Djøf blog

Jeg keder mig i mit job

Find ud af, hvad din kedsomhed på jobbet handler om, og hvordan du får den til at forsvinde, før den tager din selvtillid.

Af Thomas Kantsø

Svesken på disken: Lad os tale om noget, som er lidt tabu. Mange mennesker går rundt og keder sig i deres job – og det skal vi gøre noget ved. For det er både skadeligt for dig og mega dyrt for en arbejdsplads at have medarbejdere, der keder sig. Men hvad gør man egentlig? Og hvad betyder det for dig og din karriere, at du keder dig? Det vil jeg prøve at svare på her.

Det sker efterhånden rigtig ofte, at jeg møder folk, der fortæller mig, at de keder sig i deres job. De er havnet i en situation, hvor de ikke kan finde ud af, hvordan de skal komme videre. At kede sig er en død syg tilstand, som man skal være meget opmærksom på. Det kan skabe så meget uro, at du mister din selvtillid på jobbet, og arbejdspladsen mister innovation, kreativitet og engagement fra medarbejderen. Alt samme noget, som er ekstremt efterspurgt på dagens arbejdsmarked.

Hvis du er havnet i kedsomhedskassen på dit arbejde, så prøv at stille dig selv de her spørgsmål:

  • Hvad var det, der fik dig til at søge jobbet i sin tid? Find tilbage til dengang, hvor du havde gnisten. Hvad var det, der skete?
  • Lav en liste (undskyld min meget lavpraktiske tilgang) over de arbejdsopgaver, du får energi af at løse. Kan du få flere den slags opgaver?
  • Hvilke opgaver dræner dig for energi? Kan du få færre af dem?
  • Er du blevet ramt af ”lysten til nye udfordringer” – Hvis ja, så husk det er OK. Det er jo det, der sker. Vi udvikler os gennem hele arbejdslivet. Måske det bare er tid til at komme videre og søge et nyt job?

Lyt til din kedsomhed, og bliv træt af den

Det er lidt moderne at kede sig. Vi skal logge af. Være mobilfri, gå lange ture i Spanien, se endeløse serier og ligge og glo ud i luften. Men hvis du spørger mig, så lyt til kedsomheden. Bliv træt af den og se, om du kan gøre noget ved den, hvis den rammer dig på jobbet. 

Som lobbyist for det gode arbejdsliv giver jeg ikke op. Vi skal mest af alt have det sjovt og være motiverede, når vi går job. Men det er et fælles ansvar, vi har. Både chefer og medarbejdere.

I de fleste tilfælde er følelsen af kedsomhed et vink med en vognstang om, at du skal se at komme videre i din karriere. Søge et andet job eller prøve at finde en ny rolle på din nuværende arbejdsplads.

Ærlig talt: Vil du virkelig tillade dig selv at kede dig i dit job? Nogle gange kan det faktisk også være mindre ændringer i dit nuværende job, som kan få dig ud af kedsomhedstilstanden.

Jeg hader, når det sker for mig

Jeg er den dårligste til at kede mig. Jeg mister fuldstændig overblikket over mit arbejdsliv, når det sker. Jeg bliver trist, sover dårligt og kan ikke huske, hvad jeg kan. Det allerførste, jeg gør, er at tale med en god kollega, en mentor eller en fra mit netværk. For jeg har for flere år siden bestemt, at jeg nægter at kede mig. Det er ikke sundt for mig. Jeg kan faktisk næsten blive syg af det. Det skal ikke forveksles med, at jeg ikke kan finde ud af at slappe af. Det er noget andet. Jeg skal også slappe af for at kunne performe. Men at kede sig skaber kun unødvendig støj.

Når jeg taler med chefer, appellerer de i høj grad til, at vi skal være åbne og ærlige over for dem. For som en chef sagde til mig: ”Jeg gør, hvad jeg kan, men jeg kan ikke læse mine medarbejderes tanker.”

