Djøf blog

E-læring – galt eller genialt?

E-læring er ikke vejen til brugbare kompetencer - det er desværre ikke genialt men bare galt.

Af Line Frost Pedersen

Du kender det helt sikkert: Du sidder foran din pc klar til at deltage i et super spændende, nyskabende webinar, der vil ændre dit arbejdsliv for evigt, for evigt(!)

Men ahrrrr teknikken fejler, der er udfald på forbindelsen, og du kan ikke høre halvdelen af, hvad der bliver sagt …

Du fik IKKE det ud af det, som du havde håbet. Heller ikke denne gang blev du bedre til at forhandle, holde præsentationer eller gennemføre medarbejderudviklingssamtaler.

E-læring = 0 kompetencer

Internettet flyder af ligegyldige tekniske nedsmeltninger uden særlig læringsværdi.

Mit første online-kursus var i personalejura. I praksis var det et endimensionelt selvstudie, hvor underviseren først rettede opgaver og svarede på mine spørgsmål flere dage efter, at jeg havde brug for svaret. Brugergrænsefladen skreg af fuldstændig mangel på logik, der var ikke meget intuitivt one-click over det. Og selve teknikken levede sit helt eget liv – jeg endte i hvert fald ofte med at vente alt for længe på absolut ingenting. 

Siden har jeg prøvet rigtig meget forskelligt online, men min konklusion er desværre, at e-læring måske giver dig ny viden eller information, men reelle kompetencer, du kan bruge til noget, kan du godt glemme alt om.

Den fantastiske dynamik, der er i et online-fællesskab, forsvinder, når du sidder alene bag din skærm og platformen ikke giver dig mulighed for at skabe brugbare forbindelser. Og en af pointerne ved internettet er vel netop tilgængelighed,hurtighed og muligheden for øjeblikkelig connection.

Og når selv de unge ikke gider e-læring

Djøf er i gang med at udvikle et træningsforløb for nye embedsmænd. I processen har vi haft en workshop med unge djøfere, hvor alle samstemmigt sagde, at det der e-læring, det gad de ikke – de vil meget hellere møde hinanden live.

Jeg synes, at det er mere end bare tankevækkende, at de unge ”digitale” vælger det fysiske fremmøde frem for at få viden serveret online, hvor de vil, og hvornår de vil. De vælger altså nærvær frem for convenience. Praktik frem for teknik …

Læring er genialt, men e-læring er ... i hvert fald svært. Er du enig?

 

lfp

Line Frost Pedersen

Udviklingskonsulent

Til hverdag sikrer jeg medlemmerne relevante kursustilbud og arbejder med kommunikation til forskellige medlemsgrupper.

Min blog handler bredt om kompetenceudvikling og læring. Nogle gange er afsættet i undersøgelser eller faglige betragtninger, andre gange er det i min daglige sparring med medlemmerne. Jeg inviterer dig til debat og håber at give dig inspiration til DIN kompetenceudvikling.

Skriv kommentar

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Niels Philbert

Fedt du skubber lidt til mirakelværktøjet "e-læring" Line – det trænger vi til.

Jeg har selv meget blandede erfaringer med alle de ting, der puttes ind under hatten "e-læring". Og min vurdering er, at det er dér, den går galt; at vi samler nogle meget forskellige læringsteknikker under én hat.

For et webinar, med flere deltagere og en "live underviser", er meget forskelligt fra et linært, digitalt læringsforløb, med mulighed for hjælp fra en underviser indenfor minutter eller timer (altså asynkront).

Begge dele er "e-" og handler om læring, men det er svært at få live webinar-formatet til at fungere; altså efterligningen af klasseværelset. Til gengæld synes jeg fx https://teamtreehouse.com og https://www.skillshare.com er fremragende eksempler på asynkron, linær læring, der fungerer.

Så jeg vil sige dét, vi skal øge forståelsen for, at E-læring ikke bare er én ting; i nogle sammenhænge er det meget bedre end fysisk fremmøde – og i andre sammenhænge kan intet slå energien i af at sidde sammen og kunne "spille bold" med hinanden.

