive jobopslag.

Jeg har selv i mange år skrevet jobannoncer. Efter meget kort tid brugte jeg de samme kedelige vendinger, og jeg syntes, at det var meget svært at skrive i et levende og motiverende sprog. Det SKAL være spændende læsning, det skal være vedkommende, og det skal være en god oplevelse at læse.

Søg hjælp, eksternt. Også fordi internt sprog gør jobannoncer uforståelige. Så få en ekstern samarbejdspartner til at læse det igennem, inden du annoncerer dit job. 

Jeg tør godt sige, at vi har et stort problem hvis vi ikke skriver, så de rigtig motiverede kandidater søger de job, de matcher. Jeg håber, at arbejdsgivere tør skrive mere levende og ærligt. Og jeg håber, at du tør søge et job, du ellers ikke turde søge.

 

tka

Thomas Kantsø

Chefkonsulent

Jeg blogger om DIT arbejdsliv. Om rekruttering af djøfere fra dimittend til topleder, karriereudvikling, kompetenceafklaring, trivsel og tendenser – med fokus på det, der virker. Det gør mig glad at hjælpe andre til at navigere og opnå succes i deres karriere. Jeg tror på værdien af et godt personligt brand og underviser til dagligt i sociale medier.

Skriv kommentar

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anonym

"Du har humor og en sund energi, så du kan gå den ekstra mil for at nå den bedste løsning."


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Sanne Fandrup

Hørt!
Det pompøse fylder alt for meget, og får virksomhederne til at fremstå som mindre seriøse, mindre vidende, om dem selv og deres behov.

Og så er der en del jobannoncer, som simpelthen ikke beskriver det reelle job: Måske fordi kommunikationsmedarbejderen i HR kom til at tage over, og det lækre indhold med de store armbevægelser fik lov til at få mere plads, end de faktiske opgaver i jobbet.

Og endelig er der annoncer, som måske svarer til jobbet, mens det blev skrevet - men seks uger senere, når ansøgeren sidder i 2. runde af samtaler, er opgaverne ændret, ind i mellem væsentligt. Beskrivelsen var for smal i første omgang.

Så jo - virksomhederne kan forbedre deres rekruttering ved at arbejde med opslagene. Også selv om det er arbejdsgivers marked.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jan Pasfall

Interessant observation - jeg har selv i mange år været en af dem, som forsøgte på mindst mulige plads, at presse så mange informationer ind i mine annoncerne som muligt. Det blev gjort med det formål, at give en potentiel ansøgeren et - om end lille - grundlag for også at vurdere virksomheden, således såvel arbejdsplads som selve jobbet kunne vælges til eller fra.

Nu er jeg selv landet i modtager rollen, og kan se din pointe med detaljer om selve jobbet som første prioritet, men der vil fra arbejdsgiver side nok bestå et ønske om, samtidigt at fremstille virksomheden som attraktivt sted at være.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Godt indlæg!!!


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Vibeke Pedersen

Hvor har du ret. Det er præcis den følelse, jeg sidder med, når jeg læser jobopslag. Det er dejligt at høre, at det gør rigtigt mange andre også. Tak for dit indlæg


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.