Det er jo heller ikke altid, chefen kan fikse problemet, og så har vi udfordringen. Så står vi i en situation, hvor du skal søge et nyt job. Det er en ubehagelig erkendelse. Måske bliver erkendelsen ikke så grum, hvis du inden du når så langt, har kortlagt dine muligheder og kompetencer. Det må helst ikke komme bag på dig, at tiden er kommet til at søge et nyt job. Til den proces har vi i Djøf mange muligheder for at hjælpe dig. Enten med en karrieresamtale eller med en mentor, og vi kan altid fortælle, hvad andre i den samme situation har gjort.

For trust me: ALLE prøver det på flere tidspunkter i deres arbejdsliv. Du er ikke alene om at kede dig ind i mellem.

Det paradoksale er …

For mig er det mest essentielle ved denne problemstilling, at vi generelt har meget svært ved at tale med vores chefer om, at vi er kommet i en situation, hvor vi keder os i et job. Det er lidt paradoksalt, for det er jo chefen, der kan give dig andre opgaver. Det er chefer, der har magt og indflydelse til at ændre tingenes tilstand. Men er vi så bange for at miste vores job, at vi ikke tør tale med chefer om det?

 

tka

Thomas Kantsø

Chefkonsulent

Jeg blogger om DIT arbejdsliv. Om rekruttering af djøfere fra dimittend til topleder, karriereudvikling, kompetenceafklaring, trivsel og tendenser – med fokus på det, der virker. Det gør mig glad at hjælpe andre til at navigere og opnå succes i deres karriere. Jeg tror på værdien af et godt personligt brand og underviser til dagligt i sociale medier.

Skriv kommentar

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Den kedelige

Hvor var det befriende at læse... YES! Jeg er ikke den eneste... Så behøver jeg måske ikke skamme mig over at jeg keder mig og dog tør jeg ikke engang dele indlægget på facebook... For JA, det er tabu og når man er i en organisation, hvor 'afvæbnet kritik' hersker, så er det jo ens egen skyld, at man keder sig. Men nu, hvor jeg ved, at jeg ikke er den eneste, så giver det mig lyst til at se at komme videre!

Thomas Kantsø

TAK for din kommentar. Jeg er SÅ glad for at høre at jeg fik sat ord på noget, mange føler, men få tør tale om. Sig til hvis vi kan hjælpe dig med en snak eller måske en workshop . Bedste hilsner Thomas


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne Petersen

Ja - jeg ville aldrig sige til en chef, at jeg kedede mig. Jeg ville se mig omkring og vurdere om der var mulighed for at få andre og mere spændende opgaver. Jeg ville også stikke en føler ud til chefen for at kunne vurdere om det var en mulighed. Men det kan meget vel være, at de opgaver jeg godt kunne tænke mig, allerede blev varetaget af en anden medarbejder, som ikke havde noget ønske om at slippe dem.
Det kunne også tænkes, at jeg for at få plads til andre opgaver, skulle afgive nogle. Men der var ikke nogen til at overtage dem.
Jeg vil fraråde andre at inddrage chefen i de tanker. Risikoen er at du får positioneret dig som en der er utilfreds og som vil søge væk. Og at du vil ryge i næste fyringsrunde.

Thomas Kantsø

Hej Anne. Tak for dit input. Jeg er enig med dig. Man skal være meget varsom med at indblande sin chef….og dog….. jeg må indrømme, at jeg tror, nogle af de største misforståelser der opstår på en arbejdsplads er, at chefer og medarbejdere ikke taler sammen om forventninger. Det er ikke nemt. Det ved jeg godt. Men en MUS går jo f.eks. ud på at begge parter får sagt hvad der motiverer og hvad man drømmer om. Nogle gange er det ikke muligt, det er en af mine pointer, men ofte er det. Jeg kan ikke lade være mere at tænke på, hvor mange chefer der efterspørger, at man er ærlig. Deres rolle er jo at fordele arbejdet, nogle gange. Andre gange er det at sætte retning eller måske motivere. En chef har oftest også forståelse for, at hvis man har siddet i en rolle i mange år, så er det ok at skifte nogle af opgaverne ud. Jeg er ikke så bange for at opfordre til at man åbner op over for dem som kan påvirke dine arbejdsopgaver. Vi skal have det godt på job. Bedste hilsner Thomas


