12.02.2014

Her stiller vi dig nogle spørgsmål og giver dig nogle øvelser, som hjælper dig med at sætte ord på dine kompetencer.

Hvad efterspørger jobmarkedet?

For at få en idé om, hvad kompetencer er – og ikke mindst, hvad det akademiske jobmarked efterspørger – er det en god idé, at du starter med at læse jobannoncer. Abonnér på alle de store jobdatabaser læg mærke til hvilke job og opgaver du tænder på. Se efter hvilke kompetencer, arbejdsgiveren efterspørger. Her er et eksempel på en kompetenceprofil fra en jobannonce:

  • Akademisk uddannelse, f.eks. sociolog, cand.scient. pol., antropolog, socialrådgiver med en overbygningsuddannelse eller kandidat i folkesundhedsvidenskab.
  • Erfaring med og indsigt i social- og beskæftigelsespolitik.
  • Besidde en god politisk fornemmelse med lyst og evne til at påvirke de politiske beslutninger uden at være partipolitisk i tilgangen.
  • Gode skriftlige formuleringsevner og god kommunikativ forståelse.
  • Lyst til at arbejde i et tværfagligt team, hvor det at forbedre vilkårene for mennesker med xx, er afgørende.
  • Initiativrig, dynamisk og med en selvstændig tilgang til arbejdet.

Hvis du tænder på denne profil, så prøv at 'svare på' kompetenceprofilen: Har du indsigt i beskæftigelsespolitik, en god politisk fornemmelse, gode formuleringsevner og selvstændighed? Og hvor kommer disse kompetencer fra?

Kompetencer fra din uddannelse

Du kan også gå den anden vej og starte med at analysere din uddannelse, inkl. praktik:

  1. Din uddannelse som helhed
  2. Større projekter og skriftlige arbejder
  3. De enkelte fag/ kurser/ moduler
  4. Udlandsophold
  5. Praktik

For hvert punkt skriver du, hvad du helt konkret har beskæftiget dig med. Hvad er det for kompetencer, det har givet dig? Hvad har du haft fokus på i dine projekter og skriftlige arbejder? Er der en rød tråd i de valg, du har foretaget? Gør også rede for, hvordan du fik arrangeret dit udlands- eller praktikophold, og hvad lavede du under opholdet. 

Et eksempel: 

  • Bachelor i forvaltning og kandidat i internationale studier
  • Speciale i menneskerettigheder, flere projekter og seminarer om internationalt udviklingsarbejde
  • Sprogkurser i spansk og portugisisk, journalistisk tillægsuddannelse
  • Specialerejse til Angola på eget initiativ
  • Graduate Programme ved FN-hovedkvarteret i New York, inkl. praktik ved UNDP, som inkluderede informationsarbejde med brochurer om børnearbejde.

Hvad er den røde tråd i dette eksempel?

Kompetencer fra jobbet

Måske har du haft forskellige job, som var fagligt relevante for din kommende karriere. Måske har du udført frivilligt arbejde, eller du har haft en helt anden type job, mens du studerede. Det er vigtigt, at du beskriver for dig selv, hvilke opgaver du har løst, og hvilket ansvar du har haft.

Derefter kan du overveje hvilke kompetencer, det har givet dig.

Et eksempel: 

Du har gennem tre år været bartender i den lokale studenterbar. Du har betjent kunderne, skabt en god stemning i baren, sørget for at der altid var de rette varer på hylderne, gjort kassen op, gjort rent efter lukketid. På et tidspunkt var du den mest erfarne medarbejder, som tog sig af at oplære nye kolleger og udarbejde vagtplaner for hele personalet.

Hvad har du lært i dette job, hvilke kompetencer har du fået, og hvordan kan du bruge det i et kommende job?

Tænk over hvad du vil svare på disse spørgsmål:

  • Hvad vil dine studiekammerater sige er dine tre største styrker?
  • Hvad vil din tidligere chef (evt fra frivilligt arbejde) sige er dine tre største styrker - og evt. dine svagheder?
  • Hvilke kompetencer har du en tendens til at overse, når du skal præsentere dig selv? 
  • Tænk på sidste gang du arbejdede med en opgave, du syntes, var spændende og sjov, hvilken type opgave var det? Hvordan var din rolle? Hvordan var samarbejdsrelationerne? Hvorfor gik det særligt godt?
  • Hvad skal du IKKE lave i dit kommende job?

Som nyuddannet kan du - lige så vel som den erfarne jobsøger - have gavn af at arbejde med dine succeshistorier.

 

18 9 Vurder indholdet