Line Frost Pedersen

Kære Niels

Tak for dine henvisninger, dem vil jeg se nærmere på. Og jeg giver dig helt ret, der er stor forskel på et webinar og et veltilrettelagt digital læringsforløb på en professionel platform. Jeg har prøvet begge former, og noget fungere rigtig godt, mens andet ikke giver meget værdi. Det handler nok om at vælge det rigtige medie og den rigtige form i forhold til det, der skal læres. Og jeg tror helt sikkert på, at der er meget at hente i e-baseret læring og træning. Det er ikke til at komme uden om, det skal bare bruges rigtigt og samtidig give brugerne en god oplevelse.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rasmus Gjedssø Bertelsen

Det afhænger jo meget af geografien. Personligt vejleder jeg kandidat- og PhD-studerende her i Tromsø, Aalborg, Fairbanks (Alaska), Arkhangelsk (Rusland), Turku og Berlin med individuelle møder og gruppeseminarer.

Vi kan jo ikke slå armene over kors og kræve fysiske møder - men det kan man måske, hvis rammen er det indre København.

Personligt er jeg meget opmuntret over, hvor åbne og kompetente studerende er til sådan læring på tværs af lange afstande på digitale platforme. Jeg tænke ofte, at det er et helt andet niveau end mine egne studier for bare 15-20 år siden.

Line Frost Pedersen

Kære Rasmus

Jeg er glad for at høre, at der findes gode platforme, hvor læringen kan udspille sig digitalt med gode resultater og oplevelser til følge for både underviser og deltagere. De digitale unge, dine studerende er helt klart bedre til at mødes online og bruge de forskellige medier til deling og læring. Det kunne vi andre fra generationen før, sikkert godt blive bedre til.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hasse Gårde-Askmose

Jeg snusede rigtig meget til det for xx år siden.

Min conclusion dengang var, at der var tale om en form for avancerede brevkurser.

Om det er anderledes i dagens Danmark ved jeg ikke.

Line Frost Pedersen

Kære Hasse

Den digitale udvikling sker eksponentielt i disse år, derfor er der med garanti sket en stor udvikling, fra du så på det sidst. Og forhåbentlig er vi kommet meget videre end et avanceret brevkursus. Alene brugen af lyd og film kan gøre brugeroplevelsen og læringsmulighederne helt anderledes og mere effektive.

Med venlig hilsen
Line

Steen Ehlers

Hej Line

Brugen af lyd og film er ikke uden ulemper. Og de er især knyttet til tilegnelseshastigheden. Det er uendeligt sjældent, at jeg gider se et videoklip eller en lydoptagelse til ende, simpelthen fordi det er afsenderen, der styrer hastigheden og ikke mig som modtager. Og da jeg læser meget hurtigt, så foretrækker jeg langt skriftlig kommunikation


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Line Frost Pedersen

Hej Steen

Man skal selvfølgelig tænke sig godt om, når man vælge, hvad der skal være en lydfil eller vises/demonstreres i en film. Jeg oplever selv, at det nogle gange kan være lettere at forstå en meget detaljeret instruktion, hvis jeg har mulighed for at se det vist på en film, som supplement til en skriftelig gennemgang.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ivanna Rosendal

Jeg synes lige så lidt vi kan vurdere e-læring under en hat, som vi kan vurdere klasseundervisning som helhed. Det kommer meget an på både indhold og udførsel. Jeg har lært at programmere html, redigere video, validere it-systemer og meget mere som e-læring. Det fungerer glimrende for mig. Det kræver en dygtig udbyder, der har sat sig ind i hvordan man gør brug af e-læringens styrker og kompencerer for dens svagheder. Ligesom en lærer skal vide, hvad man kan med klasseundervisning, og hvad man bør lægge ud i gruppearbejde.

