Djøf blog

Smartphone - ven eller fjende?

Smartphonen er en fast del af de fleste djøferes arbejdsliv. Men er den en ven, eller snarere en fjende?

Af Tom Hedegaard

Smartphonen

Rigtig meget kan siges om vores nye, små tro følgesvende. De fleste af os er dybt afhængige af den lille tingest, og jeg har flere gange set panikken i mine egne, og andres øjne, når man pludselig tror, at telefon er væk - Åh, nej! Min kalender, mine kontakter, mit liv …

Det er ikke sjældent, at jeg taler med medlemmer, der oplever det som et pres, at være tilgængelig i store dele af døgnet. Forståeligt nok. Men det forudsætter også en klar forventningsafstemning med sin nærmeste chef. Og, ikke mindst hvordan administreres det i forhold til frihed og honorering. Er disse ting ikke på plads, kan det hurtigt ende i en alt for flydende arbejdstid.

De fleste af os kan grundlæggende godt lide den fleksibilitet og de muligheder, en smartphone giver os. Det betyder nemlig, at vi er hurtigere og mere effektive, hvilket tiltaler os. Problemet bliver dog, hvis vi blot får tildelt uforholdsmæssigt mange flere og nye opgaver, da vi jo kan arbejde hurtigere – Klap lige hesten.

Undersøgelse fra CLL

Men er det smartphonen, der er med til at skabe dette pres? En stor undersøgelse fra CCL (Center for Creative Leadership) blandt direktører ledere mellemledere og højtuddannede viser, at vi ikke bebrejder smartphonen, men snarere gamle, velkendte problemstillinger, så som dårlig ledelse, unødvendige møder, dårlige møder, dårlige IT-løsninger og for mange opgaver. Konklusionen er meget klar – Stop med at spilde vores tid!

OADD

Herefter læste jeg mig frem til begrebet Organization ADD, eller OADD (Organization attention deficit disorder). Nøjagtigt som man kender det fra den medicinske diagnose, ADHD, så dækker begrebet over det fænomen, at en virksomhed eller organisation har en tendens til at miste fokus på de langsigtede mål og vision og i stedet for ender op med en masse distraheringer og skiftende strategier, hvilket betyder spildte ressourcer. Det er snarere her, hunden ligger begravet frem for det faktum, at man som medarbejder har en smartphone, og er tilgængelig i store dele af døgnet. Så kan man kalde det OADD eller noget helt andet. Men det er i virkeligheden dette, som er kilden til vores frustration, og dette, vi oplever som den største tidsrøver. I hvert fald, hvis man skal tro på undersøgelsen fra CLL.

Så ven eller fjende?

Jeg synes, det var interessant læsning, og kan nikke genkendende, til, at det er nemt at lade teknologien være syndebukken. Men i virkeligheden bør det kun have givet os flere muligheder, ikke mindst mulighed for at udføre vores arbejde hurtigere og mere effektivt.

Så jeg vil klart mene, at smartphonen er en ven, men det kan så sandelig også være en fjende i forklædning.

the

Tom Hedegaard

Chefkonsulent

Lad os dele vores viden og erfaring. Jeg starter ud, da jeg i mit daglige arbejde er i kontakt med mange djøfere. Det giver mig forudsætningerne for at bidrage med mine perspektiver – og jeg vil gøre det i en fri tone.

Mit håb er, at du som læser er frisk på at gå i dialog.

Skriv kommentar

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anonym

Godt indlæg, Tom.
Tak!

Tom Hedegaard

Det glæder mig at du kan li' det.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lise Kok

Har nogen prøvet at sige nej tak til en arbejdsmobil? Det er trods alt ganske mange stillinger man snildt kan sidde i uden en arbejdsmobil. Jeg har afvist at få en ud fra devisen at hvis jeg ikke tager min fastnet telefon på arbejdet er det fordi jeg er til møde eller på toilettet - og så vil jeg ikke snakke med nogen alligevel. Det har chefen accepteret.

Tom Hedegaard

Hej Lise
Tak for din kommentar. Jeg kan godt følge din logik, men samtidig tror jeg, at mange føler, at arbejdsgiver forventer at man acceptere en arbejdsmobil. Der er da også stillinger hvor det må antages at være en forudsætning, ganske simpelt fordi man sjældent sidder ved et kontorbord. Mit råd er netop også at tale med chefen om det, som du har gjort, og således finde en løsning der er spiselig for begge parter.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Simone

Jeg er vant til at have firmatelefon, som jeg måtte bruge privat også. Da heg startede på nyt job i august, fik jeg udleveret en smartphone, kun til firmabrug og jeg synes det var skide irriterende, at skulle jonglere rundt med to telefoner. -I dag ELSKER jeg det og jeg går aldrig tilbage til at have kun én telefon. Det er så fedt at kunne lægge telefonen fra sig, at have privat- og arbejdskalender adskilt, for slet ikke at tale om mailen, som sammen med telefonen kan lægges ned i arbejdstasken de aftener hvor man har brug for at parkere arbejdet.

Tom Hedegaard

Hej Simone
Tak for dit input. Det er præcis noget af det, som undersøgelsen også tager fat i. Nemlig det at være "på hele tiden". Personligt har jeg kun en telefon, min arbejdstelefon, men jeg har eksempelvis to mailprogrammer. En til min personlige mails, og en til min arbejdsmail. Nogle af mine kolleger kører også to-telefon systemet med stor tilfredshed. Det er mit indtryk, at det er meget individuelt.


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lance Gunnarsson

Jeg kan kun anbefale, at man har både en arbejds- og en privattelefon. Problemet opstår ved fratrædelsen, hvor man bliver bedt om at aflevere telefonen. Har man anvendt arbejdstelefonen som privat telefon (med heraf beskatning 208kr) ligger der nok en del private sms’er, fotos og andre private ting på telefonen. Husker man at få dem slettet eller overført til anden telefon???. Og husker man også at give venner /fjender/ægtefæller/kærester besked om ikke fortsat at ringe til det nummer, men til et andet??

Tom Hedegaard

Tak for din kommentar. Det er i hvert fald et par ting man bør overveje. Jeg kan godt lide, at du spørger til, om man får husket at give sine fjender det nye telefonnummer. Hvis jeg personligt havde fjender, ville jeg nok være tilbøjelig til at lade dem ringe forgæves til et gammelt telefonnummer ;-)


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.