Djøf blog

Eksperter kan irritere mig grænseløst

Det at være en fagligt dygtig ekspert er ikke nødvendigvis ensbetydende med at være en dygtig rådgiver.

Af Jens Breum

En væsentlig del af mit job består i at rådgive medlemmer om valg af lederuddannelser. Fra kurser på to dage til Masteruddannelser i udlandet. Jeg ved noget om lederudvikling og opfatter mig selv som en faglig dygtig rådgiver, der kan hjælpe andre med at træffe en (måske) svær beslutning om, hvilke kurser eller uddannelser der bedst kan fremme deres karriere.

Det at rådgive

For et par år siden deltog jeg i et internt kursus om ”det at rådgive”. Her gik det for alvor op for mig, at det at være en fagligt dygtig ekspert ikke nødvendigvis er ensbetydende med at være en dygtig rådgiver. Jeg havde det jo nok på fornemmelsen, fordi jeg selv har mødt eksperter, som har irriteret mig grænseløst. Måske hørte de ikke efter, hvad jeg sagde. Måske var de belærende, eller også fik jeg en fornemmelse af, at de ikke helt vidste, hvad de talte om.

Fra ekspert til professionel rådgiver

Hvad var det jeg lærte på kurset? Det var bl.a.

  • at rådgiverrollen består af mange roller. Eksperten, rådgiveren, sparingspartneren og coachen
  • at min ekspertviden er det mindste af det hele. Rådgiverrollen er fyldt med kommunikation, relationer, refleksion, læring, feedback, etik, jura, psykologi og filosofi
  • at lytte og forstå modtagerens behov i rådgivningen – og navigere sikkert ift. dem
  • at afgrænse mit eget personlige rum og bedre håndtere evt. usikkerhed
  • at forstå, identificere og håndtere de etiske dilemmaer, der kan opstå i samtaler.

Jeg blev klogere

Kurset fik mig til at se på mig selv med nye øjne og gav mig et helt nyt syn på rådgivning. Rådgivning er meget mere end formidling af viden og kontante svar på de stillede spørgsmål. God rådgivning er en tværfaglig disciplin, der skal læres, trænes og hele tiden forbedres. Rådgivning har sin helt egen faglighed.

Der sker nemlig noget vigtigt i mødet mellem et medlem og rådgiveren. Som rådgiver skal vi  kunne aflæse et medlems forventninger til samtalen og bruge vores faglighed samt vores evne til at styre og gennemføre samtalen, til at indfri medlemmets forventninger.

Vores evne til at håndtere denne situation kompetent og effektivt får dermed afgørende indflydelse på udfaldet af en rådgivningssamtale. Udfaldet kan strække sig fra stor tilfredshed til dyb utilfredshed hos den, vi har rådgivet, og det kan skabe frustration, tvivl, stolthed eller glæde hos den, der rådgiver.

Det jeg lærte, har faktisk inspireret os til at lave en helt ny rådgiveruddannelse. Men jeg vil være rigtig glad for dit syn på rådgiverrollen og input til emner – det har vi brug for.

jeb

Jens Breum

Videnudviklingschef

Stoppede i Djøf september 2018

Arbejder med udvikling af ledere og rådgiver om lederkurser og -uddannelser. Er optaget af, hvad der virker, når ledere skal udvikle deres lederskab, og hvilke tendenser der påvirker ledelsesopgaven.

 

Blogger om lederudvikling, tendenser og læring.

Skriv kommentar

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

madalina

til din provokerende budskab, så har jeg en provokenrende svar :-)
dem som har ingen ekspert erfaring og kun bevæger sig på overfladen irriterer mig grænseløst

Jens breum

Kan ikke være mere enig :-)


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.