Marianne

Du har fat i noget rigtigt. Jeg har ikke videre gode erfaringer med kasseundervisning - den er da også ofte envejs. Har nok også meget at gøre med hvordan man lærer. Sidst men ikke mindst: heller min sofa og ro end et poppet lokale.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Line Frost Pedersen

Kære Ivanna og Marianne

Jeg giver jer helt ret, der findes lige så meget dårligt tilrettelagt klasseundervisning som dårligt designet e-læring, og begge dele kræver grundig viden om forskellige former for læring, og hvilken form, der giver det bedste udbytte for deltagerne i forhold til det konkret indhold. E-læring kan bestemt give viden og færdigheder og andre gange detaljerede instruktioner, der kan lære os at udføre forskellige handlinger eller løse konkrete problemer. Som alt andet læring kræver det træning og integration i arbejdets udførelse, før e-læring bliver til reelle kompetencer.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kenneth Kæregaard

Er problemet med e-læring ikke det samme som live-møder? Dårlig kursusleder, uforberedte kursister, ringe udnyttelse af mediernes muligheder - det kan nemt gå galt, uanset om det er e-læring eller live-møder.

Effekt/kompetencer - målt på eksamenskarakterer - bliver ikke væsentligt forskellige. Mit statistiske grundlag er nogle års undervisning på SDU med både fremmødehold og fjernundervisning. Jeg vil da ikke lægge skjul på, at jeg som ekstern lektor også synes, at det er nemmere med live møder. E-learning kræver noget andet og mere, Ligesom det også kræver noget mere af den studerende.

Til gengæld er vi uafhængige af geografi, rejsetid og kan - i nogen udstrækning - følge "nyeste sæson" on demand.

Fravalget af digitale medier tror jeg ganske enkelt ikke på. I alle live-kurser kræver jeg, at studerende anvender smartphone, pc eller tablet, hvilket øger engagement og deltageraktivitet betydeligt - og dermed også indlæringen.

Op på hesten igen - og stil krav til både kursusleder og kursister, så kommer resultaterne også.

Line Frost Pedersen

Kære Kenneth

Du har helt ret, digitale medier kommer vi ikke uden om, og det stiller nye krav til både undervisere og studerende/kursister. Og selv om det er lettere at gøre, som man plejer i forhold til undervisning, tror jeg kun, at det er en fordel at bruge forskellige medier og metoder.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Steen Ehlers

Ang. e-læring
Jeg har deltaget i e-læring siden 1997 og var blandt de allerførste lærere på CBS, der tilrettelagde dette.
Vores erfaring var især i de første år meget positive med studerende, der klarerede sig et godt stykke over gennemsnittet på fremmødeholdene. Det skyldtes ikke udelukkende undervisningsformen, men også det forhold, at alle var besat af en pionérånd.
Men erfaringerne herfra var først og fremmest følgende:
1) Det vil med garanti kikse, hvis uddannelsesinstitutionen ser det som et led i en spareøvelse. Det kræver flere - ikke færre midler - end traditionel fremmødeundervisning
2) I vort tilfælde sad mange af de studerende i forskellige tidszoner. I den situation bør man smide alle tanker om synkron undervisning i papirkurven. Uanset hvor avancerede programmerne er, så er de studerende kun interesserede når de kan tilgå deres pc, når det passer ind i deres øvrige hverdag
3) Undervisningsformen kræver en læringsplatform, hvor al kommunikation og alle dokumenter er samlet et sted, således at man har adgang til alt, når man logger sig på. De studerende skal meget kraftigt opfordres til ikke at kommunikere med hinanden på alle mulig andre platforme. Det ødelægger forløbet - en måde at sikre dette på er at inddrage deltagelsen i de løbende diskussioner i karaktergivningen (det er kvaliteten og ikke antallet af indlæg, der skal tælle)
4) Gruppearbejde er ekstremt vigtigt og det er vigtigt at udforme opgaverne, så de studerende er nødt til at være i kontakt med hinanden på den pågældende læringsplatform flere gange om ugen. Hvis der ikke er noget at komme efter i læringsrummet praktisk taget hver dag kommer man ind i en ond spiral, hvor deltagelsen falder, så sker der ikke noget og så falder deltagelsen yderligere
5) Lærere/vejledere skal have tildelt de nødvendige timer til at overvåge de studerendes diskussioner, således at der kan gives gode råd undervejs i de studerendes løsningsproces - både omkring, metoder, teori og datafremskaffelse
6) Det viste sig i vort tilfælde nødvendigt - måske fordi det var nyt - at udarbejde et kodeks for god opførsel, da sarkasme, talesprog, bandeord hurtigt sneg sig ind i de studerendes indlæg uden at de tænkte over, hvordan modtageren opfattede det. En banal morsomhed kunne hurtigt blive misforstået og opfattet som et personligt angreb
7) Lærerkorpset skal være specielt. Rigtige mange har valgt lærergerningen fordi de godt kan lide at være "på" i en større forsamling. Den oplevelse får de ikke, hvis de gennemfører on-line undervisning. Rigtig mange af mine kolleger, der var fremragende fremmøde-undervisere kunne ikke omstille sig til on-line formen.

