Djøf blog

Arbejdet ligger altid i djøferens baglomme

82 pct. af djøf togpendlerne arbejder til og fra arbejde. Djøferne har taget det fleksible arbejdsliv til sig, og arbejder hvor og hvornår, der er brug for det.

Af Rune Siglev

For første gang nogensinde har vi undersøgt, hvor meget Djøfs medlemmer arbejder, når de pendler frem og tilbage fra arbejde. Og resultatet er opsigtsvækkende. 82 pct. af djøferne i undersøgelsen arbejder ”altid” eller ”nogle gange”, mens de sidder i toget (26 pct. svarer således ”ja, altid” og 56 pct. svarer ”ja, nogle gange”). I alt har 993 djøf-togpendlere, der har mindst 20 minutters transporttid til og fra arbejde, deltaget i vores undersøgelse.

Undersøgelsen er en del af en større analyse, som vi har lavet sammen med Dansk Erhverv, IDA og DSB. Sammen har vi spurgt hele befolkningen vedr. arbejdsvaner under transport. Disse resultater kan du læse mere om her.

Djøferen er meget fleksibel

Rigtig mange af vores medlemmer sidder i stillinger, der stiller store krav til fleksibiliteten. Opgaver skal løses, når opgaverne er der. Derfor er der en del, der kan tage opgaverne med under armen og løser nogle af arbejdsopgaverne, når de er på farten eller når de kommer hjem. Meget tyder på, at djøferne får noget fra hånden, også når de ikke sidder på kontoret.

Vi har spurgt, hvilken type arbejde, som djøferne laver på farten:

  • 85 pct. læser andet materiale, fx rapporter eller lignende
  • 80 pct. læser mails
  • 74 pct. skriver/besvarer mails
  • 51 pct. planlægger og får overblik over arbejdsopgaver
  • 23 pct. taler i telefon 

Fleksibiliteten skal gå begge veje

Djøferne er meget fleksible i arbejdslivet. De arbejder ikke kun fra kl. 8-16 på kontoret, men også når de sidder i toget eller bussen – eller derhjemme.
Hvis man har en god forståelse på arbejdspladsen, så tror jeg på, at dette er til fordel på både medarbejder og arbejdsgiver. Men det kræver, at vi får anerkendt det arbejde vi laver, når vi ikke er på kontoret. 

Vi har desuden spurgt, om arbejdet i toget betyder, at man kan nedsætte sin tid på arbejdspladsen tilsvarende. 47 pct. svarer, at de reducerer tiden tilsvarende eller delvist, mens 52. pct. svarer, at det ikke påvirker hvor de er på arbejdspladsen.

Jeg synes, at det er rigtig fint, at knap halvdelen reelt får reduceret den del af arbejdstiden, der ellers ville ligge på kontoret. Det viser, at der på mange djøf-arbejdspladser er en god forståelse for, at djøfere kan være produktive uden for kontortid.

Vil du tage arbejdet med i toget?

Jeg synes, at det som udgangspunkt skal være frivilligt, om vi ønsker at bruge vores togtur til at slappe af eller arbejde. Det er positivt, når man på arbejdspladserne kan finde en god og fleksibel løsning, der gavner begge parter. Spørgsmålet er, om du ville arbejde, når du sidder i toget eller helst vil slappe af? Vi har spurgt, dem der i dag ikke arbejder, hvorfor de ikke gør. Svarene lød:

  • 51 pct. bruger tiden på andre ting, fx at læse en bog, tale med medpassagerer 
  • 34 pct. foretrækker at slappe af
  • 32 pct. mener, at internetforbindelsen/mobildækningen er for dårlige
  • 21 pct. svarer, at deres arbejde ikke egner sig at udfører i toget
  • 21 pct. mangler en siddeplads for at kunne arbejde i toget
  • 20 pct mener, at der er for meget larm/uro
  • 20 pct. mener, at der er for få sammenhængende minutter til, at det kan betale sig
  • 9 pct. mangler en bordplads for at kunne arbejde i toget

Af dem, der ikke arbejder nu pga. problemer med forhold (fx internet, siddeplads mv.), har vi spurgt, hvad der kunne få dem til at gøre det. En tredjedel svarede, at de ville arbejde, hvis der var bedre internetforbindelse, og en tredjedel svarede at bedre siddepladser kunne få dem til arbejde. Kun 1 ud 10 svarede, at ingen forbedringer kunne få dem til arbejde under transport.

Rigtig meget tyder altså på, at vi er rigtig mange, der ville arbejde i toget til og fra arbejde, hvis de rette forhold var til stede. Hvad med dig? Arbejder du i toget på vej til og fra arbejde, og betyder det, at du kan være lidt mindre tid på kontoret? Er arbejdsforholdene i toget gode nok, til at du kan arbejde, mens du pendler?

 

Læs også "Djøferne starter arbejdsdagen i morgentoget" i Djøfbladet

rus

Rune Siglev

Erhvervspolitisk chef

Stoppede i Djøf maj 2016

Jeg arbejder for flere private virksomheder, der vokser og skaber nye arbejdspladser. Jeg blogger om erhvervsliv, vækst og bedre vilkår for at drive virksomhed. Jeg udvikler løbende nye initiativer, der skal skabe flere jobs. Ikke kun jobmuligheder til djøfere, for alle medarbejdergrupper er afgørende for samfundets udvikling.

Jeg ser frem til dine input og kommentarer.

Skriv kommentar

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hasse Gårde-Askmose

Mon ikke det "bare" er sådan, at hvis man er interesseret og engageret i sit arbejde, ja så "arbejder" man. Det kan godt være, at det er på stand by, men det ligger og rumler. et eller andet sted inde i hovedet. Og - desværre - så skal der ikke så meget til, før det forlader stadiet "stand by".

Fra min tid, kan jeg da tydeligt huske, at jeg næsten altid havde mappen - med sager - med i toget. Ærligt: Det hændte, at mappen hverken blev åbnet i toget eller derhjemme :-). Den kender de fleste nok. Derfor: Der er nok ikke sket så mange ændringer siden dengang, der ikke var elektroniske hjælpemidler.

Kan huske, at der i min studietid var en meget omtalt sag i landsretten om en højesteretssagførers salær. Han ville også have salær for den "stipulerede tid", han havde tænkt og spekuleret på sagen under sin gåtur i Dyrehaven!! Kan ikke huske resultatet.

Begge mine forældre var tandlæger. Kan huske en episode fra barndomshjemmet, hvor min mor beklagede sig over, at min far tog "patienternes kindtænder med hjem"? Først senere forstod jeg, hvad hun mente :-)


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.