Djøf blog

Bruger virksomhederne LinkedIn

Hvor relevant er LinkedIn i forhold til mulighederne for at få nyt job.

Af Tom Hedegaard

Jeg kan godt blive lidt træt af min egen stemme, når jeg for gud ved hvilken gang fremhæver, hvor vigtigt og godt et redskab LinkedIn er i jobsøgningssammenhæng. Men kan jeg bakke det op.

Ballisagers rekrutteringsanalyse fra 2014, som jeg også tog udgangspunkt i, da jeg skrev sidste blogindlæg om uopfordrede ansøgninger tegner også et positivt billede angående LinkedIn. Det skal siges, at rapporten er lavet på hele arbejdsmarkedet, og derfor ikke kun er relevant for djøfere og akademikere.

Her er lidt fakta fra analysen omkring LinkedIn:

  • LinkedIn vinder stadig mere terræn når det gælder virksomhedernes rekrutteringskanaler. Overordnet set har 28 % af virksomhederne i analysen benyttes LinkedIn i deres seneste rekruttering (tal fra 2014). Set i forhold til 2011 hvor tallet var 3 %, må det siges at gå fremad.
  • De private arbejdsgivere er dem der benytter LinkedIn mest ved rekruttering, men det offentlige er også begyndt på det. I 2011 brugte de offentlige adspurgte virksomheder slet ikke LinkedIn til rekruttering. I 2014 var tallet 13 %.
  • Tæt på 100 % af virksomhederne forventer at bruge LinkedIn i uændret omfang eller større omfang, ved rekrutteringer fremadrettet.

Det er vigtigt at understrege, at analysen generelt viser, at opslag, netværk og uopfordrede ansøgninger stadigvæk er de mest attraktive kanaler.  LinkedIn har dog år efter år vist en støt stigning i disse analyser foretaget af Ballisager, og intet tyder på, at det ændrer sig foreløbigt.

LinkedIn kaster ikke jobbet af sig automatisk, men det handler om eksponering og synlighed. Både at arbejdsgiver kan se og finde dig, men også at du ser stillingerne, eller får relevant information i forhold til at række ud i netværket mhp. en potentiel jobmulighed, eller timing i forhold til at skrive en uopfordret ansøgning. Noget jeg har beskrevet vigtigheden af i mit tidligere nævnte blogindlæg.

Facebook

Siden 2013 har Ballisager også spurgt til om virksomhederne har benyttet Facebook som rekrutteringskanal. Til dette svarede 8 % ja i 2013, og 12 % i 2014. Set i lyset af LinkedIn stigning samtidig, er der stærke indikationer på at sociale medier bruges mere og mere til rekruttering. Generelt er alle kanaler på nær netværk steget fra 2013 til 2014. Det man kan udlede af dette er, at arbejdsgiver tænker i flere kanaler end tidligere, når de rekrutterer. Så desto flere kanaler du er opmærksom på som jobsøger, desto større sandsynlighed har du for at komme i betragtning.

Nu du alligevel keder dig i sommervarmen

Så gå ind og gør kig på din LinkedIn profil. Se vores gode råd og guide. Jeg giver også gerne et par råd til, hvordan du bliver mere synlig på LinkedIn:

  1. Arbejd med en god header (skriften lige under dit navn), så du kommer frem, når der søges på de relevante ord.
  2. Følg virksomheder og tilmeld dig relevante grupper.
  3. Like, kommenter og del indhold.

NB! Når du arbejder med din profil, så skal du være opmærksom på den lille knap ude til højre der hedder Vil du give dine forbindelser besked? Hvis den står på Yes, så blæses ændringen ud til hele dit netværk. Det er i mange sammenhænge ikke helt så klogt, og du risikerer også at spamme dit netværk unødvendigt. Det kan slås helt fra i dine profilindstillinger under Gør din aktivitet synlig/ikke-synlig.

the

Tom Hedegaard

Chefkonsulent

Lad os dele vores viden og erfaring. Jeg starter ud, da jeg i mit daglige arbejde er i kontakt med mange djøfere. Det giver mig forudsætningerne for at bidrage med mine perspektiver – og jeg vil gøre det i en fri tone.

Mit håb er, at du som læser er frisk på at gå i dialog.

Skriv kommentar

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.