Jeg vil ikke hævde, at denne form for on-line undervisning er rigtig for alle fag, men her brugte vi det i faget marketing, hvor det fungerede fint. En væsentlig egenskab ved marketing er, at der ikke findes "rigtige" og "forkerte" løsninger som f.eks. i matematik og uden at have prøvet det, forestiller jeg mig at on-line undervisning i matematik skulle gennemføres på anden vis.

Morten Sørensen

Det er godt at høre om disse erfaringer, som er høstet over en længere periode - jeg er meget enig i disse.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Line Frost Pedersen

Kære Steen

Tak fordi du endnu en gang kaster dig ind i debatten. Det er nogle rigtig godt betragtninger og eksempler, du giver. Jeg er enig med dig i, at platformen er helt essentiel, og jeg arbejder i øjeblikket på at finde en digital platform, der kan understøtte læringen på Djøfs kurser. Jeg vil gerne finde en løsning, der både kan understøtte læringen før, under og efter et kursus, en der på sigt kan erstatte vores fysiske kursusmateriale, og en som kan bruges aktivt til faglige diskussioner mellem deltagere og undervisere. Er platformen på CBS, en de selv har udviklet?

Med venlig hilsen
Line

Steen Ehlers

Oprindeligt brugte CBS Sitescape efter at have fravalgt Lotus Notes. Så vidt jeg husker var det fordi Lotus Notes krævede for meget lagerplads.
I slutningen af nullerne hævede Sitescape deres priser betydeligt og det fik CBS til at skifte til en freeware/shareware platform, som hedder Moodle, hvor CBS så selv har lagt en brugerflade ovenpå, som kaldes for Learn. Den er efter en hel del begyndervanskeligheder blevet ret god.
Jeg kommer i rigtig mange virksomheder, hvor de med fordel kunne bruge lignende systemer, når de udarbejder større tilbud, men jeg er endnu ikke stødt på virksomheder, der bruger systemer til dette formål. Selv ikke de virksomheder der sælger sådanne systemer bruger ikke deres egne systemer til andet end dokumenthåndtering - det er tilsyneladende umuligt for dem at få medarbejderne - selv i sager der kræver meget høj grad af fortrolighed - til at forlade e-mail kommunikation og i stedet flytte kommunikationen ind i samme portal, som der hvor dokumenterne håndteres.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lise M. Dalsgaard

Som beboer i en anden tidzone har jeg oplevet CBS på fjernstudie, og har siden varmt anbefalet denne mulighed til andre. Det var min opfattelse, at det snarere var underviseren, der ikke ønskede at udnytte mulighederne ved online undervisning, end det var udstyret den var gal med, hvis udbyttet af kurset var dårligt.

Du rammer i følge min oplevelse hovedet på sømmet med punkt 2 og 7.

Line Frost Pedersen

Kære Lise

Du har bestemt ret i, at underviserens motivation og evne til at udnytte mulighederne ved online undervisninger er helt central. Hvis vi ikke kan få vores undervisere med på vognen, kan vi have nok så fine systemer.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Julie

Jeg betragter mig selv som ung (30år) og vil påstå at hvis man ikke får noget ud af en elearnings er det enten fordi det medie ikke appelerer til en eller fordi de er dårlige lavet. Jeg har fået rigtig meget ud af en elearnings på Coursera fra uni of Michigan. Som alt anden undervisning kommer det an på hvor gode underviserne er, og ift dette medie hvor gode de er til at bruge det. Var meget mere effektivt og brugbart end havde vi været til stede fysisk med den fleksibilitet, effekter, muligheder for videoer, quizzer osv der er ved elearnings.

