Universiteter svigter deres studerende

Af Sine Dyhre-Petersen

24 % af alle studerende modtager højst 6 timers undervisning om ugen, og halvdelen af gruppen læser en samfundsvidenskabelig uddannelse. Det er i sig selv tankevækkende. Men hvad der er mere slående, er, at denne gruppe af studerende også er dem, som forlænger studietiden mest. Og 49 % af alle studerende siger, at de ville forkorte studietiden, hvis de havde flere undervisningstimer.

Hvad er årsagen? Ifølge de studerende, så er det fordi, at de ikke føler at studiet klæder dem godt nok på til at tage springet ud i erhvervslivet.

Så er det forklaringen på, hvorfor de samfundsvidenskabelige studerende også er dem, som samlet set arbejder mest ved siden af studierne? Jeg tror det.

Jeg læser selv på en samfundsvidenskabelig uddannelse og har mange venner og bekendte, som skyder studiet et semester eller to, for at få relevant erhvervserfaring på CV’et. Inklusiv mig selv. Og det undrer egentlig ikke, når rigtig mange af os ikke mener, at studiet giver de rette kompetencer. Derfor bliver vi nødt til at prioritere studiejob, frivilligt arbejde og praktik, for at være ordentligt klædt på til at møde virkeligheden, som venter når specialet er i hus.

Der er ingen tvivl om, at vi også får rigtig meget ud af at arbejde ved siden af studierne – vi får mulighed for at omsætte teori til praksis og dermed blive lidt klogere på vores felt, men vi får også foden indenfor på arbejdsmarkedet og ikke mindst et godt netværk, som kan blive værdifuldt både på kort og lang sigt.

Men helt ærligt, så er det bare ikke i orden, at vi som studerende stadig skal høre på, at vi skal hurtigere ud på arbejdsmarkedet og eliminere de faktorer, som gør, at vi trækker tiden på studierne. Undersøgelsen viser nemlig med tydelighed, at der er en klar sammenhæng mellem universiteternes økonomiske bevilling pr. studerende og de ugentlige undervisningstimer. Og det er heller ikke så mærkeligt, eftersom uddannelse koster kassen!

Konklusionen er, at skal vi hurtigere ud af folden og bidrage til stats- og kommunekassen, kræver det en øget investering i uddannelse – især hos os samfundsvidenskabelige djøfere.

Alt at dømme ud fra undersøgelsen er der, som med alt andet, en god grund til, at virkeligheden forholder sig som den nu engang gør.

Tallene er baseret på en undersøgelse Djøf har foretaget blandt studerende, om deres mening om studiernes kvalitet. Vil du læse mere, så se her.

Din e-mailadresse vil ikke blive vist offentligt.
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Kommentér
  • Simone

    modigt og velskrevet indlæg!

    Skriv et svar

    0

    Sine Dyhre-Petersen

    Mange tak Simone :)

    Skriv et svar

    0

    Læs mere
  • Casper

    Fin tilgang til et emne der har været en del oppe for tiden.

    Jeg studsede dog over noget: "Og det undrer egentlig ikke, når rigtig mange af os ikke mener, at studiet giver de rette kompetencer." og senere "...– vi får mulighed for at omsætte teori til praksis og dermed blive lidt klogere på vores felt,"

    Er det ikke netop pointet med et studie? -at det er teoretisk og ikke praktisk? Personligt mener jeg ikke, at der udover det teoretiske også skal være tid til praktisk undervisning i det man lærer. Hvis man valgte at gøre dette, vil det så ikke bare betyde at vi alle (dvs. alle på samme uddannelse) blev uddannet med samme teoretiske OG praktiske kompetencer? Ved at have et (relevant) studiejob, så kan man netop skabe den profil og udvikle de kompetencer man (forhåbentlig) selv ønsker?

    Det er ikke fordi jeg ikke er enig i, at 6 timers ugentlig undervisning er for lidt, men jeg synes bare man skal passe på med at gøre uddannelse til et samlebånd, hvor alle er fuldstændig identiske.

    Skriv et svar

    0

    Sine Dyhre-Petersen

    Hej Casper, mange tak for din kommentar! Super dejligt, at du vil dele dine tanker her på bloggen.

    Mht. din kommentar, er jeg er enig med dig i, at uddannelserne først og fremmest skal prioritere teori, da det alt andet lige er deres akademiske forpligtigelse. Det er der ingen tvivl om.

    Det undersøgelsen viser, er, at skal vi hurtigere gennem udannelserne, kræver det en øget prioritering af undervisningstimer. Dermed mener jeg ikke, at universiteterne per se skal søge at inddrage mere 'real life' i undervisningen.

    Men ved at have flere timer på skemaet, bliver der plads til at tage flere diskussioner og nå dybere ned i pensum - og det er her, hvor tanker og refleksioner opstår, som gør at den enkelte får en bedre forståelse for stoffet og derved føler sig bedre tilpas og forberedt til at drage parallellerne til praksis.

    Skriv et svar

    0

    Læs mere
Send mig en mail når der er nye kommentarer på siden.
Kommentér