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Trille

Dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste!
Nogle dage er næsten ikke til at komme igennem - kedelige opgaver, jeg har løst alt for mange af. Og ofte opgaver uden udfordringer i.
Andre dage er ok.
Men der er langt imellem udfordringerne.
Jeg har været leder i ca 10 år, indtil jeg røg ned med stress. Heldigvis fik jeg et spændende job med udfordrende opgaver. Pga nedskæringer i organisationen, blev mit job flyttet til et andet kontor. De første år var opgaverne spændende, men nu er de fleste opgaver blevet kedelige og ensformige. Heldigvis har jeg en super god chef og gode kollegaer. Og jeg tror, min chef godt ved, jeg keder mig indimellem.
Det er svært at ændre på min situation - alderen - medio 50 - gør det svært at få andet job.

Thomas Kantsø

Du er bestemt ikke den eneste. Sig til hvis vi kan hjælpe med noget. Bedste hilsner Thomas


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jane Ploug

Hvor kan jeg dog nikke genkendende til situationen omkring det at kede sig på job. Men hvordan skal det tackles?
Når jeg nu af flere omgange har givet udtryk for til chefen, at der gerne må dumpe lidt flere spændende opgaver på mit bord, eller at jeg kunne tænke mig noget udvikling i form af uddannelse/kurser, og der ikke sker noget? Så bliver jeg irriteret og føler mig overset - og med tiden er jeg kommet til den konklusion, at det må være fordi, jeg ikke er dygtig nok.
Og selvfølgelig bør jeg da tænke på at finde et andet sted at arbejde, men når jeg har været i det samme job i mange år og ovenikøbet tvivler på egne evner, ja så har virksomheden netop formået at få formet en medarbejder, der ikke "tør" søge væk men som heller ikke yder en arbejdsindsats, nogle af parterne kan være tilfredse med. ØV!

Thomas Kantsø

Du ER dygtig nok. Du fortjener udvikling og du skal ikke have det sådan på dit job. Tusind tak for din ærlighed. Tak fordi du deltager i debatten og tak fordi du tør. Det er ikke nemt. Det ved jeg godt. Det er svært. Det er svært at blive mødt med modstand eller næsten værre, med passivitet når man efterspørger udvikling. Men vi skal finde den helt rigtige måde at gøre det på. Den helt rigtige måde er meget meget individuel. Jeg tror ikke nødvendigvis at du bare skal søge et andet job. Jeg har set medlemmer der har kaldt ind til et møde med chefen. Som på forhånd har skrevet en mail, som har brugt TR, som har ringet til os inden, som har lavet lister over arbejdsopgaver og sat tidsestimat på, som selv har fundet kurser og uddannelse, som er begyndt at gå til eksterne konferencer for at få nyt input, som har brugt HR og som konstruktivt har sparret med kollegaer… Fælles for dem alle er, at de har taget den over på deres egne skuldre, nu hvor chefen ikke rigtig hjalp med noget. Jeg lister bare en masse muligheder. Det er ikke sådan, at du skal gøre alt hvad jeg nævner, men mit håb er, at de kan inspirere dig. I hvert fald vil jeg meget gerne tilbyde dig en snak med mig. Skriv til djoef@djoef.dk og aftal en karrieresamtale med undertegnede. Eller med en af mine dygtige kollegaer. Du er nemlig ikke den første der så fint sætter ord på en kedelig situation. Jeg kan ikke trylle, men jeg kan fortælle at mange andre har fået et godt arbejdsliv, efter man har lagt karriere-brikkerne på en ny måde. Bedste hilsner Thomas


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anonym

Hej Jane, Jeg kan i høj grad nikke genkendende til det du skriver om at føle sig overset og med tiden begynde at stille spørgsmål ved egen dygtighed. Det er dræbende. Jeg har desværre ingen gode råd, men du er ikke alene!