Line Frost Pedersen

Kære Julie

Jeg har endnu ikke prøvet noget gennem Coursera, men jeg overvejer det kraftigt. Tak for anbefalingen.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Else Jean Jensen

Kun når der er et (ekstremt) målrettet formål med e-læring giver det viden.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jes Bengtsson

E-læring er meget bredt.
Idet det er hurtigt at stable noget på benene, kan man forledes til at tro, at det er nemt. Jeg vil hævde, at det er sværere at ramme rigtigt med E-læring, da man ikke har kontekst og feedback som lærer.
Derfor kan E-læring være så ringe - og forværret, hvis den tekniske platform er ringe.
Men brugt rigtigt og seriøst kan det være stærkt. Jeg har for tiden ansatte fra 8 europæiske lande til at følge samme program (Supply chain MicroMaster fra MIT via edX.org) for at få det faglige fundament i orden før opfølgning med onsite virksomhedsspecifikke moduler.

Jeg vil tro, at uddannelse vil følge fx musik i, at MOOC vil muliggøre, at man kan følge den bedste uddannelse, uanset hvor man selv er, og til lav marginalomkostning. Derved vil lokale mellemvare-uddannelser blive hårdt presset.
Bøvlet nu er blot modning og udskillelse.

Line Frost Pedersen

Kære Jes

Det kræver, som du siger noget helt andet at tilrettelægge et e-læringsforløb end et fremmødekursus. Og jeg er meget enig med dig i, at en del af nøglen til et godt forløb ligger i platformen.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne-Stine Larsen, Niels Brock

Jeg har undervist online siden 2011 på Niels Brock og forinden har jeg modtaget fysisk undervisning i årevis i folkeskolen, gymnasiet, uni og alskens kurser og efteruddannelse. Som jeg ser det er det ikke et spørgsmål om et enten-eller, men om et både–og. Det handler om at koble det bedste fra online undervisning med det bedste fra fysisk undervisning; disse to forskellige former for undervisning kan nogle forskellige ting, 'tilbyder' forskellige former for læring og har hver deres svagheder og styrker (svarende til forskellene på fx skriftlig og mundtlig kommunikation).
Eksempelvis er plenumdialogen mellem underviser og elever sværere online end i den fysiske undervisningssituation; til gengæld 'indbyder' online undervisning umiddelbart til en højere grad af individuel fordybelse end tilfældet ofte er i et klasselokale.

Som jeg ser det handler læringen i både online og fysisk undervisning dybest set om forholdet mellem eleven/kursistens motivation og så underviserens evne til at vække/fastholde motivationen, strukturere og lære sin faglighed fra sig (dvs. at der af underviseren kræves både en 'dyb' faglighed og så evnen til at forstå sine modtagere).

Du kan som underviser lave verdens mest fantastiske undervisning og så have elever, der bare ikke er motiverede – og alt er lige meget. Og du kan omvendt lave middelmådig undervisning og have stærkt motiverede elever, der på trods af den middelmådige undervisning alligevel får en masse ud af makværket…Selvfølgelig kan en dygtig underviser påvirke og måske endda motivere sine elever (og en dårlig underviser omvendt demotivere osv.), men grundlæggende skal motivationen komme fra og vækkes i eleven, så det bliver muligt for underviseren at indgå i en eller anden form for 'relation' med eleven.

