Feedback udvikler dig som leder

Af Karsten Lodahl Madsen

Mange af de ledere jeg møder gennem Djøf giver udtryk for, at de bliver motiveret af at udvikle andre mennesker. At hjælpe dem med at udnytte deres potentiale, så de kan skabe resultater. Lederne er ikke i tvivl om, hvorvidt de selv har nået deres forretningsmæssige mål. Men de har ofte lidt sværere ved at sætte ord på, om de er lykkedes med at udvikle deres medarbejdere.

Forleden overhørte jeg i S-toget en samtale, der viser værdien af feedback. En mand i 20’rne steg på toget. Efter at have afmonteret et par velvoksne hovedtelefoner gik han målrettet mod den ene ende af vognen og henvendte sig til en midaldrende kvinde, der sad alene ved vinduet.

-  Hej. Kan du kende mig? Jeg havde dig som lærer i folkeskolen.

Efter lidt tøven bekræfter hun og smiler. Hun er tydeligvis overrasket over at se ham. Der kører en film for hendes indre. Hun spiller selv en af hovedrollerne i den. Det er mange år siden.

-  Jeg havde jo en del problemer i skolen og boede alene med min mor. Jeg fik bare lige lyst til at fortælle dig, hvor meget du har betydet for mig. Vi havde det sjovt. Du troede på mig - og du har lært mig at tro på mig selv og mine evner. Jeg er flyttet hjemmefra og er i gang med en uddannelse. Jeg har det godt, og det synes jeg bare jeg ville fortælle dig.

Den tidligere klasselærer lyste op. Der blev udvekslet flere oplevelser og minder. Da det nu var så mange år siden de havde talt sammen, var resten af samtalen lidt famlende. Den unge mand gav hånden til farvel og stod af toget ved næste station. Tilbage sad en glad og stolt lærer, som netop havde fået den bedste tilbagemelding på, at hendes job var lykkedes. Der var ikke tale om en detaljeret 360-graders feedback rapport. Det var ikke en klimaundersøgelse. Det var ærlig og begejstret snak fra elev til lærer. Det kunne have været medarbejder til leder.

Avancerede værktøjer til her- og-nu feedback har deres berettigelse. Men de har svært ved at hamle op med personlig og direkte feedback. Forhåbentligt får man som leder skabt et miljø omkring sig, der giver andre lyst til at dele med én, om man lykkes med at udvikle sine medarbejdere. Også på den rigtig lange bane.

klm

Karsten Lodahl Madsen

Udviklingschef

Stoppede i Djøf 30. november 2013

Cand.scient.pol. og master i Management Learning and Leadership. Har arbejdet med kommunikation og HR i en region, industrien samt EU. Erfaren coach og udvikler af ledertalenter.

I Djøf møder jeg ledere fra alle sektorer og med vidt forskellige roller, og bloggen tager udgangspunkt i deres ofte travle hverdag og karriereovervejelser.

Din e-mailadresse vil ikke blive vist offentligt.
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Kommentér
  • James Høpner

    Fantastisk historie - meget lærering. Det er jo den gode form for feedback når den øjensynligt falder så naturligt for hende, at hun formentlig slet ikke har tænkt over, at hun gav ham de feedback-mæssige puf han havde brug for. Og så er der jo en anden pointe, nemlig den at effekten af feedback ikke altid viser sig inden for sammen "regnskabsår".

    Skriv et svar

    2

  • Karsten Lodahl Madsen

    Tak for din kommentar. Helt enig i, at det er særligt udfordrende, at værdien oftest opleves i det lange perspektiv. Derfor særlig vigtigt at skabe en kultur, hvor spontan og konstruktiv feedback kan trives.

    Skriv et svar

    0

    Karsten Lodahl Madsen

    Artiklen 'Kunsten at give og modtage feedback' af Claus Hellmann Hansen
    www.lederweb.dk præsenterer enkle principper for, hvordan man giver feedback, der er konstruktiv og udviklingsorienteret.

    Skriv et svar

    0

    Læs mere
Send mig en mail når der er nye kommentarer på siden.
Kommentér