Anonym

Kender I bloggeren Liz Ryan på LinkedIn? Hun skriver blandt andet om hvordan man får energien og troen på sig selv tilbage, når man har siddet stille (og kedet sig) lidt for længe i det samme job... og om hvordan man får det næste job. Der skal trækkes lidt fra og jobmarkedet er jo bestemt ikke det samme i DK, men hun har inspirerende tanker om at "grow your flame" og arbejde med sin "mojo". Og så viser hun altså også, at der er rigtig mange der har det sådan!


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anonym - min chef læser også her

Tak for artiklen! Jeg har gennem det sidste halve år forsøgt at finde hoved og hale på min arbejdssituation og det helt grundlæggende er at jeg keder røven ud af bukserne. Jeg føler ikke at mine kompetencer bliver brugt bedst muligt, eller at jeg får mulighed for at bidrage med alt det jeg kan. Det område jeg sidder med virker ofte udenfor chefens forståelsesområde, og jeg har svært ved at bibringe med en bedre forståelse. Der er lidt So Ein Ding over det - men uden reel effekt.
Men hvad gør jeg så? Jeg kan godt lide mine kollegaer, jeg kan også godt lide min chef, jeg bor i passende afstand fra min arbejdsplads, min løn er tilfredsstillende - og egentlig har jeg ikke lyst til at skifte til en anden arbejdsplads...

Jeg er lidt nysgerrig på hvad der keder andre mest ifht. deres arbejde? Hos mig er det de endeløse dokumentationskrav som virker fuldstændig ligegyldige og drænende. Jeg ville gerne føle, at det jeg bruger størstedselen af min tid på, er meningsfyldt og bidrager til fremdrift for min organisation - så tvivler jeg på at jeg ville kede mig.

Den kedelige

Det der keder mig, er i stil med det du selv skriver... kompetencerne kommer ikke i spil, de gode udviklingsideer bliver overset/overhørt fordi chefen ikke selv på nogen måde er udviklingsorienteret men mere "Drifts"menneske med stort D. Dermed bliver opgaverne rutine... og SÅ keder jeg mig...
Jeg har det som dig - bor tæt på min arbejdsplads, god løn, gode privillegier som flextid, kan arbejde hjemme mv. og hvor finder man lige det i nærheden af bopæl... måske mangler fantasien blot...


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Thomas Kantsø

TUSIND tak for dit indlæg. Hvor er det fedt at du deler. Hvis du spørger mig, så syntes jeg du skal prioritere at dine kompetencer bliver brugt i dit job. Det er vigtigere end afstand. Fleksibilitet kan næsten altid forhandles og betyder sjovt nok mindre når man virkelig brænder for sit job. Der er for mig, nogle seriøse faresignaler i det du skriver. Det er ok i en periode, men på den lange bane kan det være meget skadeligt at kede sig så bravt. Er der nogle mulighed for at du kan få et andet job i din organisation? Det lyder nemlig som om, at du godt kan lide at være der. Og det er jo også vigtigt. Oftest nævner medlemmer at rutineopgaver, driftsopgaver, monotome opgaver, opgaver man ikke selv har indflydelse på keder dem. Men man skal huske på, at der er mange der vil ELSKE den slags opgaver. Vi er meget forskellige i vores måde at arbejde på. Jeg har talt med folk i det øverste lag af vores samfund, som har det fedeste jobs, som har succes, som har penge, som har anerkendelse og de kan OGSÅ godt kede sig og føle mistrivsel. Vi ændrer os meget i løbet af vores karriere, får nye præferencer og måske familieforhold som vender det hele på hovedet. Vores arbejdspladser ændrer sig ikke altid med, og så kan man ende i et kedeligt job.

Jeg skal nok stoppe nu. Jeg prøver bare at sige at det godt kan lade sig gøre at finde opgaver du er glad for, som du får energi af, men måske du selv skal lede jagten på dem selv. Chefen har måske selv et job som keder ham/hende… kan du hjælpe din chef lidt på vej til at se alle dine fantastiske kompetencer?
Bedste hilsner fra Thomas, som ikke er så god til at fatte sig i korthed


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.