Som jeg ser det er hverken fysisk eller online undervisning en 'garanti' for læring (uanset kvaliteten af den), ingen af undervisningsformerne garanterer 'nærvær' (som Line Frost Pedersen forudsætter at er tilfældet for den fysiske undervisning). Det handler om, mener jeg, at vi undervisere og uddannelsesinstitutioner skal finde ud af, hvad det mere præcist er online undervisning kan og ikke kan - og hvad fysisk undervisning kan og ikke kan. Når vi så har gjort det, kan vi så gå i gang med at udvikle et både-og, en blanding af online og fysisk undervisning, der samlet set vil give en mere en mere 'komplet' eller 'hel' undervisningsform end hvis undervisningen kun er online eller kun er fysisk…

Line Frost Pedersen

Kære Anne-Stine

Tak for dine gode betragtninger, og ja, jeg har sat det med nærværet lidt på spidsen. Motivation spiller helt klart en stor rolle, og vi har sikkert alle prøvet at være på kurser, hvor nogle er blevet sendt af sted af deres chef, uden selv at ville det. Det kan være enormt drænende for både medkursisterne og undervisere at skulle sæt brand i en, der bare ikke gider. Derudover tror jeg helt sikker, at læringen kan forbedres og optimeres ved at kombinere e-læring med fysisk undervisning/træning. Men det stiller, som du nævner krav til, at man sætter sig ind i, hvilken form der giver den bedste læringen (hvor meget og hvornår), når man designer et undervisningsforløb. Det er bestemt ikke let at skabe gode læringsforløb, men det giver så meget mere til både underviser og deltagere, når der er tænkt over sammensætningen og designet.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Morten Sørensen, Enhed for e-læring, HR, Region Syddanmark.

Tak for indlægget.

De endimensionerede holdninger til, at e-læring enten er helt fantastisk eller helt forfærdelig, bunder i, at man egentlig ikke har sat sig ind i, hvad e-læring er, og hvad man kan og ikke kan med det. E-læring i bred forstand kan være al form for undervisning, hvor IT inddrages, dvs. både før, under og efter tilstedeværelsesundervisning, eller som erstatning for.
E-læring kan ikke erstatte det fysiske møde mellem mennesker, men det kan i nogle tilfælde erstatte et oplæg fra en underviser, hvor der ikke er dialog. Her kan webinarer med fordel bruges, da det er mere fleksibelt mht. tid og sted (webinarer kan optages og ses senere). E-læringskurser kan fx. bruges til erhvervelse af teori på en interaktiv måde, så man er forberedt, når man møder op. Der kan inddrages spil-elementer, så det bliver mere motiverende, end at læse en bog (gamification).
I nogle tilfælde kan man inddrage faglige forum'er til diskussion, og det kan have den fordel at alle tør at ytre sig hvilket ikke altid er tilfældet, når man mødes face-to-face.
Der er fordele ved e-læring, men der er også begrænsninger. Det er fx. svært at reflektere, tænke kritisk og problemorienteret via e-læring. Her er det fysiske møde ofte at foretrække, og som blended learning, hvor man kombinerer styrkerne fra begge former for undervisning.

Steen Ehlers

Spil er desværre et meget underudviklet område. Jeg spillede for mange år siden første version af et spil udviklet af den berømte spiludvikler Sid Meyer, der hed Railroad Tycoon.
Jeg tror aldrig, at jeg har lært sig meget om kompleksiteten af logistik operationer, som ved at spille det spil. Desværre har alle de spil jeg har prøvet omkring andre fagdiscipliner været temmelig kedelige eller interfacen har været så kompliceret, at man opgav at spille efter nogle få gange.
Problemet er jo nok en kombination af, at spillene skal være fagspecifikke, dermed bliver markedet reduceret og undervisningsinstitutionerne har ikke midlerne til at købe eller deltage i spiludviklingen.
Jeg har ingen løsning på dette, men jeg tror, at der ligger et stort uudnyttet læringspotentiale her, hvis man kan forene de nødvendige kompetencer og de nødvendige økonomiske midler til udviklingen.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Steen Ehlers

Spil er desværre et meget underudviklet område. Jeg spillede for mange år siden første version af et spil udviklet af den berømte spiludvikler Sid Meyer, der hed Railroad Tycoon.
Jeg tror aldrig, at jeg har lært sig meget om kompleksiteten af logistik operationer, som ved at spille det spil. Desværre har alle de spil jeg har prøvet omkring andre fagdiscipliner været temmelig kedelige eller interfacen har været så kompliceret, at man opgav at spille efter nogle få gange.
Problemet er jo nok en kombination af, at spillene skal være fagspecifikke, dermed bliver markedet reduceret og undervisningsinstitutionerne har ikke midlerne til at købe eller deltage i spiludviklingen.
Jeg har ingen løsning på dette, men jeg tror, at der ligger et stort uudnyttet læringspotentiale her, hvis man kan forene de nødvendige kompetencer og de nødvendige økonomiske midler til udviklingen.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Line Frost Pedersen

Kære Morten

Som jeg allerede har nævnt i nogle af mine andre kommentarer, er jeg faktisk helt enig med dig i dine betragtninger. Jeg tror, at der ligger meget guld gemt i at blive endnu bedre til at lave blended learning. Og det vil Djøf også rigtig gerne blive bedre til. Vi har flere projekter på tegnebrættet, der skal gøre os mere digitale og åbne op for brugen af flere forskellige læringsteknologier og -design. Og indrømmet, vi skal have banket noget støv af, for formen har da helt helt overvejende været almindelig, klassisk klasseundervisning. Men det er noget af det, vi gerne vil lave om på. Derfor er jeg meget interesseret i, hvad vores medlemmer tænker om forskellige former for læring og rigtig glad for alle jeres gode kommentarer.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Christian Ravn

Hej Line

Jeg kan godt se din pointe.
1) E-learning kan være kedeligt
2) E-learning kan ikke erstatte almindelig undervisning.
...det mener vi også her hos MOCH.

Men, hvad er den underliggende agenda med et indlæg som dette? Du er jo bestilt til at lave lidt 'rav i gaden' her på bloggen...hvorfor? Det glæder jeg mig til at høre om.

God og lærerig dag :-)

Morten Sørensen

Jeg tror vist bare Djøf vil sælge nogle tilstedeværelseskurser:-)

Steen Ehlers

Kære Morten Sørensen
Billig bemærkning som du intet grundlag har for.
Personligt har jeg mange gange opfordret Djøf til at prøve at få en seriøs debat omkring faglige emner på hjemmesiden i stedet for Djøf-bladets en-vejs kommunikation i stil med den det lykkes for Ingeniøren at skabe.
Dette er det første seriøse forsøg på dette, jeg har set fra Djøfs side og synes jeg ikke, at det er særlig smart med en kommentar som din, der ikke bibringer nogen noget som helst.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Line Frost Pedersen

Kære Christian

Jeg må skuffe dig. Min agenda er helt min egen. Jeg vil gerne vide, hvad vores medlemmer synes om e-læring som form og medie, og om de har gjort sig særlige erfaringer med platforme eller teknologi. Jeres kommentarer kan være brugbar baggrundsviden for mig i min søgen efter den perfekte digitale platform, der skal understøtte læring på vores kurser. Både nu og i nær og fjern fremtid. Så byd endelig ind i debatten.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Gitte Roe

E-læring er desværre - i den statslige styrelse, hvor jeg arbejder - blevet mantraet i et forsøg på at spare penge på rigtige kurser og uddannelse.

E-læring svarer i bedste fald til at læse en god, pædagogisk lærebog - i værste fald er det et katastrofalt spild af tid.

Steen Ehlers

Kære Gitte Roe
Det er meget svært at bruge din konklusion til noget, når du ikke opstiller præmisserne for den.
Hele diskussionen her tyder jo på, at e-læring rigtigt udført i nogle situationer er effektivt (og dermed bedre end din pædagogiske bog), mens det i andre situationer og/eller forkert håndteret ikke er godt.
Så hvis vi skal blive klogere må du jo fortælle, hvad det er, der gjorde, at det var spild af tid.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Line Frost Pedersen

Kære Gitte

Det er aldrig sjovt at føle, at man har spildt tiden.

Med venlig hilsen
Line


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Steen Ehlers

En enkelt kommentar til denne platform.
Det er umuligt at se, hvilke indlæg man har set og hvilke man ikke har læst.
Det er efter min mening en helt afgørende funktion - specielt for underviserne - i en e-læringsplatform.

Line Frost Pedersen

Det lader jeg gå videre til vores blogansvarlig.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Finn Rylov

Indlægget postulerer, at det ikke er muligt at lære noget selv, at der ikke kan komme læring ud af at læse en bog. Og det er jo noget vrøvl. Det er klart muligt at indhente viden fra bøger eller netbaseret undervisning, bearbejde den og bringe den i anvendelse og lære af processen.
Selvfølgelig kan netbaseret undervisning bygges dårligt op, og underviseren kan være uengageret. Det modsatte er også muligt. Så at generalisere fra egne oplevelser er ikke det rigtige udgangspunkt for konklusioner.

Line Frost Pedersen

Kære Finn

Jeg har trukket linerne lidt skarpt op i indlægget for at få gang i debatten:-) Selvfølgelig kan man lære en masse fra både bøger og e-læring, men det kræver, som du skriver, at man arbejder aktivt med sin nye viden og integrerer den i sin hverdag enten på jobbet eller i privaten.

Dbh Line

Steen Ehlers

Kære Line

Måske burde hele diskussionen udvides i retning af, hvilke former for læring, der egner sig til e-læringsmiljøer.
Når du ovenfor skriver, at man aktivt skal arbejde med sin nye viden, så gælder det jo kun den form for læring, der skal "trænes" ind i ens reflektoriske system, som det f.eks. gælder det at lære at cykle (eksemplet er lidt dårligt, da e-lærings rolle her nok er begrænset), men at lære at følge en opskrift behøver man jo ikke arbejde aktivt med - man skal blot huske, hvor man har lagt opskriften og der er jo masser af læring, der har denne karakter.
I den anden ende - hvis e-læring skal bruges til at træne kommende sangere i hvordan de lærer tekster udenad hurtigere, så handler det jo formentlig - gætter jeg på - meget styrende e-læringsprogrammer.
I en helt anden ende har vi jo også e-læringsprogrammer som f.eks. pilotsimulatorer, hvor den "studerende" skal befinde sig i et særligt fysisk miljø. De ville f.eks. jo også kunne bruges til indlæring af både skiløb, cykling og bilkørsel. Det er jo formentlig kun prisen for simulatoren, der har forhindret dette.
Pointen med dette er, at vi må starte med først at fastlægge uddannelsesbehovet, dernæst finde ud af hvordan det pågældende uddannelsesbehov dækkes mest effektivt med de forhåndværende midler og først i forbindelse med disse overvejelser kan vi overveje om e-læring er et overlegent (eller effektivt supplerende) instrument i forhold til andre indlæringsmetodikker.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Finn Rylov

Det er glimrende at få debatteret emnet, for e-læring er kommet for at blive. Og kvaliteten og udbyttet kan blive bedre. Jeg vil dog også pege på, at indenfor en lang række forretningsområder har uddannelsen ikke til formål at give de studerende de rigtige svar, men at lære dem at stille relevante spørgsmål. Forretningsområder er under stadig udvikling, forandringer skal gennemføres, og undervisningen hjælper de studerende til at stille skarpt på bestemte områder - og derefter kan alternativer bedre vægtes og vurderes.
Mange hilsner
Finn


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hasse Gårde- Askmose

Jeg prøvede det første gang omkring 95...tror jeg det var.

Dengang som nu er min opfattelse, at det er avancerede, moderne brevkurser.

Ok. Kan have ændret sig. Har ikke prøvet det "umindelige tider". Men prøvet noget tilsvarende.

Selvfølgelig er det personligt:
Men for mit vedkommende kræver det et engagement, der næsten er.....umenneskeligt :-)

Og et lille ps:
Det under èn, at der ikke foreligger undersøgelser (jo vist nok et par enkelte) over, hvordan læring og indlæring er via pc, tablet osv you name it i forhold til den gammeldags måder : Bøger, bøger og endnu en gang bøger.

.

Finn Rylov

Også her er der udvikling. Det er ikke brevkurser, det er dynamisk.
Groft sagt er den eneste forskel mellem klasserumsundervisning og e-learning, at de studerende ikke er fysisk sammen.
Ellers er der dialog med underviseren, debatter mellem de studerende, opgaver, videoer, response, vejledning osv. Oven i købet noget nær 24/7.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.